Het merendeel van de bevolking is er heilig van overtuigd dat het beter weer wat minder warm kan worden. En er wordt aan gewerkt.
Plastic limonaderietjes worden vervangen door rietjes van papier of buisjes bamboe. Dat het daardoor niet meteen minder warm wordt – het is de vraag of weggewaaid huishoudelijk afval bijdraagt aan de broeikas – dat geeft niet, in elk geval doen we wat. Want niks doen is geen optie. Een veel verkondigde opvatting.
Toch is niks doen het beste dat een mens verzinnen kan. Ledigheid is de wereld een zegen. En slapen natuurlijk. Het nikste.
Het wordt alom beleden. We moeten minderen. Ook om langer gezond te blijven. Maar vooral om samen de wereldramp die onze kinderen te wachten staat, nog wat uit te stellen.
Maar hoe stuitend groot is het verschil met wat beleden wordt en de alledaagse praktijk. Nooit eerder in de geschiedenis van de lage landen waren er op 1ste kerstdag zoveel supermarkten open. Alleen al bijna vijfhonderd Albert Heijnen. En waarom? Om ons burgers van dienst te zijn, vernemen verslaggevers die er het kruideniersmanagement naar vragen. Niemand zegt dat het te doen is om nog meer verkoop.
We zijn het alweer vergeten, maar met de introductie van koopavonden, meestal donderdag, werd de hinderlijke drukte in de stad verlengd tot wel een uur na sluitingstijd. Avondfiles. Zo ging overal de zondagsrust, waar ook heidenen op gesteld waren, verloren. Winkels die open zijn trekken verkeer aan en wat een teringherrie kunnen die winkelwagentjes maken.
Het lijkt of niemand zich er om bekommert. Een enkeling lijdt in stilte. Wat zeg ik, dat is het hem juist. Het is nooit meer stil. Alles moet kunnen en alles kan. En over minder hebben we het maar beter niet.
Een eindejaarsbijlage bij het kruideniersblad Distrifood. De Top is de titel. Er staan gesprekken in afgedrukt met belangrijke mensen uit de levensmiddelenindustrie en detailhandel. Geen journalistiek hoogstandje. De tekst is niet van de redactie maar werd kant en klaar aangeleverd door ondernemingen zoals FrieslandCampina, Nestlé, Heineken, Coca-cola en Unilever, of hun reclamebureaus. En gaat het ergens over? Wel degelijk. Het gaat over meer. Citaten. Unilever: "Je kunt consumenten beter zowel off- als online meer laten kopen dan apart." Albert Heijn: "Waar ligt de groei voor de supermarktsector? Food is hot (…) er is volop ruimte voor nieuwe concepten en innovaties." Riedel: "..met een gezamenlijke focus op weg naar meer groei. In 2020 stappen we weer op het groeipad." Red Bull: "..zorgt voor groei in de supermarkt." Commercieel directeur Plus supermarkten: "Denk ook eens in volumegroei." Nestlé: "Groeien door innovatie en samenwerking." Dr. Oetker: "De groeimotor is aangezet." En "Nieuwe groeistrategie Coca-Cola laat frisdrankencatergorie stijgen." Procter & Gamble: "Duurzame groei".
Minder? Morgen misschien, maar vandaag in elk geval nog niet.
Dit artikel afdrukken
Toch is niks doen het beste dat een mens verzinnen kan. Ledigheid is de wereld een zegen. En slapen natuurlijk. Het nikste.
Het wordt alom beleden. We moeten minderen. Ook om langer gezond te blijven. Maar vooral om samen de wereldramp die onze kinderen te wachten staat, nog wat uit te stellen.
Maar hoe stuitend groot is het verschil met wat beleden wordt en de alledaagse praktijk. Nooit eerder in de geschiedenis van de lage landen waren er op 1ste kerstdag zoveel supermarkten open. Alleen al bijna vijfhonderd Albert Heijnen. En waarom? Om ons burgers van dienst te zijn, vernemen verslaggevers die er het kruideniersmanagement naar vragen. Niemand zegt dat het te doen is om nog meer verkoop.
We zijn het alweer vergeten, maar met de introductie van koopavonden, meestal donderdag, werd de hinderlijke drukte in de stad verlengd tot wel een uur na sluitingstijd. Avondfiles. Zo ging overal de zondagsrust, waar ook heidenen op gesteld waren, verloren. Winkels die open zijn trekken verkeer aan en wat een teringherrie kunnen die winkelwagentjes maken.
