De directe verkoop bij de boer zit opvallend in de lift sinds het uitbreken van de coronacrisis.
Boeren die via de ‘korte keten’ werken vormen een groeiend, maar nog altijd klein segment van de landbouwsector. De coronamaatregelen brengen de directe boerderijverkopen in versnelling. Zowel boerderijwinkels als organisaties die online producten van streekboeren verkopen zien een positief effect. Het aantal bestellingen van boxen als ‘Rechtstreex’, ‘Support your locals’, ‘de Streekboer’, ‘Bioweb’ en ‘Boeren en Buren’ is twee tot vijf keer groter dan vóór de coronamaatregelen, schrijft de Volkskrant.
Ook in België is dit effect te zien. Boeren die daar direct aan consumenten leveren hebben tot vier keer zoveel werk sinds de coronamaatregelen, schrijft de Standaard. De provincie Antwerpen bejubelde al de voordelen van de korte keten: 'veilig, vers en van dichtbij'.
In Nederland blijkt thuiswerken meer ruimte te geven om eropuit te trekken en zelf te kopen. Ook gaan sommige consumenten liever niet naar de supermarkt wegens de drukte, hamsterwoede of angst om zich tussen andere klanten te begeven. En, niet te vergeten, de boer wordt in deze barre tijden wat gegund.
Dit artikel afdrukken
Ook in België is dit effect te zien. Boeren die daar direct aan consumenten leveren hebben tot vier keer zoveel werk sinds de coronamaatregelen, schrijft de Standaard. De provincie Antwerpen bejubelde al de voordelen van de korte keten: 'veilig, vers en van dichtbij'.
In Nederland blijkt thuiswerken meer ruimte te geven om eropuit te trekken en zelf te kopen. Ook gaan sommige consumenten liever niet naar de supermarkt wegens de drukte, hamsterwoede of angst om zich tussen andere klanten te begeven. En, niet te vergeten, de boer wordt in deze barre tijden wat gegund.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mede door FDF een website ondersteunt Findfarm om dit en eenvoudiger bij consument bekend te maken. Was waarschijnlijk voorbereiding op DC’s stil te leggen, maar dat maakt nu niet meer uit.