Volgens Bob Cramwinckel is gezond dus per definitie niet lekker. En dat ligt allemaal aan de moedermelk die je als eerste dronk. Die zou er nl. voor zorgen dat we vet zo lekker vinden.

Leuk theorietje, maar heeft Cramwinckel er wel eens over nagedacht dat er mogelijk niks mis is met vette producten? We hebben vet nodig en eten van alles veel te veel. Alleen word je van teveel planten eten niet zo snel dik als van het eten van vet in een omgeving die ook nog eens barst van de geraffineerde koolhydraten. Aangezien die ons lichaam - volgens de nieuwste, wetenschappelijk goed te onderbouwen theorieen - vet laten opslaan en zichzelf in vet omzetten, zijn dat de boosdoeners.

Fantasie en theorie. Misschien eerst wat meer naar onderbouwing zoeken in plaats van meteen achter de vethaat aan te rennen en ook een duit in het zakje van de gezondheidsmarketing te doen?

Ben het overigens roerend met Cramwinckel eens dat het onzin is om Magnums, Frideale en nog zo wat van dat spul als gezond te verkopen door er wat mee te rommelen en er een gezond stickertje op te plakken.

"Een product is niet lekker, maar wordt lekker gevonden. Smaak proef je niet alleen met de mond, maar met alle zintuigen. Als fabrikant is het daarom belangrijk om een product goed te positioneren. Maak keuzes. Kies voor verwennen òf gezond." Dat zegt Bob Cramwinckel, oprichter van het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO).
Volgens Cramwinckel zijn begrippen als 'mooi' en 'lekker' uitingen van gevoel, dus iets is mooi of lekker als het een goed gevoel geeft. Dat gevoel trekt hij door naar het allerprilste begin. Moedermelk wekt de eerste prettige gevoelens op. Verwennen en gezond gaan dan nog hand in hand. Aangezien moedermelk vet en romig is blijven we lekker met vet en romig associëren ook op latere leeftijd.

Later als kind ervaren we dat gezond niet altijd lekker is. Kinderen moet allerlei 'gezonde' groenten leren eten die niet vet en romig zijn, maar juist bitter en knapperig. Cramwinckel vindt het daarom onzin om te proberen een verwenproduct als roomijs, dat vet en romig is, gezond te maken.

Als fabrikant zou je dus nooit voor lekker én gezond moeten kiezen. Zijn persoonlijke mening is dat de meeste gezondheidsproducten een hype zijn, die voorbij gaat. "Gezondheid zal veel meer gezocht worden in verse en oorspronkelijke producten en niet in koekjes. Daarnaast moet gezondheid ook niet voor 100% in eten worden gezocht", aldus Cramwinckel.


bron: VMT met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken