Het was vorig jaar een moment van grote verwarring. Op gezag van een onderzoeksbureau stak de NOS de vlag uit: de markt voor nepvlees was zo booming dat vlees nu toch echt op zijn retour leek. Foodlog ontzenuwde dat nieuws: de vleesconsumptie daalt niet. Later was die versie van de waarheid ook te horen vanuit Wageningen.
Maar hoe is het nu toch mogelijk dat de nepvleesmarkt zo hard groeit terwijl de vleesconsumptie in ieder geval niet krimpt en zelfs eerder licht groeit?
De NRC dook er dit weekend nog eens in en tekende een uitspraak op van Hans Dagevos, consumptiesocioloog van Wageningen Economic Research: ""Mensen hebben waarschijnlijk de neiging hun dagje zonder vlees te compenseren." De ene dag braaf aan de bietenburger, de volgende dag weer los op de barbecue. Wie ervoor kiest om vegetarisch te eten, beperkt zichzelf – je kunt hooguit discussiëren over de vraag of je wel of geen vis mag eten. Flexitarisme geeft alle ruimte, doe ermee wat je wil. Dat leek in het begin een mooie middenweg om grote groepen te bereiken. Dat is het nog steeds, maar je kunt je afvragen wat er in Nederland mee bereikt is."
De verklaring vanachter het bureau is dus simpel: wie een aflaat koopt mag flink zondigen en doet dat waarschijnlijk ook. Omdat het een pyschologisch mechanisme betreft dat al eeuwen bekend is, is het niet onwaarschijnlijk dat mensen met zuinige kranen, LED-verlichting en elektrisch auto's zich op het gebied van douchen, reizen, verlichten en andere terreinen ook belonen voor hun goede gedrag. Tijd voor gedegen feitelijk gedragsonderzoek.
NRC - Nederland telt steeds meer flexitariërs, en toch eten we meer vlees. Hoe komt dat?
Maar hoe is het nu toch mogelijk dat de nepvleesmarkt zo hard groeit terwijl de vleesconsumptie in ieder geval niet krimpt en zelfs eerder licht groeit?
De NRC dook er dit weekend nog eens in en tekende een uitspraak op van Hans Dagevos, consumptiesocioloog van Wageningen Economic Research: ""Mensen hebben waarschijnlijk de neiging hun dagje zonder vlees te compenseren." De ene dag braaf aan de bietenburger, de volgende dag weer los op de barbecue. Wie ervoor kiest om vegetarisch te eten, beperkt zichzelf – je kunt hooguit discussiëren over de vraag of je wel of geen vis mag eten. Flexitarisme geeft alle ruimte, doe ermee wat je wil. Dat leek in het begin een mooie middenweg om grote groepen te bereiken. Dat is het nog steeds, maar je kunt je afvragen wat er in Nederland mee bereikt is."
De verklaring vanachter het bureau is dus simpel: wie een aflaat koopt mag flink zondigen en doet dat waarschijnlijk ook. Omdat het een pyschologisch mechanisme betreft dat al eeuwen bekend is, is het niet onwaarschijnlijk dat mensen met zuinige kranen, LED-verlichting en elektrisch auto's zich op het gebied van douchen, reizen, verlichten en andere terreinen ook belonen voor hun goede gedrag. Tijd voor gedegen feitelijk gedragsonderzoek.
'Een psychologisch mechanisme dat al eeuwen bekend is' maar dat in de volgende zin schreeuwt om 'gedegen feitelijk gedragsonderzoek'.
Moeder hoe komt het dat ik steeds zo moet lachen?
#1 Je hebt gelijk, Wouter.
Het is om te lachen..
Het is een nieuw woord voor een 'nieuwe' trend.
Je ziet die trend inmiddels ook al opduiken in de Tweede Kamer..
De christelijke CHU die heel flexibel met de bruin-rechtse PVV en PVD in zee gaat.
Van flexitariër naar flexi(t)ariër.
L'histoire se répète.
Heren, wilt u niet weten dan hoe vaak een Tesla-rijder vliegt of hoeveel vlees iemand op de BBQ legt omdat hij vorige week nog een bietenburger heeft gegeten? Feiten, mensen, ‘koele’ feiten. Dat overtuigt. Inzicht niet.
Wouter Klootwijk er is altijd budget tekort. Altijd extra onderzoeksvragen. En dus eindigt elk rapport of paper met het advies: “er is meer onderzoek nodig”.
Dat ondernemers ondertussen eigen onderzoek gebruiken om “aan de slag te gaan, te proberen in de praktijk en bij te sturen” dat maakt onze publieke kennis infrastructuur niks uit.
#3 beetje data en numeriek inzicht is altijd fijn. Maar het gaat niet om vandaag of gisteren, maar om morgen. En vooral om overmorgen.