In de tweede week van maart hebben de Nederlandse supermarkten 35% meer omzet gemaakt dan in dezelfde week vorig jaar. De weekomzet van week 11 (9 tot en met 15 maart 2020) kwam nog hoger uit dan de omzet van de week voor kerst, traditioneel de week met de hoogste omzet van het jaar. Dat meldt het Centraal Bureau Statistiek (CBS).
Het CBS komt tot de cijfers op basis van de transactiedata van een groot aantal supermarktketens. Dat zijn de kassagegevens over de verkochte producten en dat betekent dat ook inzichtelijk is wát consumenten insloegen. Vooral houdbare producten, zoals conserven, diepvriesgroenten, rijst en pasta waren in trek. De 'omzettoename' van rijst was met 150% het grootst, gevolgd door groenteconserven en diepvriesgroente (beide +115%). Ook de omzet van verse groente ging omhoog, maar met bijna 30% minder hard.
De omzet van handzeep was in week 11 vijf keer zo hoog als een jaar eerder, de vraag naar handzeep ook de twee weken voor week 11 al beduidend hoger. De omzet van toiletpapier verdubbelde ten opzichte van week 11 in 2019, die van farmaceutische producten (zoals zelfzorgmedicijnen) steeg met 150%. Dat betekent twee en een half keer zoveel omzet als normaal.
CBS - Supermarkten in tweede week maart meer omzet dan in week voor kerst
Het CBS komt tot de cijfers op basis van de transactiedata van een groot aantal supermarktketens. Dat zijn de kassagegevens over de verkochte producten en dat betekent dat ook inzichtelijk is wát consumenten insloegen. Vooral houdbare producten, zoals conserven, diepvriesgroenten, rijst en pasta waren in trek. De 'omzettoename' van rijst was met 150% het grootst, gevolgd door groenteconserven en diepvriesgroente (beide +115%). Ook de omzet van verse groente ging omhoog, maar met bijna 30% minder hard.
De omzet van handzeep was in week 11 vijf keer zo hoog als een jaar eerder, de vraag naar handzeep ook de twee weken voor week 11 al beduidend hoger. De omzet van toiletpapier verdubbelde ten opzichte van week 11 in 2019, die van farmaceutische producten (zoals zelfzorgmedicijnen) steeg met 150%. Dat betekent twee en een half keer zoveel omzet als normaal.
In veel boerderijwinkels is het erg druk. De Hof van Twello heeft zaterdag besloten om vanaf maandag (vandaag) de winkel gesloten te houden, omdat ze de situatie in de winkel te risicovol vonden. Ze hebben besloten vanaf vandaag te gaan bezorgen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Redactie is er al aan gerekend hoeveel meer de supermarkten sowieso moeten omzetten omdat we niet meer buiten de deur eten maar alles thuis (moeten) koken? Hoeveel extra levering(en) per supermarkt per week zijn dat? 1 of 2 volle vrachtwagens per locatie?
Is het wel hamsteren wat er gebeurt is / gebeurd?
Ook toiletpapier: Verbruik thuis stijgt toch echt hoor als ik fulltime thuis ben. Wat blijft er over van de stijging als we horeca, school en kantoortuin verbruik eraf halen?
#1 Wij hebben juist de openingstijden van onze winkel verruimd, zodat de drukte gespreid wordt en mensen minder dicht op elkaar hoeven te staan. Ook staat er nu een extra kassa en koelkasten buiten voor wie alleen maar onze zuivel hoeft te halen. En er staat een flesje met handdesinfectie klaar voor iedereen. Maar ik begrijp de overweging van het Hof van Twello ook.
Ik zag dat de omzet van supermarkten in 'hamsterweek' hoger is dan de omzet in de week voor Kerst. Opmerkelijk, want ik ga ervan uit dat voor Kerst luxere, duurdere producten gekocht worden, terwijl we nu massaal (goedkoop) wc-papier, rijst en blikgroente inslaan.
#4 Niet opmerkelijk. Iedereen die met kerst een cateraar en/of in restaurant ging eten loopt nu ook in de supermarkt.
Horeca inkoop omzet gaat nu via supermarkt direct(er) naar consument.
Omzet supermarkt moet wel veel hoger zijn! We eten opeens niet minder.
Wat was verhouding in omzet voor food tussen zakelijk (horeca) en consumer ( supermarkt) in 2019? Groot deel van die horeca omzet loopt nu na een week wel via consumer kanaal, lees de supermarkt.
Als dataman snap ik het vergelijk met Kerst niet.... Is een scheef vergelijk, appels met peren.