Een pakketbezorger rijdt zijn ronde: naar adres A, parkeren, aanbellen, afgeven, terug in zijn auto. Naar adres B, parkeren, aanbellen, afgeven, terug in zijn auto. De meeste bestelwagens maken minstens 100 van zulke korte stops per dag, schrijft The Guardian, met congestie, luchtvervuiling en dure vertragingen in het verkeer als gevolg. Kan dat niet efficiënter?

Jazeker, dacht Jalon Montréal. Deze organisatie zet zich in voor stedelijke mobiliteitsoplossingen en startte het pilotproject Colibri. Met speciale hubs ingericht als tussenstation tussen het distributiecentrum en de eindbestemming hoeven bestelwagens niet meer de hele dag door de stad te rijden. Vanaf de hub worden de pakketjes vervolgens rondgebracht met bijvoorbeeld bakfietsen of kleinere elektrische wagens. Dat levert minder CO2 uitstoot, minder files en minder vertragingen.

Goed idee, maar eigenlijk niks nieuws. In verschillende grote steden zoals Berlijn, Oslo, Trondheim en Londen wordt al gebruik gemaakt van de zogenaamde last-mile distribution hubs.

Er zijn ook ander mobiliteitsoplossingen voor het laatste stuk van het bezorgproces: zelfrijdende minibusjes en goederentrams. We schreven het al eerder: misschien moeten er eerst meer files komen.
The Guardian - Can 'nests' and eco bikes reduce the environmental impact of parcel delivery in cities?
  • Deel
Druk af