De Rabobank, de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) trapten maandag tijdens de Horecava een nieuwe campagne tegen voedselverspilling af.

Ze presenteerden de resultaten van de Food Waste Challenge. In 6 weken tijd verspilden de 100 deelnemende restaurants - van snackbar tot sterrenrestaurant - 21% minder voedsel. Dat deden ze door kleinere porties te serveren, de menukaart in te korten en meer op bestelling te werken. De Rabobank becijferde dat van het eten dat we in Nederland weggooien, 2 miljoen ton per jaar, 14% afkomstig is uit de horeca. Minister Schouten wil de totale voedselverspilling in Nederland in 2030 halveren. Voor de horeca komt dat overeen met een reductie van de voedselverspilling tot 30,5 miljoen kilo in 2030. Dat betekent een potentiële kostenbesparing van €291 miljoen en een reductie van 60.500 ton CO2-uitstoot. De resultaten van de challenge tonen aan dat dit haalbaar is, schrijft de bank.

Foodybag
Minister Schouten onthulde op de Horecava ook het nieuwe #verspillingsvrij-logo en de foodybag-campagne. Met een sticker op het raam of menukaart kunnen restaurants duidelijk maken dat zij zich inzetten tegen voedselverspilling en zo gasten uitnodigen eten mee naar huis te nemen. In een foodybag dus. Volgens minister Schouten dekt dat de lading beter en klinkt het leuker dan 'doggybag'. Die wint overigens aan populariteit, ontdekte Natuur&Milieu in het jaarlijkse onderzoek naar doggybags. Bijna de helft (46%) van de respondenten heeft al een doggybag aangeboden gekregen na het eten in een restaurant. Vijf jaar geleden was dit nog 27%.



Dit artikel afdrukken