Een pakketbezorger rijdt zijn ronde: naar adres A, parkeren, aanbellen, afgeven, terug in zijn auto. Naar adres B, parkeren, aanbellen, afgeven, terug in zijn auto. De meeste bestelwagens maken minstens 100 van zulke korte stops per dag, schrijft The Guardian, met congestie, luchtvervuiling en dure vertragingen in het verkeer als gevolg. Kan dat niet efficiënter?
Jazeker, dacht Jalon Montréal. Deze organisatie zet zich in voor stedelijke mobiliteitsoplossingen en startte het pilotproject Colibri. Met speciale hubs ingericht als tussenstation tussen het distributiecentrum en de eindbestemming hoeven bestelwagens niet meer de hele dag door de stad te rijden. Vanaf de hub worden de pakketjes vervolgens rondgebracht met bijvoorbeeld bakfietsen of kleinere elektrische wagens. Dat levert minder CO2 uitstoot, minder files en minder vertragingen.
Goed idee, maar eigenlijk niks nieuws. In verschillende grote steden zoals Berlijn, Oslo, Trondheim en Londen wordt al gebruik gemaakt van de zogenaamde last-mile distribution hubs.
Er zijn ook ander mobiliteitsoplossingen voor het laatste stuk van het bezorgproces: zelfrijdende minibusjes en goederentrams. We schreven het al eerder: misschien moeten er eerst meer files komen.
The Guardian - Can 'nests' and eco bikes reduce the environmental impact of parcel delivery in cities?
Jazeker, dacht Jalon Montréal. Deze organisatie zet zich in voor stedelijke mobiliteitsoplossingen en startte het pilotproject Colibri. Met speciale hubs ingericht als tussenstation tussen het distributiecentrum en de eindbestemming hoeven bestelwagens niet meer de hele dag door de stad te rijden. Vanaf de hub worden de pakketjes vervolgens rondgebracht met bijvoorbeeld bakfietsen of kleinere elektrische wagens. Dat levert minder CO2 uitstoot, minder files en minder vertragingen.
Goed idee, maar eigenlijk niks nieuws. In verschillende grote steden zoals Berlijn, Oslo, Trondheim en Londen wordt al gebruik gemaakt van de zogenaamde last-mile distribution hubs.
Er zijn ook ander mobiliteitsoplossingen voor het laatste stuk van het bezorgproces: zelfrijdende minibusjes en goederentrams. We schreven het al eerder: misschien moeten er eerst meer files komen.
Ook een goed idee is om hier en daar panden in te richten waar je de goederen uitstalt dan kunnen de consumenten zelf komen kijken en als het product bevalt kunnen ze afrekenen en het mee naar huis nemen. Dat scheelt misschien zomaar 80 % van de retour goederen en enorm veel verpakkingsmateriaal. Daarnaast ontmoedigt het impulsaankopen bevordert het het intermenselijke contact en vult het de leegstand in de binnenstad.
ej, je bedoelt een 'winkel'.
Helaas heeft onze oververhitte productieve maatschappij ons verpletterd met veel teveel producten en varianten om nog te kunnen uitstallen. Eerlijk gezegd lijkt het mij ook veel overzichtelijker en eenvoudiger om te kiezen als het assortiment weer gedecimeerd of beter nog 'gecentimeerd' zou worden. Ook aan slechts 3.000 producten in plaats van 30.000 zoals bij een super als AH zou ik ruimschoots genoeg hebben.
#1 Shoppen is via stenen winkels een dagje uit geworden. Met teksten als Shop untill you drop. Voor dat geld kan ik het echt niet laten leggen hoor. Bash impuls aankopen aub niet op Online. Impuls aankopen horen bij de consumptiemaatschappij. Reizende stenen winkel formule Action richt zich juist op impulsaankopen om kassa aanslagwaarde per winkelmandje aan de kassa te realiseren**.
#2 en daarmee ook 1. Longtail digitaal presenteren is een uitkomst. Hoe dit fysiek zou moeten, er uit zou zien, geen idee. Ik kom nauwelijks nog in een winkel waar ik kan kiezen uit 5/6 artikelvarianten voor het product waar ik om verlegen zit. Ik kies veel liever online uit een hele groot aanbod. Dan kan ik precies kiezen wat optimaal bij mij past.
Schrijven over bezorgen bij mensen thuis, dat is zo '10 (alsin van 2010-2019).
