Meer dan 250 vakbonden en milieuorganisaties vragen hun regeringen alleen staatssteun voor luchtvaartmaatschappijen te verlenen als die betere arbeids- en milieuomstandigheden opleveren. De organisaties, verenigd in het platform Stay Grounded, geven de voorkeur aan maatregelen als een vliegtaks en omscholing van personeel om te voorkomen dat de luchtvaartsector na de coronacrisis weer op de oude voet verder vliegt en groeit.
De (internationale) luchtvaartsector heeft altijd zijn eigen regels kunnen opstellen. Voor Stay Grounded wringt het dat deze bedrijven nu hun hand ophouden voor miljarden belastinggeld. "Decennia lang hebben de vliegmaatschappijen vermeden een bijdrage te leveren aan de klimaatdoelen en hebben ze ook maar de geringste hint naar vliegtaks of brandstofheffing afgewezen," zegt woordvoerder Magdalena Heuwieser op de BBC. "En nu vragen vliegmaatschappijen, luchthavens en vliegtuigbouwers ineens enorme en onvoorwaardelijke door de belastingbetaler gefinancierde steun. We kunnen de luchtvaartindustrie niet laten wegkomen met het privatiseren van winsten in de goede tijden, en verwachten dat het publiek betaalt voor de verliezen in de slechte tijden."
In verschillende landen - waaronder Nederland - wordt door de politiek gewerkt aan noodmaatregelen als staatsgaranties, directe leningen of nationalisering op de agenda, aldus de NRC. Volgens IATA, de koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, staan er alleen al in Europa 5,6 miljoen banen op het spel. Het gebrek aan inkomsten tegenover doorlopende kosten is het grootste probleem en daarom moeten regeringen bijspringen.
Stay Grounded zet daar een diametraal ander voorstel tegenover. Stel eisen aan de steun en richt je op verduurzaming van de luchtvaart. Simpel samengevat: bescherm de werknemers en niet de aandeelhouders; laat vliegmaatschappijen bijdragen aan de uitstootreductie door minder te vliegen en alternatieven met weinig uitstoot (lees: treinverkeer) te versterken en voer een (cumulatieve) kerosinetaks in.
De voorstellen kunnen niet los gezien worden van de veel diepere onderliggende denkstromen over hoe de wereld er na corona uit gaat zien, schrijft de BBC. "Er gaapt een kloof tussen degenen die de crisis willen gebruiken voor een groene stimulans voor de economie, terwijl anderen waarschuwen dat er zoveel geld zal zijn besteed aan het overwinnen van het virus dat er weinig overblijft voor investeringen in schone energie."
Dit artikel afdrukken
In verschillende landen - waaronder Nederland - wordt door de politiek gewerkt aan noodmaatregelen als staatsgaranties, directe leningen of nationalisering op de agenda, aldus de NRC. Volgens IATA, de koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, staan er alleen al in Europa 5,6 miljoen banen op het spel. Het gebrek aan inkomsten tegenover doorlopende kosten is het grootste probleem en daarom moeten regeringen bijspringen.
Stay Grounded zet daar een diametraal ander voorstel tegenover. Stel eisen aan de steun en richt je op verduurzaming van de luchtvaart. Simpel samengevat: bescherm de werknemers en niet de aandeelhouders; laat vliegmaatschappijen bijdragen aan de uitstootreductie door minder te vliegen en alternatieven met weinig uitstoot (lees: treinverkeer) te versterken en voer een (cumulatieve) kerosinetaks in.
De voorstellen kunnen niet los gezien worden van de veel diepere onderliggende denkstromen over hoe de wereld er na corona uit gaat zien, schrijft de BBC. "Er gaapt een kloof tussen degenen die de crisis willen gebruiken voor een groene stimulans voor de economie, terwijl anderen waarschuwen dat er zoveel geld zal zijn besteed aan het overwinnen van het virus dat er weinig overblijft voor investeringen in schone energie."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Uit BBC News vermeld in bovenstaand artikel.
Quote:
"Their informal group is called “Stay Grounded”. Its spokesperson Magdalena Heuwieser said: “For decades the aviation industry has avoided contributing meaningfully to global climate goals and resisted the merest suggestion of taxes on fuel or tickets."
End quote
Oeps, dat is weer eens iets anders als URGENDA.
Mevrouw Magdalena Heuwieser: nooit van gehoord, dus maar eens zoeken.
Bingo:
Ter gelegenheid van de start van de klimaattop COP 25 in Madrid publiceert het Stay Grounded-netwerk een nieuw rapport vol met tips en strategieën om te komen tot krimp van de luchtvaart:
Nieuwe studie strategieën naar een kleinere luchtvaart.
En verder:
"Die krimp kan en moet hand in hand gaan met aantrekkelijke alternatieven voor de luchtvaart, zodat we een leefbare toekomst kunnen realiseren voor onze kinderen”, zegt Magdalena Heuwieser van Stay Grounded. Zij is één van de auteurs van het rapport."
Toen deed ze nog aardig, maar nu niet meer dus.
Niet meer op vakantie naar een ver land, geen exotisch fruit van verweggistan en ook geen bloemen van hiero naar daaro.
Vliegen moet weer elitair worden, is wat ik hieruit proef en doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Kweenie hoor.
In ieder geval kunnen er zo vast meer huizen gebouwd worden in de omgeving van Schiphol.
Investeren in basisinkomen lijkt hoe dan ook verstandig. Wie zegt dat de luchtvaart het met alle financiële injecties wel gaat redden? Luchtvaart blijft een sluis waar iedereen doorheen moet, dan kan wel eens voor heel lange tijd erg lastig worden. Dan beter inzetten op meer veerkracht vanuit de regionale economie. Meer mensen weer richting de landbouw etc.
Bert, wat moeten die mensen in de landbouw gaan doen dan?
Laat mensen die willen vliegen de luchtvaartbedrijven maar sponseren of laat ze deelnemen via aandelen, laat ze ook maar betalen voor de vervuiling en overlast en laat de belastingbetaler die niet vliegt met rust.
#3Henric. Wat ik hoor van BD boeren is dat ze gemiddeld nog iets gemakkelijker aan arbeidskrachten komen omdat het werk bij hun vaak gevarieerder is, maar nu missen we bv ook aspergestekers. Waarom zou deel horeca-personeel dat soort werk niet kunnen gaan invullen? De grootschalige monocultuur-bedrijven zijn weinig aantrekkelijk, maar meer regio-gebonden bedrijven kunnen veel werk genereren als dat ook weer meer wordt beloond. Het gaat om het creëren van een levende landbouwcultuur die veel meer biedt dan voedsel alleen...en het is niet voor niets dat die nu veel aandacht en belangstelling krijgen.