Producent en retailer kunnen voedselverspilling door consumenten voorkomen. Dat zegt het Britse WRAP (Waste & Resource Action Programme) met zoveel woorden in een recent rapport over voedselverspilling thuis.
Statistisch gezien verspillen eenpersoonshuishoudens 40% meer voedsel per persoon dan andere soorten huishoudens. Oorzaak zijn de standaard verpakkings- en productgroottes die in de schappen liggen.
Om te testen wat het effect is van verpakkingen, voerde WRAP een experiment uit in een winkel van supermarktketen Morrisons. De winkel bood meer verse producten per stuk aan.
Consumenten gingen kleinere hoeveelheden kopen en kwamen vaker terug voor nieuwe boodschappen.
WRAP schrijft: "Bij evaluatie van de proef bleek dat de meeste mensen er de voorkeur aan gaven om verse producten los te kopen, omdat ze de grootte en de kwaliteit konden kiezen. Ook het kunnen kopen van de exacte hoeveelheid die ze nodig hadden en het ontbreken van plastic verpakking droegen aan die voorkeur bij. Slechts een kleine groep klanten gaf de voorkeur aan plastic verpakkingen om redenen van gemak en hygiëne."
AP - New report reveals progress in store to help cut household food waste, but more to be done | WRAP UK
Statistisch gezien verspillen eenpersoonshuishoudens 40% meer voedsel per persoon dan andere soorten huishoudens. Oorzaak zijn de standaard verpakkings- en productgroottes die in de schappen liggen.
Om te testen wat het effect is van verpakkingen, voerde WRAP een experiment uit in een winkel van supermarktketen Morrisons. De winkel bood meer verse producten per stuk aan.
Consumenten gingen kleinere hoeveelheden kopen en kwamen vaker terug voor nieuwe boodschappen.
WRAP schrijft: "Bij evaluatie van de proef bleek dat de meeste mensen er de voorkeur aan gaven om verse producten los te kopen, omdat ze de grootte en de kwaliteit konden kiezen. Ook het kunnen kopen van de exacte hoeveelheid die ze nodig hadden en het ontbreken van plastic verpakking droegen aan die voorkeur bij. Slechts een kleine groep klanten gaf de voorkeur aan plastic verpakkingen om redenen van gemak en hygiëne."
Helemaal mee eens!
Mijn ervaringen zijn gelijk aan de conclusies.
Laat de detail handel duurder zijn, laat de reistijd meer zijn, voor inkopen als je koopt wat je nodig hebt en niet meer.
Het levert absolute winst op vwb voedsel wat wegraakt door aangebroken en vergeten verpakkingen, maar wat te denken van die onzinnige kosten voor langer bewaren en een twee en drie persoonsporties? Ophouden met die flauwe kul.
Als consumenten korting krijgen als het niet verpakt hoeft, en zelf wat meenemen waar eea in kan dan nog meer winst vwb verpakkingsmateriaal.
Mogelijkheden klanten binding door verkoop van deze take away containers geschikt voor productlijnen in het schap.
Zal detail handel en verp. industrie fel tegen zijn , komt vast inenen allerlei geouwehoer over voedselveiligheid uit voort.
"Vroeger " : zo wie zo alle groenten niet in die gore krimphoesjes , vlees kreeg je mee in vetvrij papiertje en meerdere soorten in een keer omwikkeld met velletje ertussen, thuis uitzoeken, of neem vleeswaar doosje mee voor de korting... als je de zaak smerig laat worden of bederven jouw verantwoordelijkheid, toch?
ik bedoel maar....... Alle melk, yogurt, vla , etc ook los tappen in meegenomen flessen, ga zo maar door: er kan zo veel he. Vastgestelde bewaar tijd: 1 dag. En weg met die veelkleurig bedrukte , peperdure omhulsels om diepvries, gewoon eerlijk doorzichtig plastic (recyclebaar ) kluit product, met erop gespoten duidelijke de inhoudsopgave.
Ook de sausen, soepen en andere handel kan met een beetje goede wil veel milieuvriendelijker verpakt in papier met evt een coat van biodegradeble membraan tegen vocht etc. Gewoon:minder veel tegelijk maken, minder veel opslaan, minder transporteren door verdeling dichterbij consument , minder eisen stellen voor kortere transit periode en MINDER verpakking .
Morgen beginnen? Of eerst via de wet alle luxe verpakkingen duur maken om tax op verspillen? Tijd voor keuzes en HARDE maatregelen. portmonnee is de beste target, blote billen koek voor koppige consument, dat mag niet meer , dus dan maar zo.
Maar ja, veel on nodige luxe verdwijnt ineens en geen verdienmodel meer ineens voor de behoefte die gecreeerd is door de slimme tussen ketens, ah guttegut toch.
Als het product 'en vrac' is, los, dan kunnen er geen mooie reclame-opdrukjes op, want er is dan geen verpakking. Hoe moet het dan met die reclame? En valt dat allemaal nog wel af te rekenen, als je langs de kassa gaat? Een zakje (zelf meegenomen) waspoeder, een bakje (zelf meegenomen) basmatirijst, kommetje olijven, etc. Gaat dat werken?
Prima werkbaar: zie groenten: wegen ,scannen en stickertje of inkjet print prijs of .......
De verstrekte n flessen cq bakjes kunnen een inhoud garanderen, ga zo maar door en ik dacht eigenlijk aan meer DETAIL handel ipv supers met zelfbediening: meer banen meer sociaal contact maar geef toe idealistisch gedroom.
Groente en fruit moeten zeker niet goedkoper worden dan vlees. Van vlees wordt bijna alles geconsumeerd terwijl er gruwelijk veel groente en fruit in de kliko verdwijnen.
Er zal toch vast een reden zijn dat de meeste groenten en fruit verpakt worden aangeboden. Als de consument een voorkeur heeft voor los dan legt de supermarkt meer los in de winkel.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat bij losse verkoop de waste in de winkel veel groter is, omdat veel in de producten gegraaid wordt en met de producten gegooid wordt. En de mooiste bloemen worden het eerst geplukt.