Sinds 1961 zijn er twee Aldi-organisaties, Aldi Nord en Aldi Süd. De toenmalige eigenaars, broers Theo en Karl Albrecht kregen ruzie over de verkoop van rookwaren in hun winkels en besloten dan maar ieder hun eigen weg te gaan. Nederland en België vallen onder Aldi Nord. De Britse Aldi is de wat luxer aanvoelende Süd-versie.
Volgens Manager Magazin wordt de megafusie ingegeven door "de toegenomen druk op de discounters in de afgelopen jaren". Consumenten stellen onder meer hogere eisen aan winkelbeleving; om daaraan tegemoet te komen investeert Aldi Nord €5 miljard in het winkelvernieuwingsprogramma Aniko.
De eerste stappen zouden al zijn gezet: op elkaar afstemmen van de IT-infrastructuur, gebruik maken van hetzelfde marketingbureau, uniformisering van het huismerkenaanbod en nauwere samenwerking op het gebied van inkoop. Alles in het kader van 'schaalvoordeel en efficiëntie', aldus RetailDetail.
Meer dan alleen efficiëntie, de vernieuwde Aldi in Uelsen waar veel Hollanders komen, heeft nu een klanten WC. De Combi super heeft er ook een, de Lidl zal wel volgen.