Het stellen van ambitieuze doelen geeft de energietransitie elan, maar de uitvoering van gemaakte afspraken blijkt weerbarstig. Meerdere doelen voor 2020 worden naar verwachting niet gehaald, zoals het Urgenda-doel (25 procent minder uitstoot van broeikasgassen) en twee doelen van het Energieakkoord: het aandeel hernieuwbare energie en 100 petajoule energiebesparing."
We weten dat doelen meestal niet gehaald worden door de overheid, dus voor de zekerheid zou de overheid beter een iets groter pakket met extra maatregelen kunnen nemenKans nihil
Met die rustige woorden leidt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de Klimaat- en energieverkenning 2019 (KEV) in. De boodschap is er niet minder hard om: het kabinet haalt de klimaatdoelen niet. De CO2-reductie blijft in 2030 steken op 43% tot 48% en haalt de beoogde 49% niet.
Voorts is de kans nihil dat het kabinet het door de rechter in het Urgenda-vonnis opgelegde CO2-reductiedoel kan naleven. Dat heeft onder meer te maken met de extra groei van de economie en het wegverkeer. Het brengt het kabinet in een lastig parket. Van de rechter moet de Nederlandse Staat uiterlijk eind volgend jaar de CO2-uitstoot met 25% hebben teruggebracht ten opzichte van 1990. Het PBL acht niet meer dan 23% haalbaar. Voorts acht het Planbureau het waarschijnlijk dat Nederland in 2020 ook de doelen voor het besparen van energie en het opwekken van duurzame energie niet zal halen.
Urgenda laat weten dat de rechter minimaal 25% reductie eist in 2020. Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, zegt: "We weten dat doelen meestal niet gehaald worden door de overheid, dus voor de zekerheid zou de overheid beter een iets groter pakket met extra maatregelen kunnen nemen, want 25% is echt de ondergrens."
40-puntenplan + nog eens 10
Het Kabinet nam in juni extra maatregelen. Daarmee zou Nederland tussen eind 2018 en eind 2020 23 Mton minder moeten gaan uitstoten. Minnesma zegt daarover: "Daar deden we in het verleden meer dan 21 jaar over. Als we in twee jaar 23 Mton kunnen besparen, dan halen we in dat tempo 49% reductie al ruim voor 2025. De doelen kunnen dus omhoog! Maar helaas blijkt dat niet uit het PBL-rapport." Vooralsnog wordt de 49% in 2030 niet gehaald.
Minnesma is niet te beroerd om de helpende hand te bieden en heeft afgelopen juni in samenwerking met ruim 700 andere organisaties een 40-puntenplan aan het kabinet voorgesteld. Daarmee kan volgens Minnesma 10 tot 15 Mton broeikasgassen bespaard worden. Minnesma: "We werken nu aan nog tien extra maatregelen, om te zorgen dat 25% reductie ten opzichte van 1990 nog steeds gehaald kan worden, ook als aan het einde van het jaar blijkt dat de ramingen van het PBL wat optimistisch waren. De samenleving biedt aan te helpen. En deel van die maatregelen leidt ook tot minder stikstof uitstoot. Dus twee vliegen in 1 klap!”
Met die laatste zin verbindt Minnesma de diepe stikstofcrisis waarin Nederland sinds het voorjaar is gedompeld met de CO2-reductie-opgave waar het land vandaag weer aan herinnerd wordt.
Vrijwel de gehele vergunningenverlening op het gebied van energie, mobiliteit, agrarische en bouwactiviteiten is geblokkeerd door het ontbreken van gedragen politieke kaders. Uitermate pikant is het feit dat zo'n 60% (volgens RVO uit 'reststromen'; in werkelijkheid komt de 'reductie' uit gerichte boomkap) van de duurzame energie die Nederland realiseert afkomstig is uit de verbranding van biomassa, een energiebron die onder de huidige opzet als stikstofvervuiling moet worden gezien. Daar komt nog eens bij dat het stoken van biomassa leidt tot kaalslag en extra klimaatproblemen.
