In de Ondertussen van dinsdag 19 november vallen mij deze berichten op:

- Maak kennis met Emma. Ze heeft een kromme nek, eczeem, bloeddoorlopen ogen, ziet bleek en is een tikkeltje obees. Gesloopt door het kantoorleven. Als we doorwerken zoals we nu doen, zien kantoormedewerkers er over 20 jaar uit als Emma. Kantoorspecialist Fellowes creëerde samen met Britse wetenschappers een levensgroot wassenbeeld van een toekomstig bureauzitter. “Het is bijna onvoorstelbaar dat je bij ‘gevaarlijke’ werkplekken denkt aan fabrieken en werkplaatsen met bouwmateriaal,” zegt hoofdwetenschapper en futuroloog William Higham in Metro. Sta op van die bureaustoel dus, wil de wassen Emma ons meegeven.



- Afgelopen jaar kregen Nederlanders 7,6 miljoen kilo minder suiker binnen via frisdranken. Veranderende receptuur, volumedalingen, nieuwe en geschrapte producten zijn goed voor een reductie van 8%. Dat meldt marktonderzoeksbureau Nielsen.
Verandering van receptuur is goed voor bijna 30% van de reductie. Verder bevatten nieuwe drankjes gemiddeld 13% minder suiker. Fruitwaters zijn verantwoordelijk voor bijna 25% van de totale reductie in het suikergebruik. De totale reductie wordt niettemin hoofdzakelijk veroorzaakt door de dalende verkoopvolumes. Promotie als nudge? Hoe hoger het aantal gram suiker per liter, hoe minder promoties. In totaal wordt meer dan 20% van het volume aan frisdranken, mineraalwaters en sappen verkocht met actie-promoties.

- Als eerste luchtvaartmaatschappij gaat easyJet in Europa alle CO2-uitstoot van brandstof compenseren voor alle passagiers. Dat doen ze met het Amsterdamse bedrijf Climate Focus (Het Parool). EasyJet verwacht daar in het eerste jaar £25 miljoen aan kwijt te zijn. “De compensatie komt uit het bedrijf, niet van de passagiers,” zegt topman William Vet. Geen hogere ticketprijzen dus. Het luchtvaartbedrijf gaat compenseren via ‘gecertificeerde projecten’, zoals het aanplanten van nieuwe bossen en voorkomen van ontbossing, zonneprojecten in India en waterputten in Oeganda en Eritrea. Een tijdelijke oplossing, volgens Vet. “Tot er nieuwe technologieën zijn die de luchtvaart bij de bron duurzamer maken. We willen hiermee een brug bouwen naar nieuwe innovaties en nieuwe technologieën.”

Vlamingen wil best dat er iets gebeurt voor het klimaat, maar het mag niet te veel kosten (DeMorgen).
In Nederland lijkt het protest van de boze automobilisten van de baan (Telegraaf). Nog nooit eerder liep het bedrijfsleven zo veel geld mis door wegvertragingen; ze kostten het bedrijfsleven vorig jaar €1,4 miljard (BNR).
En is er een overeenkomst tussen computers en bananen? Wat we kunnen leren van de bijna-dood van de banaan: vermijd monoculturen, ook in je besturingssysteem(Time).

Een internationale ploeg onderzoekers analyseerde de gegevens van 9.000 weerstations op het noordelijk halfrond. Hieruit blijkt dat sinds 2010 de gemiddelde windsnelheid niet meer daalt (Nature Climate Change). Dus zet die windmolens maar neer, schrijft Trouw.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken