Gassen uit spuitbussen die de ozonlaag aantasten, zijn mogelijk de oorzaak geweest van de helft van smeltend ijs tussen 1955 en 2005 in het noordpoolgebied.
Dat zou, schrijven onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Nature, een verklaring kunnen zijn voor de onevenredig grote effecten die klimaatverandering in het noordpoolgebied laat zien.
De klimaatwetenschap heeft voor die effecten nooit een goede verklaring kunnen vinden. Het noordpoolgebied warmt meer dan twee keer zo snel op als de gemiddelde snelheid van de rest van de wereld - een fenomeen dat bekend staat als de 'versterking van het noordpoolgebied' - en het verliest zee-ijs in hoog tempo.
Van ozonafbrekende stoffen, waaronder de chloorfluorkoolwaterstoffen (CFK's die bekend zijn van hun toepassing in spuitbussen als drijfgas), is bekend dat ze de atmosfeer vele duizenden keren efficiënter opwarmen dan kooldioxide. Het leeuwendeel van het onderzoek naar deze chemische stoffen is echter vooral gericht geweest op hun invloed op de beschermende ozonlaag van de planeet - met name op het zuidelijk halfrond, waar ze verantwoordelijk zijn voor de vorming van het Antarctische ozongat, zegt Mark England, een klimaatwetenschapper bij Scripps Institution of Oceanography in La Jolla, Californië.
England is co-auteur van de studie, die op 20 januari werd gepubliceerd in Nature Climate Change. Hij verwacht dat de nieuwe inzichten een nieuw perspectief geven aan de discussies over global warming.
Dit artikel afdrukken
De klimaatwetenschap heeft voor die effecten nooit een goede verklaring kunnen vinden. Het noordpoolgebied warmt meer dan twee keer zo snel op als de gemiddelde snelheid van de rest van de wereld - een fenomeen dat bekend staat als de 'versterking van het noordpoolgebied' - en het verliest zee-ijs in hoog tempo.
Van ozonafbrekende stoffen, waaronder de chloorfluorkoolwaterstoffen (CFK's die bekend zijn van hun toepassing in spuitbussen als drijfgas), is bekend dat ze de atmosfeer vele duizenden keren efficiënter opwarmen dan kooldioxide. Het leeuwendeel van het onderzoek naar deze chemische stoffen is echter vooral gericht geweest op hun invloed op de beschermende ozonlaag van de planeet - met name op het zuidelijk halfrond, waar ze verantwoordelijk zijn voor de vorming van het Antarctische ozongat, zegt Mark England, een klimaatwetenschapper bij Scripps Institution of Oceanography in La Jolla, Californië.
England is co-auteur van de studie, die op 20 januari werd gepubliceerd in Nature Climate Change. Hij verwacht dat de nieuwe inzichten een nieuw perspectief geven aan de discussies over global warming.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Weer een klimaatverandering sprookje door CO2 ontkracht........
Welke andere dan? Bovendien is het hier niet ontkracht.
Er staat dat het om de helft van het ijs gaat. Dus de ene helft vermoedelijk agv CO2 en de andere helft vermoedelijk agv drijfgassen.
Misschien moeten we het in dit verband niet weer over klimaatverandering hebben maar over de vergroting van het broeikaseffect.
ODS (ozone-depleting substances) substantieel aandeel staat in de intro waar naar verwezen wordt.
Maar er zijn meer bijdragen aan het broeikaseffect. (terugkoppelingen)
- albedo effect
- smeltend permafrost (methaan)
- veranderende weerpatronen (o.a. hogere temperaturen, veranderend klimaat dus)
- afsterven boreale bossen (gevolg meer CO2)
Er zijn ook negatieve terugkoppelingen.
- sinks zoals oceanen
- bemestend effect CO2
Het ziet er naar uit dat de eersten gewonnen hebben.
Volgens de doorgaans betrouwbare BBC is er nog een andere stofje dat maar liefst 23.500 keer zo krachtig broeikasgas is dan CO2. Het meest ironische daarbij is dat dit gas (SF6) ontsnapt uit hoogspanning schakelkasten en apparatuur die massaal zijn geïnstalleerd om al die duurzame groene stroom in de juiste banen te leiden. Volgens het BBC bericht lekt er jaarlijks een beetje van dat gas uit al die hoogspanningskasten. In 2017 zou het in de EU gaan om het equivalent van CO2 uitstoot van 1,3 miljoen auto's, en dat gas blijft dan nog 1.000 jaar actief in de atmosfeer.