Een forse krimp van het aantal vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol van 500 naar 400 of zelfs 375 duizend is noodzakelijk en mogelijk. Dat schrijft directeur Johan Vollenbroek van milieu-organisatie MOB in een brief aan de Commissie Remkes. Hieronder formuleert hij de belangrijkste punten uit zijn brief.
Een forse krimp van het aantal vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol van 500 naar 400 of zelfs 375 duizend is noodzakelijk en mogelijk. Die reductie is noodzakelijk omdat de luchtvaart substantieel bijdraagt aan de stikstofproblematiek. Hierdoor ontstaat veel gezondheids- en natuurschade. De luchtvaartsector moet net zoals de landbouw, industrie, autoverkeer en scheepvaart, een evenredig deel van de stikstofreductie voor zijn rekening nemen. Krimp van het aantal vliegtuigbewegingen is heel goed mogelijk omdat de economische waarde van Schiphol schromelijk en systematisch wordt overschat.
De stikstofemissie in Nederland dient te worden gehalveerd als landelijk gemiddelde: op sommige locaties meer, op andere locaties minder. Dit is een noodzakelijke randvoorwaarde om de instandhoudingsdoelstellingen van de Natura 2000-gebieden te kunnen realiseren, en zodoende deze gebieden een kans te geven om te kunnen overleven. Ook is dit van belang om gezondheidsschade als gevolg van inademing van stikstofverbindingen te beperken. Een halvering van de stikstofemissie/depositie is technisch gezien ook goed mogelijk voor de luchtvaart.
Industrie en landbouw dienen te voldoen aan de eis tot toepassing van BBT (Beste Beschikbare Technieken). Het lijkt erop dat deze eis tot nu toe (nog) niet voor de luchtvaart geldt. Zo constateert MOB dat de emissiefactoren voor NOx-emissies vanuit vliegtuigmotoren in de afgelopen 20 jaar niet omlaag zijn gegaan, terwijl industrie (DeNOx (80% vermindering) en Low-NOx technologieën (50% vermindering) en landbouw wel beste beschikbare technieken hebben ingezet om stikstofemissies te verminderen. Het kan niet zo zijn dat de landbouw en industrie wel aan BBT moeten voldoen, terwijl dit niet van de luchtvaart wordt gevraagd.
Conclusies uit het advies van MOB aan de commissie Remkes:
Dit artikel afdrukken
De stikstofemissie in Nederland dient te worden gehalveerd als landelijk gemiddelde: op sommige locaties meer, op andere locaties minder. Dit is een noodzakelijke randvoorwaarde om de instandhoudingsdoelstellingen van de Natura 2000-gebieden te kunnen realiseren, en zodoende deze gebieden een kans te geven om te kunnen overleven. Ook is dit van belang om gezondheidsschade als gevolg van inademing van stikstofverbindingen te beperken. Een halvering van de stikstofemissie/depositie is technisch gezien ook goed mogelijk voor de luchtvaart.
Industrie en landbouw dienen te voldoen aan de eis tot toepassing van BBT (Beste Beschikbare Technieken). Het lijkt erop dat deze eis tot nu toe (nog) niet voor de luchtvaart geldt. Zo constateert MOB dat de emissiefactoren voor NOx-emissies vanuit vliegtuigmotoren in de afgelopen 20 jaar niet omlaag zijn gegaan, terwijl industrie (DeNOx (80% vermindering) en Low-NOx technologieën (50% vermindering) en landbouw wel beste beschikbare technieken hebben ingezet om stikstofemissies te verminderen. Het kan niet zo zijn dat de landbouw en industrie wel aan BBT moeten voldoen, terwijl dit niet van de luchtvaart wordt gevraagd.
Conclusies uit het advies van MOB aan de commissie Remkes:
- De luchtvaartsector draagt substantieel bij aan de stikstofproblematiek in termen van (1) gezondheidsschade, en (2) schade aan de natuur als gevolg van stikstofdepositie. De sector neemt hiermee onnodig veel emissieruimte in vergeleken met andere sectoren.
