In de zoektocht naar alternatieve (bio)brandstoffen zijn onderzoekers erin geslaagd om een personenauto te laten rijden op brandstof gemaakt van zeewier, schrijft NOS.
Onderzoekers van het Europese project MacroFuels, een consortium met onder andere TNO en Wageningen Food & Biobased Research, testten hun zeewierbrandstof in Denemarken.
“Het afgelopen jaar is er 10 kilo bio-ethanol en 8 kilo bio-butanol uit zeewier geproduceerd. Door de biobrandstoffen te mengen met fossiele brandstoffen zijn E10- en B10-brandstof geproduceerd (10% biobrandstof bijgemengd) waar hedendaagse auto’s op kunnen rijden”, aldus TNO. “Vervolgens zijn er rijtesten met een personenauto op de weg in Denemarken uitgevoerd. Diverse soorten rijgedrag, van filerijden tot op de snelweg rijden, werden getest. Aangetoond werd dat de zeewierbrandstoffen hetzelfde werken als de reguliere brandstoffen, in termen van gebruik en emissies.”
Nu moet worden aangetoond dat zeewier ook op grote schaal een goede bron van biobrandstof is. De hoeveelheid beschikbare zeewier zou geen beperkende factor zijn.
Het doel van de EU richtlijn hernieuwbare energie is om in 2030 in het transport (luchtvaart, zwaar wegverkeer en binnenvaart 14% hernieuwbare brandstoffen te gebruiken waarvan 3,5% geavanceerde biobrandstoffen zoals die uit zeewier (1% tegen 2025).
NOS - Auto rijdt 80 km op Nederlandse zeewierbrandstof
Onderzoekers van het Europese project MacroFuels, een consortium met onder andere TNO en Wageningen Food & Biobased Research, testten hun zeewierbrandstof in Denemarken.
“Het afgelopen jaar is er 10 kilo bio-ethanol en 8 kilo bio-butanol uit zeewier geproduceerd. Door de biobrandstoffen te mengen met fossiele brandstoffen zijn E10- en B10-brandstof geproduceerd (10% biobrandstof bijgemengd) waar hedendaagse auto’s op kunnen rijden”, aldus TNO. “Vervolgens zijn er rijtesten met een personenauto op de weg in Denemarken uitgevoerd. Diverse soorten rijgedrag, van filerijden tot op de snelweg rijden, werden getest. Aangetoond werd dat de zeewierbrandstoffen hetzelfde werken als de reguliere brandstoffen, in termen van gebruik en emissies.”
Nu moet worden aangetoond dat zeewier ook op grote schaal een goede bron van biobrandstof is. De hoeveelheid beschikbare zeewier zou geen beperkende factor zijn.
Het doel van de EU richtlijn hernieuwbare energie is om in 2030 in het transport (luchtvaart, zwaar wegverkeer en binnenvaart 14% hernieuwbare brandstoffen te gebruiken waarvan 3,5% geavanceerde biobrandstoffen zoals die uit zeewier (1% tegen 2025).
Verontrustend. Ook dat er naar gezocht wordt voor dat doel. Zeewier is waarschijnlijk een goede bron voor voedingsstoffen voor mensen. Misschien wel een redmiddel.
Sinds de auto niet meer het identificatiemiddel bij uitstek is (behalve dan voor Elon Musk met zijn ego karretje), veel jongeren hebben al geen auto meer, zal het niet lang meer duren voor het met de auto afgelopen is. We zitten smachtend te wachten op nieuwe mobiliteitsvormen. Veel beter openbaar vervoer (kleine flexibele eenheden, meer vertakt netwerk) , autodelen, andere soorten auto's, overkapte verwarmde elektrische fietsen, you name it.
Niks meer asfalt, minder asfalt. En uiteraard minder biobrandstoffen. Zijn we nu helemaal gek geworden.
Heb je de verhoogde NOx uitstoot van biobrandstoffen ook al gezien.
#1, yep. Als het opgeschaald wordt voor biobrandstof, krijg je de nutrientenproblematiek, die al op land speelt, ook in zee. Je gooit ook effe wat ecosystemen overhoop.
Aan de andere kant, meer en meer CO2 lost op in zee, die langzaam verzuurd....waardoor plankton steeds meer moeite krijgt om die CO2 vast te leggen; zou de massale teelt van zeewier dan soelaas kunnen bieden?
Ook zinnig om het zeewierverhaal nog eens te lezen.
Zeegroenten, de laatste natuurlijke bron vol van mineralen en sporenelementen die je in de kapotgeteelde groenten niet meer tegenkomt. Schandalige verspilling van hoogwaardig voedsel. Is dan niets meer heilig? Vergeet nooit als je je voertuig meer dan 4 maanden wegzet om vlak daarvoor een ethanolkiller toe te voegen anders start hij nooit meer zonder een halve revisie.