Voor veel boeren is het verdienmodel zeer onder de maat, wat maakt dat veel jonge boeren kiezen voor een ander beroep en steeds meer Nederlandse boeren vertrekken naar het buitenland, waar regelgeving minder strikt is en de kostprijs lager ligt.
Agractie Nederland vindt het belangrijk dat Nederlandse consumenten kunnen (blijven) kiezen voor veilig, duurzaam voedsel dat lokaal geproduceerd is. Veel consumenten weten niet hoe slecht de Nederlandse boer betaald krijgt voor zijn producten. Agractie Nederland komt met een nieuwe actie, die ervoor zorgt dat de consument dit wél te weten komt, zodat deze in de winkel een bewustere keuze kan maken.
Daarnaast leggen we de verantwoordelijkheid bij de supermarkten en de overheid neer. Hen zullen we duidelijk maken dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om duurzaam, Nederlands eten in de schappen te hebben liggen, waar de Nederlandse boer een eerlijke prijs voor heeft gekregen. Niet alleen fair trade voor buitenlandse boeren, maar zeker ook voor de Nederlandse boer!
Hiervoor start Agractie Nederland met Actie Boerderijprijzen. Op 1 datum in het eerste kwartaal van 2020 zullen er op zo’n 40 verschillende opvallende locaties in het land, mooie Nederlandse, onbewerkte producten uit de agrarische sector worden aangeboden. Hiervoor zal gekozen worden voor drukbezochte plekken, in winkelcentra en buiten supermarkten, waar consumenten hun dagelijkse boodschappen doen.
Om aan de consument te laten zien en voelen wat de Nederlandse boer over het algemeen voor een product krijgt, zullen de producten voor het (bijna symbolische) bedrag van de gemiddelde opbrengst voor de boer, ‘verkocht’ worden.
Daarnaast verschaffen we informatie over de producten en worden de verkooppunten aangekleed met trekkers, spandoeken, etc.
Agractie Nederland zet zich in voor een betere positie van Nederlands voedsel, in de Nederlandse (super)markt. Wij vinden het van essentieel belang dat er minder onnodig gesleep met voedsel over de wereld plaatsvindt en zullen hier de komende tijd, op verschillende manieren, actief op in gaan zetten.
Supermarkten kunnen er op rekenen de komende tijd geconfronteerd te worden met duidelijke statements over het gebrek aan duurzaamheid en eerlijkheid van de producten in hun schappen. Ook de consument zal zich bewust gaan worden van de keuzes die zij maken tijden het boodschappen doen en de gevolgen die deze keuzes hebben op boer, dier en milieu.
Als Agractie de producten dubbel zo duur maakt als wat de boer er 'af erf' voor krijgt, moet het wel een doorslaand succes worden. De prijzen zullen dan immers nog steeds stukken onder de consumentenprijs in supermarkten liggen. Toch zal dat niet gebeuren; dat voelt iedereen op z'n klompen aan. We hebben op Foodlog de afgelopen 15 jaar al vele malen uitgelegd waarom het geen succes zal worden.
Tijd om onze commentaren te vragen het hieronder Agractie nog eens uit te leggen. Zelf werpen we alvast deze bijdrage in het mandje: de marge van die boosaardige-klootzakken-van-supermarkten-die boeren-zo-ongelofelijk-lelijk-uitknijpen bedraagt momenteel rond de 1,5%. Agractie gaat straks doen - dat voorspellen we alvast - alsof er producten zijn die tussen 250 en 1000% over de kop gaan. Maar tussen 1,5 en 1000 of zelfs maar 250% klopt iets niet. Lezer, kunt u uitleggen waar het aan schort?
Bekendmaking datum actie Boerderijprijzen
Persbericht Agractie Nederland 21-01-2020
Vorige week maakte Agractie Nederland bekend in het eerste kwartaal van 2020 een nieuwe grote actie te organiseren. Op zo’n 40 drukke, goed zichtbare, locaties in grote Nederlandse steden, zal actie Boerderijprijzen plaatsvinden. Hier zullen onbewerkte agrarische producten aan de man gebracht worden voor de gemiddelde prijs die de boer er voor ontvangt.
Hiermee wordt de consument duidelijk gemaakt hoe slecht de positie van de Nederlandse boer op dit moment is. Een zekere toekomst en de mogelijkheid om een bedrijf draaiende te houden, binnen alle wettelijke kaders die door onze overheid worden opgelegd, hangen volledig samen met een
goed verdienmodel.
Een eerlijke prijs voor de boer is tevens in het belang van de consument; veilig voedsel dat ook in de toekomst beschikbaar is, is immers voor iedereen belangrijk!
Inmiddels stromen de aanmeldingen van tot actie bereide boeren, boerinnen en burgers met hart voor de agrarische sector, binnen!