Het lijkt of niemand zich er om bekommert. Een enkeling lijdt in stilte. Wat zeg ik, dat is het hem juist. Het is nooit meer stil. Alles moet kunnen en alles kan. En over minder hebben we het maar beter niet.
Een eindejaarsbijlage bij het kruideniersblad Distrifood. De Top is de titel. Er staan gesprekken in afgedrukt met belangrijke mensen uit de levensmiddelenindustrie en detailhandel. Geen journalistiek hoogstandje. De tekst is niet van de redactie maar werd kant en klaar aangeleverd door ondernemingen zoals FrieslandCampina, Nestlé, Heineken, Coca-cola en Unilever, of hun reclamebureaus. En gaat het ergens over? Wel degelijk. Het gaat over meer. Citaten. Unilever: "Je kunt consumenten beter zowel off- als online meer laten kopen dan apart." Albert Heijn: "Waar ligt de groei voor de supermarktsector? Food is hot (…) er is volop ruimte voor nieuwe concepten en innovaties." Riedel: "..met een gezamenlijke focus op weg naar meer groei. In 2020 stappen we weer op het groeipad." Red Bull: "..zorgt voor groei in de supermarkt." Commercieel directeur Plus supermarkten: "Denk ook eens in volumegroei." Nestlé: "Groeien door innovatie en samenwerking." Dr. Oetker: "De groeimotor is aangezet." En "Nieuwe groeistrategie Coca-Cola laat frisdrankencatergorie stijgen." Procter & Gamble: "Duurzame groei".
Minder? Morgen misschien, maar vandaag in elk geval nog niet.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
En op een dag worden ze wakker en is alles anders... als ze nog wakker worden.
70-75% kan qua food uit de supermarkten verdwijnen, en er blijft nog genoeg variëteit over om gezond te eten. Zonder dat vlees in de ban gedaan wordt en zonder de hypocrisie van 'biologisch', met nog steeds de logistieke garantie dat hier 17.000.000 voldoende hebben. Probleem wordt wat we met de overschot moeten doen. Is dat niet verschrikkelijk ?
Je mag je afvragen wanneer de marketingstrategie van de bovengenoemde multinationals als crimineel wordt gequoteerd..
#2 Hoe zo "hypocrisie" ? Waarom zo generaliserend? OK, wanneer het om producten gaat als oer-gepofte-spelt-wafels, ja, dat is gebakken lucht. Maar wanneer iedereen die 4 cent meer voor biologische melk zou betalen, dan is het stikstofprobleem opgelost ( minder koeien en meer weidegang) en kun je de koplampen 's zomers weer schoonmaken. Met dank aan AH die bij die meerprijs vooralsnog 6 cent bijdraagt aan deze mogelijkheid voor de consument de daad bij het woord te voegen.
Het is nu oudjaar, wij zitten hier halverwege de bergtop in een ongelooflijk comfortabele stilte en slapen veel, zoals dat hoort in deze tijd van het jaar. De lokale kleine supermarkt is van 24 dec tot 3 januari gewoon gesloten, want ze moeten dan de jaarbalans opmaken. Niet dat wij daar veel van merken; we gaan doorgaans een keer per week naar beneden, als het markt is, en ook dat wordt wel eens overgeslagen. Helemaal niemand hier die klaagt dat er te weinig kan worden gekocht. Trouwens de meeste mensen hier hebben weinig geld, dus er wordt niet veel gekocht, maar des te meer voor de gezelligheid gebabbeld in alle winkels. En zo kan het ook.
#3 Kun jij me uitleggen wat 'biologisch' betekent, Gerard ? Volgens mij geeft dat begrip de objecten/voorwerpen aan, die gelieerd zijn aan een levensvorm. Organisch. Ik begreep dat de term nu 'eco-politiek' bedoeld is, en zelfs conform EU-regels er nog steeds een vastgelegde hoeveelheid bestrijdingsmiddelen gebruikt mogen worden, waaronder koper.
Ook genetisch gemanipuleerde soja, blijft een organisch/biologsch product. Of niet ?
Onder welke categorie valt het dan ? En dan hoop ik niet op een ontkenningbegrip als 'niet-biologisch'!