- Ruw geraamd kunnen de vliegvelden en/of de luchtvaartsector voldoen aan de eis tot halvering van stikstofemissie/stikstofdepositie door een combinatie van (1) vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen, en (2) technieken om de NOx-emissies terug te brengen.
- Tot nog toe lijkt er weinig of geen inspanning te zijn geweest om de NOx-emissies vanuit de luchtvaart te beperken. Dit geldt voor zowel de NOx-emissies op de grond alsook voor de NOx-emissies in de lucht. Er wordt dus niet voldaan aan de Europese eis tot toepassing van Beste Beschikbare Technieken.
Het is bedroevend dat uitgerekend deze sector tot nu toe wereldwijd de hand boven het hoofd wordt gehouden door allerlei stimulerende maatregelen en subsidies en het ontbreken van bijvoorbeeld vliegtax en BTW op kerosine. Dit heeft de sector ‘lui’ gemaakt als het gaat om het toepassen van BBT. - Voor Schiphol geldt dat een beperking van het aantal vliegtuigbewegingen van 500.000 naar 375.00/400.000 geen significant negatieve effecten zal gaan hebben op de nationale economie. Integendeel, een beperking van het aantal vliegtuigbewegingen van Schiphol van 500.000 naar 375.000/400.000 zal een substantieel positief effect hebben, onder andere voldoende om de bouw weer vlot te trekken. In de Randstad dient dus een keuze te worden gemaakt tussen (1) economisch gezien overbodige vluchten, en (2) voldoende ruimte om te bouwen, te wonen en te werken.
- De Nederlandse vliegvelden beschikken maar over zeer beperkte vergunde emissies van stikstof. Alles wat na het peiljaar in activiteit is toegevoegd (inclusief de vliegtuigbewegingen) is als illegaal te beschouwen.
(MOB ontdekte eerder dit jaar dat minstens 100 duizend vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol illegaal zijn omdat Schiphol en de meeste andere Nederlandse luchthavens niet beschikken over (geldige) vergunningen). - In ieder geval zullen de luchthavens Schiphol, Rotterdam-Den Haag, Eindhoven, Maastricht, Lelystad en Eelde alsnog vergunningen moeten aanvragen in het kader van de Wet natuurbescherming. Zij zullen met de vergunningaanvraag aan moeten sluiten bij de duizenden boeren en een deel van de industrie, die ook nog niet over een geldige natuurvergunning beschikken.
- Bij voldoende verhoging van de ticketheffing is opening van luchthaven Lelystad niet nodig.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#6 Nee Gert, dat laten de boeren niet gebeuren! Na de optelsom van alle niet volledig opgenomen stikstofuitstoters uit overige sectoren ten opzichte van de op gedateerde, en bijna alleen op boeren gerichte data uit het verleden, zal de 43% aandeel toeschrijving aan boeren heel erg snel een totaal andere waarde krijgen: Immers de 100% van toen blijkt maar iest als 50% te zijn van de werkelijke 100% uitstoot vanuit allerlei bronnen en sectoren, die door niet te vergunnen en vast te leggen vervuilingsaandelen met de op boeren gerichte negatieve overheidsfocus aan toegeschreven 43% stikstof emissie werden opgescheept en op grond daarvan, met de eis meer dan anderen en ten koste van de sector, te gaan minderen.
Zie daarvoor dan ook onder: Ere wie ere toekomt voor dit staaltje van op incompleetheid baserende desinformatie en nepnieuws aan de nederlandse samenleving, waar Poetin nog een puntje aan kan zuigen.