Agractie Nederland is op dit moment zo ver gevorderd met de voorbereidingen, dat de datum waarop actie Boerderijprijzen zal plaatsvinden, bekendgemaakt kan worden.
De Nederlandse boeren zijn, vergezeld door mooie agrarische producten en de inmiddels bekende trekkers, op zo’n 40 locaties in Nederland te vinden op zaterdag 21 maart 2020 van 12.00 uur tot 16.00 uur.
De exacte actielocaties, zullen in een later stadium bekendgemaakt worden.
Eind van deze week lanceren we een tweede actie, waarbij we de consument ín de supermarkt zullen confronteren met producten waarvoor Nederlandse boeren geen eerlijke prijs hebben ontvangen en producten die niet duurzaam zijn. Deze actie zal enkele maanden duren en zal een zeer groot bereik door heel Nederland hebben.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het schort vooral aan begrip van hoe de wereld in elkaar zit. Ik kan me vergissen, maar Nederland heeft volgens mij de grootste supermarktdichtheid van Europa. Dat maakt dat de prijzen in de supermarkt extreem concurrerend zijn. Als het zo zou zijn dat de marges op AGF heel hoog zijn dan zou er een markt zijn voor winkels met alleen AGF. Die zijn er nauwelijks, dat zegt voldoende.
Overigens is bovenstaande actie m.i. niet gericht op consumenten maar op boeren.
O o o, gaan we weer. Betere prijzen, die andere wordt rijk over mijn rug. Supermarkten maken een bruto marge van negatief tot tientallen procenten en soms enkele verdubbelingen. Maar diezelfde supermarkten maken loeiveel distributie, vastgoed en personele kosten. Het eindresultaat? 1 tot maximaal 6% winst op de P&L.
een voorbeeld van een typisch product:
- ingredient-prijzen: 60 cent. *
- productiekosten: 23 cent.
- verpakking 19 cent.
- bruto marge verwerker: 30 cent. **
- transport 9 cent.
- marge retail : 70 cent. **
- BTW : ik 25 cent.
Consument verkoopprijs : 2,70 euro.
* een boer heeft een gezinsinkomen van 30 tot 100k en bouwt vermogen op via bijvoorbeeld land.
** na aftrek vaste kosten blijft typisch enkele procenten over op de P&L.
Wouter de Heij , ik weet hoe het werkt, je moet als producent altijd proberen zelf zoveel mogelijk te verwerken en te verpakken. Die kosten mogen allemaal gerekend worden, daar valt niemand over.
De frustratie bij de boeren zit in dat eerste getalletje van de ingrediënt prijzen. Dat is namelijk niet de keurige optelling van de kosten met hier en daar nog eens wat marges, maar dat is de "markt"prijs, die behoorlijk af kan wijken van de kostprijs.
Hieronder een stukje over de machtsverhoudingen in de sector overgenomen uit De Boerderij: "Er ontspon zich tijdens de forumdiscussie een discussie over de hoogte van de contractprijs, nadat Walter van Stee, hoofd inkoop bij Farm Frites, had uitgelegd hoe Farm Frites de hoogte van de contractprijs vaststelt. Kort gezegd komt het erop neer dat de verkoopprijs van frites leidend is, en dat op basis daarvan de verwerkende industrie naar een prijsniveau zoekt waarbij de verwerker denkt het benodigde aardappelvolume daarvoor te kunnen vergaren. De kostprijs van telers speelt daarbij geen rol. Het gaat Farm Frites om de winstgevendheid van Farm Frites.
Elke keer weer diezelfde discussie. Eerlijke prijzen bestaan niet, hooguit eerlijke relaties in de keten waar een zekere bereidheid is om met elkaar mee te bewegen bij overvloedige of juist misoogsten. (iets wat de komende jaren steeds vaker het geval zal zijn) Op de wereldmarkt - waar veel van onze boeren actief zijn - geldt sowieso de wet van de jungle. Dus voor boeren die niet in dat spel mee willen zijn eigenlijk alleen bypasses mogelijk richting consumenten. Zeker als ze altijd meer produceren dan nodig zullen de supermarkten ze niet ter wille zijn. Verbreding van je verdienmodel is nog een andere optie. Maar een algemene oplossing voor de prijzen voor boeren in het huidige systeem gaat er niet komen.
1. Eerlijke prijzen bestaan niet, maar ik vind het wel een goed frame: Supermarkten zijn dieven.
2. Met een vervolg frame: De kleine leverancier wordt uitgemolken en platgedrukt, de grote multinational wint. Farm Frites van Jopie.
Ik ben benieuwd dat als je dit een tijdje rondbazuint (ik kijk uit naar deze actie*) wat er dan op consumenten-, retail- en verwerkersniveau gaat gebeuren. Niks?
*Welke producten, hoe doen ze dat met ver en bewerkte producten (zuivel, vlees, graan)?