Farmer Defence Force (FDF) liegt in hun landelijke tv-campagne over hoe voedsel in Nederland wordt geproduceerd, stelt Wakker Dier. De dierenrechtenorganisatie dient daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).
In de tv-spot claimt FDF dat Nederlandse boeren voedsel “puur natuur” produceren “met alleen het beste voor plant en dier”. De boerenactieclub licht daarmee de consument verkeerd voor, stelt Anne Hilhorst van Wakker Dier. Nederland produceert jaarlijks zo’n 500 miljoen dieren onder industriële omstandigheden. Dat is verre van natuurlijk, vindt Wakker Dier. “Als een mens net zo snel zou groeien als een vleeskuiken, dan zou hij op tweejarige leeftijd 160 kilo wegen”, aldus Hilhorst. Antibioticagebruik en pijnlijke ingrepen als krulstaarten afbranden noemt Hilhorst een voorbeeld van dieren aanpassen aan een onnatuurlijke omgeving. Dat mannelijke kalfjes vaak minder aandacht en zorg krijgen omdat ze economische gezien vrijwel waardeloos zijn, vindt Wakker Dier niet “het beste” voorhebben met dieren.
“Door deze schandelijke leugens krijgt Nederland een verkeerd beeld van onze vee-industrie”, aldus Hilhorst. Hierdoor neemt de gemiddelde klant mogelijk een aankoopbeslissing die hij anders niet had genomen, zo is te lezen in de klacht.
Als de FDF de klacht inhoudelijk heeft ontvangen zal de boerenbelangenclub met een reactie komen, schrijft het Algemeen Dagblad.
Wakker Dier - Klacht tegen reclame Farmers Defence Force - Wakker Dier
In de tv-spot claimt FDF dat Nederlandse boeren voedsel “puur natuur” produceren “met alleen het beste voor plant en dier”. De boerenactieclub licht daarmee de consument verkeerd voor, stelt Anne Hilhorst van Wakker Dier. Nederland produceert jaarlijks zo’n 500 miljoen dieren onder industriële omstandigheden. Dat is verre van natuurlijk, vindt Wakker Dier. “Als een mens net zo snel zou groeien als een vleeskuiken, dan zou hij op tweejarige leeftijd 160 kilo wegen”, aldus Hilhorst. Antibioticagebruik en pijnlijke ingrepen als krulstaarten afbranden noemt Hilhorst een voorbeeld van dieren aanpassen aan een onnatuurlijke omgeving. Dat mannelijke kalfjes vaak minder aandacht en zorg krijgen omdat ze economische gezien vrijwel waardeloos zijn, vindt Wakker Dier niet “het beste” voorhebben met dieren.
“Door deze schandelijke leugens krijgt Nederland een verkeerd beeld van onze vee-industrie”, aldus Hilhorst. Hierdoor neemt de gemiddelde klant mogelijk een aankoopbeslissing die hij anders niet had genomen, zo is te lezen in de klacht.
Als de FDF de klacht inhoudelijk heeft ontvangen zal de boerenbelangenclub met een reactie komen, schrijft het Algemeen Dagblad.
Ja, jeetje. De klacht van Wakker Dier ziet er serieus uit.
Wakker Dier heeft maar één doel de veehouderij weg uit Nederland en het voedsel uit het buitenland laten komen met veel lagere standaarden. Zij misleiden continu de consument met hun suggestieve boodschappen en voor hun is het toch nooit goed. Maar ja makkelijk praten als je verdienmodel de goede doelen loterijen zijn.
Goedkoop weer naamsbekendheid. WD staat het vrij om bij reclame code commissie een klacht in te dienen, maar productie van voedsel vind plaats binnen de wet.
Dit is ook een risico voor WD als ze ongelijk krijgen.
Maar Arend #3, "binnen de wet" is niet hetzelfde als "het beste voor plant en dier". WD zegt niet dat de boeren de wet overtreden, ze zeggen dat FDF een misleidende boodschap afgeeft. Dáár moet je op ingaan, niet op een verwijt dat WD niet maakt.
Weet Wakker Dier wat het beste voor plant en dier is of denkt zij dat het beste te weten. Als dat zo is wil dat antwoord graag van hen horen met de bijbehorende wetenschappelijke onderbouwing.