“Consumenten willen meer uitgeven aan kwaliteit, veiligheid en hygiëne”, zegt Johan Vrancken van Nielsen België op Gondola.

27% van de Belgen blijkt meer online te zijn gaan kopen tijdens de coronacrisis; 55% gaat minder naar de supemarkt en 40% koopt meer voeding en hygiënische producten. Buurtsupermarkten vinden onze zuiderburen inmiddels aantrekkelijker vanwege het gemak (dichtbij) dan de Franse stijl hypermarkten die het land telt. De buurtsupers zagen hun omzetten met 26,1% stijgen.

Bij de voedselverwerkende bedrijven zijn artikelen van bekende merken de grote winnaars; hun omzetten stegen 29,4% in maart. De huismerken bleven steken op 26,5%. De groei zat in sterke categorieën (denk aan melk), maar in andere categorieën was zelfs sprake van teruglopende omzetten. Relatief verliezen de huismerken dus terrein en op een aantal gebieden lopen zelfs de absolute omzetten terug.

De coronacrisis laat consumenten voor kwaliteit, hygiëne en veiligheid kiezen, zegt Vrancken. "Dat is een belangrijke les, ook na de crisis. Dat zie je nu al in China, waar ze intussen een fase verder zijn dan ons en uit de lockdown zijn.”

Nielsen denkt dat consumenten al op weg zijn naar een ‘nieuwe normaal'. De meest vertrouwde merken winnen terrein en digitaal en multichannel (combinaties van virtueel en digitaal winkelen en via verschillende kanalen leveren, zoals ophalen en thuisbezorgen) zullen sneller hun intrede doen. Vranken denkt dat winkeliers goed moeten nadenken over de nieuwe kansen, die zich nog lang niet allemaal scherp laten onderscheiden.

Over hoe winkeliers meer geld kunnen verdienen, kan Vrancken alvast duidelijk zijn: “Als mensen meer willen uitgeven aan hygiëne, kwaliteit en veiligheid, dan kunnen voedingsbedrijven daarop inspelen door duidelijk te communiceren over procedures en origine van producten." Hij is er nog niet uit welk advies hij moet geven ten aanzien van verpakkingen (die tot voor enkele weken uit den boze waren, maar door Corona juist weer extra bescherming bieden tegen besmettingen): "Er zal ook meer aandacht gaan naar verpakking, wat een beetje indruist tegen de tendens om minder plastic te gebruiken. Die twee evoluties zullen met elkaar in evenwicht moeten gebracht worden.”

Op Foodlog deed vandaag Douwe Meijer al een voorstel dat zonder verpakkingen voor fruit wellicht toch veilig kan zijn. Een ander voorbeeld is Pieter Pot, de bezorgdienst die helemaal verpakkingsvrij en toch smetvrij aan huis levert in weckpotten.
Dit artikel afdrukken