De witte condenssporen die vliegtuigen achterlaten in de lucht dragen bij aan de opwarming van de aarde. Dat ontdekten Britse en Duitse onderzoekers na een studie naar het Japanse luchtruim, schrijft The Guardian. De wetenschappers berekenden dat de condenssporen via weerkaatsing van warmte net zo veel bijdragen aan opwarming van de aarde als de CO2 die het vliegtuig uitstoot.

Op ongeveer 10 kilometer hoogte in de atmosfeer vormen zich condenssporen. Zulke kunstmatige wolken ontstaan onder invloed van een lage luchttemperatuur (ongeveer -40 graden Celcius) en een hoge luchtvochtigheid door kristallisatie van uitlaatgassen, waterdamp en roetdeeltjes. Soms verdwijnen ze al na enkele seconden, maar wanneer de lucht heel vochtig is, kunnen de sporen tot wel 18 uur blijven hangen.

Maar, zo stellen de onderzoekers, door een klein deel van de vluchten (~ 2%) door hogere of lagere luchtlagen te laten vliegen, kan de vorming van condensstrepen en de daaruit voortvloeiende opwarming met 59% worden verminderd. Dit heeft echter wel tot gevolg dat de vliegtuigen moeten afwijken van hun meest economische kruishoogte en dat zij iets meer brandstof verbruiken en dus iets meer CO2 uitstoten (< 1%).
The Guardian - Weatherwatch: The downs and ups of plane contrails
  • Deel
Druk af