Het Holland Heineken House (HHH) is al jaren een begrip voor bezoekers van de Olympische Spelen. ‘Het Holland Heineken House is de traditionele ontmoetingsplaats tijdens de Olympische Spelen voor de Nederlandse sporters en hun fans. Het is het officiële nationale huis van Nederland waar NOC*NSF de gastheer is en Heineken de locatie faciliteert en organiseert.’ Maar is zo'n drank-‘thuis’ voor de sportfans nog wel van deze tijd?
Het Nederlandse Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) vindt in ieder geval van niet. In een persbericht schrijft STAP: “Bierbrouwer Heineken blijft in Holland Heineken House de Nederlandse Olympiërs die een medaille krijgen huldigen. Huldigingen die door jong en oud worden bekeken en meebeleefd en die daarmee ongewild een doelgroep zijn van geraffineerde alcoholpromotie.”
Oproep aan sporters
In een reactie op het bericht van NOC*NSF doet STAP een oproep aan de Olympische sporters: “STAP roept de Olympische sporters op zich uit te spreken tegen continuering van Holland Heineken House. Zij immers worden gedwongen mee te werken aan marketingactiviteiten van Heineken, ook als dat in is strijd met hun persoonlijke opvattingen ten aanzien van alcoholgebruik of met de wensen van hun privé-sponsoren.”
Aan de Volkskrant liet STAP-directeur Wim van Dalen weten dat hij het onbegrijpelijk vindt dat bier en sportprestaties aan elkaar verbonden worden. Van Dalen: “Sporters worden nu, cru gezegd, gebruikt om alcohol te verkopen. Het Holland Heineken House is een grandioze marketingact van de producent. Maar de sporters zijn voor veel jongeren idolen en ik vind dat ze met die positie en hun status een standpunt moeten innemen en niet automatisch akkoord moeten gaan.”
Nul-punt-nul
Zelfs na de inzet van 0.0-bier blijft STAP bij zijn standpunt. Van Dalen: “Dat is hun oplossing, ja. Als ze het moeilijk krijgen, dan is alcoholvrij bier hun vaste alternatief, maar het is helemaal niet duidelijk of alcoholvrij bier voor de consument daadwerkelijk een vervanger is voor alcoholhoudend bier. Het heeft dezelfde uitstraling en ook de smaak en het uiterlijk zijn bijna hetzelfde. Zo kun je de marketingregels omzeilen en toch bier koppelen aan sport.”
Dit artikel afdrukken
Oproep aan sporters
In een reactie op het bericht van NOC*NSF doet STAP een oproep aan de Olympische sporters: “STAP roept de Olympische sporters op zich uit te spreken tegen continuering van Holland Heineken House. Zij immers worden gedwongen mee te werken aan marketingactiviteiten van Heineken, ook als dat in is strijd met hun persoonlijke opvattingen ten aanzien van alcoholgebruik of met de wensen van hun privé-sponsoren.”
Aan de Volkskrant liet STAP-directeur Wim van Dalen weten dat hij het onbegrijpelijk vindt dat bier en sportprestaties aan elkaar verbonden worden. Van Dalen: “Sporters worden nu, cru gezegd, gebruikt om alcohol te verkopen. Het Holland Heineken House is een grandioze marketingact van de producent. Maar de sporters zijn voor veel jongeren idolen en ik vind dat ze met die positie en hun status een standpunt moeten innemen en niet automatisch akkoord moeten gaan.”
Nul-punt-nul
Zelfs na de inzet van 0.0-bier blijft STAP bij zijn standpunt. Van Dalen: “Dat is hun oplossing, ja. Als ze het moeilijk krijgen, dan is alcoholvrij bier hun vaste alternatief, maar het is helemaal niet duidelijk of alcoholvrij bier voor de consument daadwerkelijk een vervanger is voor alcoholhoudend bier. Het heeft dezelfde uitstraling en ook de smaak en het uiterlijk zijn bijna hetzelfde. Zo kun je de marketingregels omzeilen en toch bier koppelen aan sport.”
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik vind het ook hoog tijd worden dat het schaamteloos rondspuiten met champagne op erepodiums direct een halt toegeroepen moet worden. ahum
Maar even serieus als de STAP gaat klagen dat alcoholvrij bier te veel gaat lijken op echt bier zitten ze kennelijk even zonder inspiratie, ik zou zeggen neem een jaartje sabbatical en dan weer met frisse moed ertegenaan
Het gaat zelfs nog wat verder:
met dat 0,0%-bier, toenemend aan de tap en in leuke koelkastpresentaties wordt de drempel weer omlaag gehaald voor de jeugd om tóch bier te drinken, als was het een soort frisdrank.
Vergelijk de wijze waarop sigarettenfabrikanten het vapen proberen door te drukken onder het motto dat het zou helpen om van sigaretten af te kicken, terwijl het een stoere lage instap is voor de nog niet rokende jeugd. De eerste doden zijn in de VS reeds gevallen, en longartsen melden meerdere opnames wegens complicaties door dat elektrische roken.
Opnieuw:
jammer dat Foodlog zo weinig aandacht blijft besteden aan gezondheidsbedreiging no 1:
elk jaar 20.000 doden door tabaksverslaving.
#2 Dick Belderbos wat zou je hier willen lezen over tabaksverslaving? Ik denk dat we er als samenleving over uit zijn dat het schadelijk is voor de gezondheid en we zijn - volgens mij - hard bezig om het gebruik van tabak te verminderen.
Het heeft nog lang geduurd.
Ik wil dit onderwerp niet kleineren maar wanneer gaan we hier discuteren over echt inhoudelijke zaken die onze gezondheid al decennia lang tergen. Er zijn aanwijzingen zat, en nu ook wetenschappers, eindelijk, die aangeven wat en op welke wijze onze gezondheid onnodig geweld aan wordt gedaan. Past dat niet in de gedachtegang van Foodlog en zijn discussie deelnemers?