‘Je moet je dieet verbeteren’ of ‘je moet gezonder eten’. Dokters zeggen het met regelmaat tegen hun patiënten, maar het adviezen waar een patiënt niet makkelijk iets mee kan in de praktijk.

De Amerikaanse supermarktformule Kroger wil “het gat vullen” tussen de aanbevelingen van een arts en het eigenlijke voedsel dat klanten mee naar huis nemen, zegt Krogers voedingskunde Bridget Wojciak in Supermarket News.

Het bedrijf gaat als volgt te werk. Een arts schrijft een ‘voedselrecept’ uit aan de patiënt. In de winkel helpt een diëtist de patiënt door een persoonlijk voedingsadvies op basis van de orders van de arts te geven. Dat is meer dan alleen het vullen van het winkelmandje van de patiënt. De Kroger Health-professional kijkt daarvoor niet alleen naar de gezondheidstoestand van de patiënt, maar ook naar de levensstijl, de gezinssituatie, het budget en de kookvaardigheden van de klant.

Het advies moet de patiënt zoveel mogelijk handvatten geven om daadwerkelijk zijn of haar gedrag te veranderen. Daarbij leert de klant ook de relatief nieuwe ‘personalized nutrition’ app van de supermarkt gebruiken.

Kroger test het principe sinds afgelopen voorjaar in een vestiging in Ohio met een lokale arts en een aantal van zijn diabetespatiënten. De resultaten van de pilot stemt de keten positief. Kroger verwacht de voedingsadviezen uit te breiden vanuit specifieke aandoeningen en ziektes. Denk aan kanker en hartziekten, maar ook aan voorkomen daarvan voor mensen met aanleg voor zulke kwalen.

De supermarkt wil het 'voedsel als medicijn'-principe uitbreiden naar meerdere winkels.
Dit artikel afdrukken