Marit van Egmond, de baas van het winkelmerk Albert Heijn, denkt dat nieuw gedrag dat zich door de coronacrisis ontwikkelt, de supermarkt voorgoed verandert. Klanten zijn meer gaan zelfscannen en online bestellen. Dat brengt de verdere digitalisering in een versnelde ontwikkeling. "Het zelfscanpercentage bijvoorbeeld is vele malen hoger dan in het verleden", zegt Van Egmond. "Je ziet dat heel veel nieuwe klanten het gaan proberen. Eenmaal geprobeerd, ga je nooit meer terug." En: "Onze app is deze weken 400.000 keer gedownload".

Van Egmond doet haar uitspraken in gesprek met Distrifood. Ze gaat in op haar beleving van de coronacrisis. AH had aanvankelijk moeite om logistiek de grote pieken bij te benen die door het hamsteren ontstonden. Maar dat truukje heeft de Zaanse supermarktformule inmiddels onder de knie.
Ze voorziet mogelijke problemen met de aanvoer van voedsel uit het buitenland. Buitenlands voedsel heeft immers in Nederland, ondanks de export van landbouwproducten, het grootste maagaandeel in Nederland. Corona kan grenzen sluiten en blokkeert oogsten en logistiek. Daarom noemt van Egmond de aanvoer uit het buitenland "spannender" dan het bevoorraden van de winkels op topsnelheid. "Wat ons helpt" zegt ze, "is dat het Nederlandse groenten en fruitseizoen voor de deur staat."
Dit artikel afdrukken