In Groot-Brittannië trekken grote warenhuizen al jarenlang alles uit de kast voor een geslaagd ‘kerstverhaal’. Zo kijkt de hele wereld elk jaar reikhalzend uit naar de kerstcampagne van de Britse warenhuisketen John Lewis, waarmee het kerstseizoen afgetrapt wordt. Het warenhuis is beroemd om zijn hartverwarmende en tranentrekkende kerstreclames. Dit jaar draait het om draakje Excitable Edgar en zijn beste vriendin Ava. In de dagen voor Kerstmis steekt Edgar in al zijn enthousiasme het ene na het andere kerstsymbool in brand. Om het kerstfeest niet verder te verpesten, sluit Edgar zich thuis op. Gelukkig is de kleine Ava een 'omdenker'.

De concurrentie komt dit jaar uit onverwachte hoek. Een commercial die slechts £100 gekost zou hebben van het familiebedrijf Hafod Hardware gooit wereldwijd hoge ogen. De Britse pers stond er bol van. Logisch, want de John Lewis reclame kostte zo'n £7 miljoen. Zoon Arthur (2) past een dagje op de winkel van zijn vader en wint de harten.

Ook Canadian Airlines gooit in Groot-Brittannië hoge ogen, net als de reclame van supermarktketen Asda.


Een kind kan de was doen
Het slim bespelen van gevoelens is vanuit Groot-Brittannië naar Nederland overgewaaid.

Zowel Jumbo als Albert Heijn willen met hun commercial laten zien dat een kerstdiner voorbereiden en maken niet moeilijk is. Een kind kan de was doen, of in dit geval een kerstdiner organiseren. Tommie, het zoontje van de nieuwe supermarktmanager Ilse van Albert Heijn, is het er niet mee eens dat zijn moeder iets simpels wil doen met Kerst. Tommie pakt het groots aan: een mooi gedekte tafel op zijn kamertje, met familie, vrienden, de buurman én lekker eten. Ook hier maakt het kind het verschil.

Ook de stuntelige Frank Lammers lukt het om een kerstdiner organiseren. De vrouw van het inmiddels bekende Jumbo-gezin moet voor haar werk op reis naar Tokio. "En de voorbereidingen dan?", vragen de achtergebleven gezinsleden beteuterd. Natuurlijk gaat er van alles mis. Maar het gezin heeft plezier, terwijl moeders onvoorzien eenzaam is in de miljoenenstad. Uiteraard is haar vlucht op eerste Kerstdag vertraagd, maar uiteindelijk komt alles goed.

Samen zijn met kerst lukt niet altijd iedereen, of toch wel? In de kerstcommercial van Plus verlaat een gezin halsoverkop de kersttafel om zich, compleet met kalkoen en kerstboom, over verlaten wegen naar het ziekenhuis te haasten voor een kerstwonder.

Lidl houdt het dit jaar wat eenvoudiger. Wat beelden van typische kerstmomenten en een aanstekelijk liedje, weinig emotie. Vorig jaar pakte de discounter nog groots uit met Beau van Erven Dorens.

Coop vindt het belangrijk er te zijn voor elkaar, het héle jaar. Echte kerstsfeer ontbreekt in de reclame.



Een winnaar?
Reclame-experts vinden dat Albert Heijn dit jaar de beste maakte, schrijft het AD. Het Adformatie-kerstpanel van communicatiestrategen roept echter Plus nipt uit tot winnaar. Of toch (volgens Marketingtribune) Jumbo?

Plus is de publiekslieveling van RetailRadar. Terwijl Albert Heijn van het Nederlands publiek op Adformatie het hoogste rapportcijfer (8,6) kreeg en daarmee Jumbo (8,4) net voor bleef.

Give to those who give the most, adviseert Milka. 'Wat ons verbindt is sterker': Coca-Cola is van mening dat we een vreemde welkom moeten heten. Come Home: de ANWB brengt ons thuis en zorgt voor een diertje in nood, is de boodschap van de Staatsloterij.

Nog niet genoeg gezien? MarketingTribune zet een dertigtal (buitenlandse) commercials op een rij.
Dit artikel afdrukken