"De nood is aan de man" bij Albert Heijn. Omdat het marktaandeel onder druk staat, voert de supermarktformule een aantal maatregelen door, schrijft Distrifood. Het vakblad sprak met verschillende aanwezigen tijdens de Albert Heijn Winkeldagen, waar AH-ceo Marit van Egmond nadrukkelijk de kaart van omzetverhoging speelde.
"Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor vollere klanten en vollere winkels. Dit zal bijvoorbeeld ten koste gaan van bepaalde leveranciersacties die te weinig opleveren," aldus een aanwezige. Volgens Albert Heijn-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh is 'het leven van de klant' het startpunt bij alles wat Albert Heijn doet. "Een gevolg is dat we de beste winkel willen neerzetten waar onze klanten graag komen. We werken sinds oktober met de nieuwe, versimpelde structuur om met kortere lijnen en minder managementlagen met meer slagkracht in te kunnen spelen op de wensen van onze klant."
Albert Heijn ziet zich geconfronteerd met nieuwe concurrenten, zoals ketens als Big Bazar en Action die euro’s omzet van AH afsnoepen. Ook heeft het bedrijf last van de talloze kleine buurt- en gemaksformules, die als paddenstoelen uit de grond schieten. De nieuwste loot aan die stam is Boon's Pitstop, die vandaag opende in Amsterdam-Noord.
Distrifood - Marktaandeel noopt AH tot grote operatie
"Het draait alleen nog maar om de klant en de omzet. We gaan voor vollere klanten en vollere winkels. Dit zal bijvoorbeeld ten koste gaan van bepaalde leveranciersacties die te weinig opleveren," aldus een aanwezige. Volgens Albert Heijn-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh is 'het leven van de klant' het startpunt bij alles wat Albert Heijn doet. "Een gevolg is dat we de beste winkel willen neerzetten waar onze klanten graag komen. We werken sinds oktober met de nieuwe, versimpelde structuur om met kortere lijnen en minder managementlagen met meer slagkracht in te kunnen spelen op de wensen van onze klant."
Albert Heijn ziet zich geconfronteerd met nieuwe concurrenten, zoals ketens als Big Bazar en Action die euro’s omzet van AH afsnoepen. Ook heeft het bedrijf last van de talloze kleine buurt- en gemaksformules, die als paddenstoelen uit de grond schieten. De nieuwste loot aan die stam is Boon's Pitstop, die vandaag opende in Amsterdam-Noord.
Begrijp dat de redactie actie heeft ondernomen en een CEO van een supermarkt keten heeft benaderd met een aantal vragen.
Was het in deze niet relevant ook eens een leverancier voedselproducent te ondervragen die al jaren in een speciale supermarkt keten deelneemt.
Hoe het afgelopen jaar en nog steeds de keten onder druk wordt gezet met bedreigingen van gedwongen leveringsbeëindiging.
De speciale gedane investeringen nodig voor het concept zijn nog niet eens terug verdiend en de strop wordt al aangehaald.
Weer blijkt maar hoe zwak de plaats is van de voedselproducent en gebruikt wordt voor de positie verbetering van de dominante winkel ketens.
Als je wat wil vertellen waarom dan niet het complete verhaal?
Arnold, dat leveranciers klagen is toch al jaren bekend? Foodlog staat bezaaid met dat soort berichten.
Er is maar één antwoord in de liberale economie: zorg voor onderscheid en geef de klant wat hij wil.
Je zou dus ook kunnen zeggen: AH staat voor precies dezelfde uitdaging als zijn leveranciers.
Prima Dick is het dan raar dat er alternatieve kanalen ontwikkeld worden en ze daar, zoals ze zeggen, last van hebben. Want door de massa heeft de consument niet het gevoel persoonlijk gekend te zijn.
En als zijn leveranciers niet mee kunnen, willen, met het gootwinkelsysteem dat alleen maar oog heeft voor het belang van de aandeelhouders. Belijden met de mond de consumenten wens te volgen maar heb daar mijn, en sta daar niet alleen in, vraagtekens bij.
Deze ontwikkeling zijn een uitvloeisel van de wijze waarop we de maatschappij hebben laten ontwikkelen. Kijkende naar de onvrede in de maatschappij. Wanneer gaat het licht aan en gaan we het besef krijgen dat we wellicht toe zijn aan een totale systeem verandering? Economisch, politiek, keten technisch, organisatorische enz. Verbinden korter bij elkaar staan iets voor een ander willen betekenen zijn zaken waar mensen behoefte aan hebben.
Ja de klagers moeten de hand aan de ploeg slaan en de koe bij de horens pakken. De wens van de consument is gezien en gehoord willen worden, bediend willen worden vanuit het gevoel dat aanbieder iets inhoudelijks voor hen wil betekenen. Geen mooie prietpraat vanuit studie bollen die niets met de praktijk van doen hebben. Maar van mensen die weten waarover ze het hebben en het praktisch kunnen laten zien.
Heb het al eerder hier gezegd, een goed verhaal, eerlijk en makkelijk uitlegbaar dus goed te begrijpen, .....is aansluiten bij het natuurlijk gevoel.
En lukt dat een beetje, Arnold?
#2 De leveranciers leggen zich soms vast door de benodigde investeringen het winkelbedrijf danst er maar een beetje omheen zolang ze er voordeel in zien.