Op verzoek van Foodlog heeft supermarktscanner.nl onderzocht of supermarkten hebben geprobeerd te profiteren van het hamsterende publiek. Commercieel was het een fluitje van een cent om de prijzen een beetje - bijvoorbeeld 10-15% - te verhogen omdat de vraag groot was en de schappen voortdurend leeg raakten. Timothy Dieduksman, oprichter van Supermarktscanner, presenteert vlakke prijslijn WC-papier, het hamsterproduct bij uitstek.
Fluctueerden de supermarktprijzen de afgelopen tijd of zijn er opmerkelijke prijsstijgingen of -dalingen geweest de afgelopen weken. Op donderdag 12 maart werden nieuwe landelijke maatregelen geïntroduceerd tegen het verspreiden van het SARS-CoV-2, het nieuwe Coronavirus dat leidt tot de luchtweginfectie Covid-19.
De dagen na deze bekendmaking trokken consumenten massaal naar de supermarkten om daar bepaalde productcategorieën flink in te slaan. Het hamstergedrag resulteerde in vele troosteloos uitziende lege schappen. Vooral de verkoop van houdbare producten nam flink toe. Daarnaast zijn sinds 12 maart alle online bestelmomenten bij vele supermarkten ver van te voren volgeboekt.
Maken supermarkten gebruik van de situatie door hun prijzen naar boven toe aan te passen naar aanleiding van de ongekend grote vraag van de consument? Of doen ze dat wellicht alleen voor de meest populaire producten?
Op basis van wekelijkse prijsmetingen sinds begin dit jaar van ruim 20.000 producten valt te concluderen dat de supermarkten in de afgelopen 2 weken geen opvallende prijsstijgingen of -dalingen hebben doorgevoerd. Vanaf week 1 dit jaar zagen we meer prijsstijgingen dan prijsdalingen. Die trend werd echter in de afgelopen 2 weken na de landelijke maatregelen niet versterkt.
Onder de prijsstijgers zaten maar weinig 'hamsterproducten', boodschappen die de afgelopen tijd massaal werden ingeslagen. Een gedetailleerde analyse van onder meer de prijzen van rijst, pasta en groenteconserven (zie tabel hieronder) laat zien dat de prijzen van producten binnen deze hamstercategorieën niet zijn gestegen.
Geen slaatje geslagen
Opvallende uitschieters deden zich vooral eerder dit jaar voor en hebben te maken met het prijsbeleid van specifieke merken. Zo is een aantal soorten zalm en tonijn in blik van John West in week 8, drie weken voor de nieuwe landelijke maatregelen, bij meerdere supermarkten duurder geworden terwijl de prijs van andere merken constant bleef. Ook de biologische tarwebloem van Koopmans werd rond week 7 duurder; de prijs van bloem van andere merken, inclusief huismerken veelal stabiel. Verder valt de prijsstijging van suiker sinds begin dit jaar op, maar ook dat was nog voor de Coronacrisis in Nederland en kan daar moeilijk mee in verband worden gebracht
Het oranje kader in de tabel duidt de periode aan vanaf het weekend dat vele schappen in de supermarkten leeg waren na extra aangekondigde maatregelen door het kabinet.
Geconcludeerd mag worden dat de supermarkten producten in de hamstercategorie stabiel in prijs hebben gehouden en geen slaatje uit de situatie hebben geslagen. Supermarktscanner.nl houdt de prijzen dagelijks bij en registreert mogelijke prijsstijgingen dan ook direct. Je kunt de prijshistorie van producten ook zelf inzien, zie hier tarwebloem als voorbeeld. Check ook de prijsontwikkeling van WC-papier maar eens.
*Op basis van wekelijkse prijsmetingen van > 20.000 producten verdeeld over 7 supermarkten
** Op basis van wekelijkse prijsmetingen van > 1.300 producten uit 16 hamstercategorieën zoals op 23 maart aangegeven door het CBS
Dit artikel afdrukken
De dagen na deze bekendmaking trokken consumenten massaal naar de supermarkten om daar bepaalde productcategorieën flink in te slaan. Het hamstergedrag resulteerde in vele troosteloos uitziende lege schappen. Vooral de verkoop van houdbare producten nam flink toe. Daarnaast zijn sinds 12 maart alle online bestelmomenten bij vele supermarkten ver van te voren volgeboekt.
Maken supermarkten gebruik van de situatie door hun prijzen naar boven toe aan te passen naar aanleiding van de ongekend grote vraag van de consument? Of doen ze dat wellicht alleen voor de meest populaire producten?
Op basis van wekelijkse prijsmetingen sinds begin dit jaar van ruim 20.000 producten valt te concluderen dat de supermarkten in de afgelopen 2 weken geen opvallende prijsstijgingen of -dalingen hebben doorgevoerd. Vanaf week 1 dit jaar zagen we meer prijsstijgingen dan prijsdalingen. Die trend werd echter in de afgelopen 2 weken na de landelijke maatregelen niet versterkt.
Geen slaatje geslagen
Opvallende uitschieters deden zich vooral eerder dit jaar voor en hebben te maken met het prijsbeleid van specifieke merken. Zo is een aantal soorten zalm en tonijn in blik van John West in week 8, drie weken voor de nieuwe landelijke maatregelen, bij meerdere supermarkten duurder geworden terwijl de prijs van andere merken constant bleef. Ook de biologische tarwebloem van Koopmans werd rond week 7 duurder; de prijs van bloem van andere merken, inclusief huismerken veelal stabiel. Verder valt de prijsstijging van suiker sinds begin dit jaar op, maar ook dat was nog voor de Coronacrisis in Nederland en kan daar moeilijk mee in verband worden gebracht
Geconcludeerd mag worden dat de supermarkten producten in de hamstercategorie stabiel in prijs hebben gehouden en geen slaatje uit de situatie hebben geslagen. Supermarktscanner.nl houdt de prijzen dagelijks bij en registreert mogelijke prijsstijgingen dan ook direct. Je kunt de prijshistorie van producten ook zelf inzien, zie hier tarwebloem als voorbeeld. Check ook de prijsontwikkeling van WC-papier maar eens.
*Op basis van wekelijkse prijsmetingen van > 20.000 producten verdeeld over 7 supermarkten
** Op basis van wekelijkse prijsmetingen van > 1.300 producten uit 16 hamstercategorieën zoals op 23 maart aangegeven door het CBS
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Aangezien ik kassabonnen bewaar kan ik niet anders dan het hier mee eens zijn.
En anders de ‘Prijsopdrijving- en Hamsterwet 1939’ eindelijk eens uitvoeren.
Ere dus wie ere toekomt . Velen weten niet hoe belangrijk het werk van deze distributie en verkoop keten is in crisis tijden als nu. Zij verdienen een grote pluim en ons respect . Je kunt op veel manieren helpen dat blijkt ook hier maar weer uit.
Een hele goede zaak.
Naast het hamsteren ben ik benieuwd in hoeverre het 'gewone' aankoopgedrag (tijdelijk) gewijzigd is:
- Veel mensen werken thuis en gebruiken dus producten, die ze anders op dat moment niet zouden gebruiken (bijv. wc-papier werk/school en nu thuis, koffie/thee)
- Mensen gaan minder naar buiten (de overheid verzoekt immers iedereen zoveel mogelijk thuis te blijven). Aankoopgedrag wordt anders dan bij elke dag even een boodschapje doen. De steeds vol geboekte reservaties online wijzen daar ook sterk op.
Morgen graag een artikel over hoe ze met hun toeleveranciers en inkoopprijzen omgaan.