De Duitse discounter Lidl maakt met onmiddellijke ingang bekend welke leveranciers schuilgaan achter zijn huismerken. De discounter wil met deze stap "duurzamer en transparanter" worden, schrijft RetailDetail. Lidl is één van de eerste ketens ter wereld die op deze wijze openheid geeft over zijn wereldwijde toeleveringsketens.
Het gaat in eerste instantie om Lidl Duitsland. Op de website komt de lijst van de onafhankelijke fabrikanten die voor Lidl zowel food- als non-foodhuismerken produceren. "Om te weten waar en hoe onze producten worden geproduceerd, is het belangrijk om onze zakenpartners zo goed mogelijk te kennen. Tegelijkertijd willen onze klanten meer weten over de manier waarop onze producten worden vervaardigd. Wij willen aan die wens tegemoetkomen, in combinatie met onze vraag naar meer transparantie", zegt aankoopdirecteur Jan Bock van Lidl Duitsland.
Lidl vraagt van zijn leveranciers dat zij zich aan een 'Code of Conduct' houden waarmee de basisrechten van alle werknemers in de toeleveringsketen gewaarborgd zouden moeten zijn. Onafhankelijke experts inspecteren de productielocaties regelmatig. Desondanks treffen NGO's nogal eens schendingen van arbeidsomstandigheden aan bij onderaannemers van de leveranciers. Die worden niet geïnspecteerd.
RetailDetail - Lidl onthult wie zijn huismerken produceert
Het gaat in eerste instantie om Lidl Duitsland. Op de website komt de lijst van de onafhankelijke fabrikanten die voor Lidl zowel food- als non-foodhuismerken produceren. "Om te weten waar en hoe onze producten worden geproduceerd, is het belangrijk om onze zakenpartners zo goed mogelijk te kennen. Tegelijkertijd willen onze klanten meer weten over de manier waarop onze producten worden vervaardigd. Wij willen aan die wens tegemoetkomen, in combinatie met onze vraag naar meer transparantie", zegt aankoopdirecteur Jan Bock van Lidl Duitsland.
Lidl vraagt van zijn leveranciers dat zij zich aan een 'Code of Conduct' houden waarmee de basisrechten van alle werknemers in de toeleveringsketen gewaarborgd zouden moeten zijn. Onafhankelijke experts inspecteren de productielocaties regelmatig. Desondanks treffen NGO's nogal eens schendingen van arbeidsomstandigheden aan bij onderaannemers van de leveranciers. Die worden niet geïnspecteerd.
Fantastisch. Eindelijk. We mogen weer wat meer weten. Er wordt wat af gesteggeld in deze. A-merkfabrikanten willen niet dat we weten dat ze ook huismerk maken. Kruideniers verbieden fabrikanten om bekend te maken dat ze huismerk voor ze maken. En ik heb nare roddels op mijn notitieblokjes over gesjoemel met kwaliteit en ingrediënten. Soms dwingen kruideniers om te klooien om de prijs lager te krijgen.
Leuk verhaal over Lidl. Een paar jaar geleden liet de Consumentenbond hummus (hoemoes) proeven. Blind. De beste uit de test was hummus van het merk Maza. Van een bedrijf in Zaandam. (Later deed het tv-programma Keuringsdienst van Waarde lelijk over deze hummus, ten onrechte).
Maar welke hummus was nummer 2 in de test? Die van Lidl, eigen merk. En wie maakt die? Dezelfde fabrikant als de bekroonde. Het was precies dezelfde als Maza.
Helemaal te gek. Ben benieuwd wat voor verrassingen we gaan zien. Hoe komt het dat het huismerk zoveel goedkoper is dan het merk van de maker? Zitten er andere ingrediënten in? Is het om de productielijn te optimaliseren? Waarom doet Hak het niet en .... het wel?
Er is meer en meer specialisatie. Dat de grote merken ook huismerken maken komt vaker niet dan wel voor. Wat de echter verrassing gaat zijn: hele grote merken hebben geen eigen fabrieken meer, en besteden dit uit bij ... jazeker de private label producenten.
En ook dat, Wouter de Heij, gaat ons, argeloze burgers verrassen, als we het mogen weten.
Voorbeeld: een duur merk tomatenpuree wordt gemaakt in dezelfde fabrieken die ook goedkopere (huis) merken maken. En wel van dezelfde kwaliteit. Het enige verschil voor ons is de prijs. Zolang we geloven dat het dure merk beter is blijft het succesvol op de markt.
Naam noemen?
Het wordt voor sommige merken kiezen, of stoppen met het leveren van huismerken of het wordt algemeen bekend dat dat goedkope huismerk precies hetzelfde is als het eigen duurdere merk.
Klink mij een beetje in de oren alsof Lidl A merken onder druk gaat zetten om hun prijzen te matigen en dat verkoopt als transparantie naar de consument.
Ik kan me goed voorstellen dat het voor een koekjes fabrikant interessant is zijn restcapaciteit voor een goedkoper product in te zetten maar als de volledige productie voor dat geld moet het niet uit kan.