Met 11,4 miljard (!!) subsidie wil Nederland de klimaatdoelen halen, door veel meer bos en bomen (biomassa) te gaan verbranden. Echter: uitstoot van stikstof (!) en CO2 nemen dan toe, en bos gaat letterlijk in vlammen op. En het gaat ten koste van biodiversiteit. #BizarBeleid https://t.co/dTOcsq3Th8
— Reinier van den Berg (@weermanreinier) October 31, 2019
We betreuren het als er meer biomassa gestookt zou gaan worden vanwege het vonnis in de KlimaatzaakEnorme ecologische opgave
Het stikstofdossier zet de door het PBL gesignaleerde CO2- reducties de facto dan ook nog eens voor 60% op achterstand ten opzichte van de magere realisaties. Over biomassa zegt Minnesma: "Urgenda ziet biomassa-bijstook in kolencentrales en warmtenetten niet als een duurzame optie. We betreuren het als er meer biomassa gestookt zou gaan worden vanwege het vonnis in de Klimaatzaak. Maar we zien ook dat door toenemende kennis en onrust de eerste biomassaplannen al de ijskast in gaan, dus laten we hopen op meer bezinning en meer energie uit zon, wind en aardwarmte, naast aanmerkelijke besparing."
Rutte: alle hens aan dek maar geen toverstokje #stikstofcrisis pic.twitter.com/T6aAvX7riN
— Roel Schreinemachers (@RoelSchrein) November 1, 2019
UPDATE 22:15 uur: het kabinet stelde vanmiddag €500 miljoen beschikbaar om op korte termijn stikstofemissies te kunnen reduceren met technische oplossingen. Een plan voor de langere termijn en de inbreuk die de biomassacentrales kunnen hebben op de beschikbare stikstofruimte, valt uit de Kamerbrief van minister Schouten niet op te maken. Het kabinet lijkt zich vooral te focussen op lapmiddelen.
Kabinet stelt €500 miljoen extra beschikbaar om #stikstofproblematiek aan te pakken. Om maatregelen te nemen die neerslag #stikstof in natuurgebieden verlagen. Zo kan #natuur verder worden versterkt en komt er stikstofruimte voor nieuwe initiatieven. https://t.co/UG3VSbTCsC
— Ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit (@minlnv) November 1, 2019
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mooi he, 1 sector die de 25% doelstelling wel haalt, Landbouw!!!
Verder vraag ik me af hoeveel mensen de 700 andere organisaties vertegenwoordigen die Urgenda bij hun actie puntenplan erbij gesleept heeft. Schat dat je met zo'n 60 kernfiguren t grootste gedeelte wel gehad hebt.
de helft van het volk eruit zal vast wel helpen.. Als NOx gelijk staat aan co2 productie uit fossiele bronnen weet ik wel waar we moeten beginnen en welke dijken en duinen er doorgestoken moeten worden en dan bedoel ik dus niet de hedwige polder.
halvering NOx = halvering co2 uit fossiel.
#2 Misschien moeten we wat zuiniger omspringen met onze binnenlandse afnemers?
Aan de andere kant als ze vaker de fiets pakken hebben ze tenminste gezonde trek als ze thuiskomen.
Verrukkelijk, die lijst van Urgenda.
Tenminste twee maatregelen worden door de stikstofcrisis extra urgent:
- verlaging maximumsnelheid op snelwegen (wat mij betreft niet naar 120 maar naar 110 km/uur, dat is nog altijd iets meer dan in de VS)
- verdubbeling krimp varkensstapel (hoewel dat extra emissies in het buitenland kan geven).
Ook het aantal 'heilige' koeien halveren.
Wel praten over en rekenen met verlaging maximum snelheid, maar terugdringen van het aantal auto's is er niet bij. Het wagenpark is 2x zo snel gegroeid als de bevolkingsaanwas, de CO2, fijnstof van auto's, snelwegen en verbredingen ook.
Ik heb de tijd nog meegemaakt dat er geen leaseauto's waren, je nabij het werk moest gaan wonen, er een verhuisvergoeding voor beschikbaar werd gesteld. Je deed je best om te verhuizen of in eigen omgeving werk te krijgen, schijnt alleen nog mogelijk te zijn in het TV programma 'een dubbeltje op z'n kant'.
't Wordt tijd om het gebruik van leaseauto's voor woon-werk verkeer af te schaffen of zwaar te gaan belasten. Een baan dichter bij huis met mogelijk een wat lager salaris wordt dan weer aantrekkelijk: nooit meer in de file, veel meer vrije tijd geen uitbreiding van het wegennet meer nodig en gezamenlijk aan tafel eten met je kinderen.
Als ik de fileberichten bekijk dan is er 's morgens een karavaan auto's van oost naar west (A1) en 's avonds omgekeerd. Die trek naar de randstad zou doorbroken moeten worden door meer bedrijven in het oosten te plaatsen, en daar geen personeel uit het westen aan te nemen. Ruimte genoeg.