PERSBERICHT
RIVM neemt Zure Melk Trofee in ontvangst
Een slager die zijn eigen vlees keurt, dat kan toch niet waar zijn? Tóch mocht het RIVM steeds het eigen stikstofmodel zelf beoordelen van de overheid. Waar de landbouw tot aan de laatste stikstofmolecuul verantwoording af moet leggen, hield het RIVM emissiedata van bepaalde sectoren en bedrijven angstvallig voor zichzelf. Dát kan niet en daarom ontving het RIVM de Zure Melk Trofee van NMV.
De ‘Zure Melk Trofee’ gaat in 2020 naar het RIVM omdat melkveehouders het vertrouwen in dit overheidsorgaan volledig kwijt zijn. In een gecreëerde stikstofcrisis lijkt ook het RIVM maar al te graag de rekening eenzijdig aan de landbouw te willen presenteren. Reden voor NMV om op woensdagochtend 8 januari met een delegatie NMV-leden af te reizen naar Bilthoven, om met de Trofee een statement te maken richting het overheidsorgaan die verantwoordelijk is voor de emissieregistratie in Nederland.
30 jaar geleden bouwde het RIVM een rekenmodel dat de werkelijkheid omtrent stikstof en natuur moest benaderen. Al in de beginjaren werd duidelijk dat het model tot andere uitkomsten kwam dan de werkelijkheid. De ammoniakuitstoot zou met meer dan de helft verminderen, aldus de berekeningen van RIVM. De metingen echter, bevestigden die geweldige resultaten niet. In de lucht werd vrijwel geen verschil gemeten. Uiteindelijk daalden de ammoniakconcentraties nauwelijks.
Het RIVM kreeg om die reden de opdracht van het ministerie te onderzoeken waarom metingen en rekenmodel niet tot dezelfde uitkomsten kwamen. Met andere woorden: het RIVM kreeg de opdracht om zijn eigen werk te controleren. Dit gebeurde meerdere malen door de jaren heen. Het RIVM vond geen fouten in het eigen werk. Daardoor zijn de weeffouten die begin jaren ’90 zijn gemaakt, anno 2020 nog altijd niet hersteld.
In 2015 werd bekend dat Wageningen UR de onderbouwing van het stikstofmodel kwijt was. De uitkomsten van zo’n 200 veldexperimenten met uitrijden van mest, waren niet meer beschikbaar. Boeren en politiek maakten daar een groot punt van: het stikstofbeleid was nu niet meer controleerbaar. Het RIVM bleef echter kritiekloos doorgaan met het grootschalige gebruik van Wageningse cijfers waarvan de onderbouwing verloren was gegaan en hield de emissiedata angstvallig voor zich.
Voldoende redenen voor NMV om het RIVM met de uitreiking van deze Trofee wakker te schudden. NMV sprak de hoop uit, dat hier een constructieve dialoog uit voortvloeit waarbij we allen met open vizier het stikstofdebat (maar uiteraard ook op alle andere emissie gebieden) weer aan kunnen gaan. Harm Wiegersma, voorzitter van NMV: “Het is onvoorstelbaar dat onze boeren al hun gegevens moeten delen met de overheid waarop vervolgens maatregelen gebaseerd worden, terwijl diezelfde overheid de hand boven het hoofd houdt van andere bedrijven die in potentie een veelvoud aan veronderstelde milieuschade veroorzaakt. Dat doet geen recht aan het gelijkheidsbeginsel. De agrarische sector mag niet het wisselgeld van de samenleving worden”. Directeur Els van Schie, ontving Wiegersma met een delegatie melkveehouders. Van Schie gaf geen toezeggingen met betrekking tot metingen in plaats van berekeningen. Wel nodigde ze NMV uit om verder met het RIVM in gesprek te gaan. Er vinden jaarlijks reviews plaats over de rekenmethodes van het RIVM. NMV mag hierbij kritisch meekijken, aldus het RIVM.
