De oorzaak is een prijzenconflict, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. Supermarkten en leveranciers onderhandelen jaarlijks over de prijzen. "Conflicten tussen supermarkten en producenten komen vaker voor. De conflicten worden ook groter", zegt Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick School in De Standaard. "Er zijn grotere merken bij betrokken en meer producten." Het conflict tussen Colruyt en Coca-Cola staat niet op zich. Ook de Duitse keten Edeka en de Franse Intermarché, beide net als Colruyt aangesloten bij de Europese inkoopcentrale Agecore, liggen met Coca-Cola in de clinch. Afgelopen jaren duurden vergelijkbare boycotacties tegen PepsiCo en Nestlé maandenlang.

Voor Colruyt staat veel op het spel. Niet alleen moet de Belgische groep zijn laagsteprijs-strategie verdedigen tegen de bekende discounters Lidl en Aldi (die ook Coca-Cola verkoopt), ook moet de Belgische marktleider zich Albert Heijn en Jumbo van het lijf zien te houden. Beide Nederlandse bedrijven hebben in België grootse uitbreidingsplannen en een lage prijzenstrategie.

Maar ook Coca-Cola heeft veel te verliezen. De frisdrankenmarkt krimpt, omdat consumenten overstappen op andere en minder gesuikerde dranken en supermarkten hun klanten een gezonder assortiment aanbieden. Van Ossel vertelt waar de prijsonderhandelingen vooral om draaien. De inkoopprijs is niet alleen zaligmakend, veel draait om de manier waarop supermarkten klanten kunnen verleiden om naar hun winkels te komen. Het gaat om de 'extraatjes': wat draagt de fabrikant bij aan de kosten van folders (waar fabrikanten als het ware advertentiekosten voor betalen), welke kortingen financieren fabrikanten om met aanbiedingen klanten te kunnen lokken en komen er nieuwe producten op de markt waar klanten voor langskomen. Als een fabrikant toegeeft aan de een, dan spelen de andere supermarktketens meteen op hun poot.

Colruyt haalde niet alle Coca-Cola-producten uit de schappen. Want als de klant eenmaal de winkel uitloopt om zijn Coca-Cola ergens anders te halen, komt hij misschien wel nooit meer terug. Het conflict met Jacobs Douwe Egberts lijkt de goede kant op te gaan. Colruyt zegt ervan overtuigd te zijn dat zijn klanten "hun vertrouwde producten snel zullen ­terugvinden".
Dit artikel afdrukken