Het lukt me, helaas nog niet overal mee om het te laten bezorgen op een pickuppoint. Wat ik wel zie op pickuppoints is dat ze er een volledige balie reeds voor ingericht hebben. Daar maak ik uit op dat er veel gebruik van gemaakt wordt. Qua verpakking heb je een punt en bijv. bol.com stoeit daar ook mee. Zalando geeft mij in distributie gewoon aan dat mijn bestelling over 3-5 werkdagen op mijn afhaalpunt ligt. Dat geeft hun tijd en ruimte voor optimaliseren van logistiek proces. Vergeet niet hoeveel ordertjes, ook die zijn verpakt er nu elke dag bij een winkel worden afgeleverd. Praktisch iedere groothandel werkt nog met een minimale orderwaarde en/of bezorgkosten. Het is niet zo dat winkels per volle vrachtwagen bestellen. Deze stap in distributie vergeten we snel in de stenenwinkel stroom*. En juist daar besparen de grote dozen in het landschap op. Bijv. AH heeft eigen distributiecentrums in NL staan. Hoe groot is het verschil tussen thuisbezorgen bij de consument versus elke dag een vrachtwagen naar de winkel in betreffend dorp. En dat dan alle klanten per auto naar die winkel komen in dat dorp? Vooral de plattelandsbewoners rijden daarvoor kilometers...
Online distributie staat niet stil in ontwikkeling
Het gaat al heel veel efficiënter dan bij aanvang. Met wat gemeentelijk beleid, lees wetgeving rondom bezorg busjes kunnen we vlot alle orders op afhaalpunten krijgen aan de toegangswegen van een dorp en stad. Daar kunt u het zelf ophalen en/of bij (elektrische) (bak)fiets aan huis laten bezorgen. Met een beetje extra regelgeving is dit varkentje prima te wassen. Nu hopen dat de (lokale) overheid ook de urgentie en nut van deze regelgeving ziet.
*En op welke tijdstippen vinden deze stromen plaats? Op welke tijden mag een winkelcentrum bevoorraad worden? Ook een puntje om over na te denken inzake de 24-uurs economie en werktijden voor jouw en mij en onze buren. En nee niet alle distributiecentrums voor webshops draaien 24 uur per dag en 7 dagen per week.
Ps: Ben even buiten de deur, wandelend naar een pickup point in het centrum voor een online bestelling. Geen grap, really happening.
En er gaat nog geen 10% retour bij mij kan ik je zeggen met +/- 15 jaar online shoppen ervaring.
PPS: EJ om over na te denken: Als jij hier wat van mag vinden dan mogen vele anderen ook wat van landbouw vinden. #spiegel #diesnapterniksvan #komt tie wel eens op een boerderij, sorry , eh webwinkel?
**Milieuvriendelijk, dan zou ik vooral naar productie kijken in deze. En de afstand tussen winkel en productielocatie #containerschepen
#3 wees maar gerust ik ga niet met een spandoek achter de coolbleu of bol aan rijden ik heb zelf nog een webshop gehad met donald duck dekbedden. Alleen ik heb 2 puber dochters en verbaas me soms over de zalando jojo als ik dan zeg kun je niet beter een dag je naar Amersfoort gaan dan kun je meteen passen kijken ze me aan alsof ik 80 ben. Ik heb pas ook 2 setjes scheermesjes voor de koeien gekocht die zijn ongeveer zo groot als een mobieltje dan denk je envelopje via de post maar nee ze zaten in een schoenendoos opgevuld met stukken karton.
#4 Kan zomaar zijn dat messen niet met de brievenpost mogen?
Wat bedoel je met de Zalando jojo??
De maattabellen van Zalando zijn echt al goed. Veel beter dan jaren terug. En beter dan ik jaren geleden had met Wehkamp. Toen ging er bij mij ook het nodige retour. Dat was niet te doen. Maatvoering over de merken heen ging toen gewoon niet goed. Kledingmerken deden maar wat en bepaalde zelf wat ze S,L,M,X, XL tot aan XXXL noemden. Aangezien niemand maat X wil hebben werden de bijbehorende centimeters in shirts en truien gewoon elke zoveel jaar opgehoogd en bleef het een M-tje... Ja, daar krijg je veel retouren van.... Dat stuk lijkt nu gewoon platgeslagen door de Webwinkels en zelfs uit kleding te gaan verdwijnen. Schoen online kopen gaat prima zeker als je binnen je merk blijft.
Vandaag net mijn eerste productklacht ingediend bij Zalando. Is ook reeds afgehandeld. ik heb €29,37 terug gekregen van mijn aankoop in juli 2019 wat neer kom op 2/3 bedragteruggave ex BTW vanuit Zalando gezien.
Retour sturen goederen niet nodig. Mag wel, dan krijg ik 100% vergoed. Voor jullie beeld hier. Ik heb de schoenen net bij de schoenmaker gebracht die voor €10,- de zool opnieuw onder de rechterschoen verlijmd. De linkerzool kregen we niet los, die zit wel goed vast dus.
Note: de schoenen zijn niet meer leverbaar. Zalando kon dus niet vervanging aanbieden.