Opvallend, maar voor NMV logisch, is dat de overheid overduidelijk zeer laag scoort daar waar het vertrouwen van boeren aangaat. In 2019 ging de Zure Melk Trofee namelijk ook al uit naar een overheidsinstantie, te weten het Plan Bureau van de Leefomgeving (PBL).
Nederlandse Melkveehouders Vakbond
info@nmv.nu www.nmv.nu @nmvnieuws
Onder de huidige economische omstandigheden is Schiphol ipv een economische aanjager, een zeepbel geworden: "we mogen de groei van Schiphol best beteugelen" .
Vandaag weer een artikel in de Leeuwarder courant: De industrie houdt zich stil want ook zij weten dat ze onder het huidig regiem van de externe werking over de grote hoeveelheden "natuur"gebieden in heel Nederland tegen serieuze problemen gaan aanlopen mbt tot stikstof.
Uit hun eigen inventarisatie blijkt dat 80% stikstof uitstoot in en of meerdere vormen en verbindingen en dat die niet zijn geregistreerd en allen boven de norm vallen. Wat mij betreft kan de aantasting van de economische bedrijvigheid als gevolg van opleggen van de echt unieke Nederlandse normen en grenswaardes niet snel genoeg gebeuren. Zoals de industrie zegt heeft Belgie maar een of twee natuurgebieden waar lokaal aan stikstof gewerkt moet worden en Nederland de volle 120 stuks die ongeacht de afstand tot de industrie moeten worden "0ntzien".
Hoe eerdder er banen gaan vervallen en het echt geld gaat kosten dat er belemmeringen worden opgeworpen hoe liever dus, kunnen we de nu standaard "vijand" de boer heel snel op grond van de aankomende ellende snel vervangen door de volledig uit de klauw gelopen natuurlobby in Haagse pandjes van de Vogelbescherming, Vlinderstichting en Zoogdiervereniging, met de TBO's er achter aan , die ons land met erdoor "gesjoemelde" normen en doelen en de teksten in het Leefgebied benadering beleids document , toe te passen in veel te veel, onnodige natuurgebiedjes, economisch helemaal kapot gaan maken.
Ik zeg : Boeren: eis juist "gelijke monniken, gelijke kappen" en blokkeer niet het voedsel naar de burger. Wijs de burger ( de massa, en de kiezer de weg naar de enige echte interne vijand die dit alles heeft gecreeerd en die hen hun banen, inkomen en toekomst gaat kosten.
Want: ook als de boeren de helft (weer) minderen, komt er nog "teveel" stikstof in de lucht voor de idiote KDW waardes die hier bedacht zijn, en kunnen die overspannen doelen en normen never nooit gehaald worden.
#2 Naar anderen wijzen terwijl je zelf onderdeel van het "probleem" bent is niet handig. Je kunt beter voor je eigen belang strijden en deze strijd aan andere partijen overlaten zoals de MOB. Hoef je je niet verder in te mengen, behalve af en toe wat op te stoken.
Verder helpt het gedoe rondom vliegveld Lelystad ook en staat schiphol hiermee ook onder vergrootglas en daarmee de overheid (meerderheidsaandeel in de groep).
Strategisch vooralsnog de bete manier voor de FDF, al vraag ik me wel af hoe lang nog. Stappen de gematigden eruit kan het wel eens harder worden.
Mmm...
"Er is geen plek voor chartervluchten vol voetbalsupporters, die volgend jaar gebruik willen maken van Schiphol voor het EK2020. Het toernooi wordt voor het eerst in twaalf verschillende landen georganiseerd, waaronder Nederland.
De Nederlandse overheid beloofde de UEFA ruimte op Schiphol om de vliegtuigen vol supporters op te vangen, maar de slotcoördinator en de luchthaven kunnen absoluut geen ruimte vinden om die in te passen in het reguliere vluchtschema. Schiphol zit aan haar plafond qua vliegbewegingen, en er kan geen uitzondering worden gemaakt voor de benodigde voetbalvluchten".
luchtvaartnieuws.nl