Bij de protesten die zich in de loop van de dag naar Den Haag zullen verleggen, worden tot 10.000 tractoren verwacht. De weg naar het Binnenhof is gisteren door Justitie tot verboden terrein voor tractoren verklaard. Om te voorkomen dat boeren toch doorbreken, is de binnenstad met legertrucks en betonnen blokken afgesloten.
Het ziet ernaar uit dat het 2e boerenprotest dat vandaag wordt georganiseerd nog groter uit kan pakken dan het 1-oktober protest dat opzien baarde. Op 1 oktober waren minister Schouten en parlementariërs aanwezig op het Malieveld. Vandaag laat de minister verstek gaan. De Tweede Kamer laat zich informeren over de vraag of de stikstofmetingen wel kloppen. Boeren hebben daar hun twijfels bij en drijven er inmiddels zelfs zwaar de spot mee.
Volgens modellen van het @rivm staan er ongeveer 3,6 miljoen trekkers voor deur. Maar de foutmarge van het rekenmodel zou 100% kunnen zijn. #boerenprotesten #boetenactie
— August Offenberg (@AugustNL) October 16, 2019
Boeren weten dat ze te maken hebben met een onbetrouwbare overheid die niet langer in staat is kaders te scheppen waarbinnen zij een stabiele bedrijfsvoering kunnen realiserenDe Vlaamse omroep VRT probeert vandaag de boerenprotesten te verklaren vanuit een diepere sociologische laag. De stikstofcrisis waarin Nederland gedompeld is, zou het gevolg zijn van de tegenstelling tussen 'Nederland 1 en 2'. Nederland 1 is de hippe stad die alles groen wil en geen vervuilende boeren meer wil, maar onderwijl lustig consumeert. Nederland 2 is de boer die kijkt vanuit het landbouwbeleid zoals dat na WO II vorm heeft gekregen en die voor een ruimer gebied dan alleen Nederland voedsel wil blijven maken en zich realiseert dat daar nu eenmaal ook wat schade voor moet worden geleden.
Onbetrouwbare overheid
De redactie van Foodlog ziet het na jaren van ervaring in de Nederlandse agrarische sector anders. Deze maand maken we de zich al jaren opbouwende, onvermijdelijke ondergang mee van het familiebedrijf dat ononderscheiden grondstoffen maakte voor de verwerkende industrie. De Nederlandse - maar ook de Vlaamse - infrastructuur is ingericht op verwerking van 'gewoon' aardappelen, 'gewoon 'melk' en 'gewoon' varkensvlees. Dat kan elders, ook in Europa, goedkoper worden geproduceerd en met minder milieuschade door zware puntdruk op onze al sterk belaste leefomgeving.
In Nederland is daarom nog slechts ruimte voor een boerenbedrijf dat maakt wat consumenten als ecologisch en ethisch verantwoord zien. Op die markten zijn volop en zelfs grootschalige kansen, ook in de ons direct omliggende landen waarvoor Nederlandse boeren produceren. Om die mogelijkheden te realiseren zijn nieuwe beleidsvormen en samenwerkingen tussen overheid, bedrijven en burgers nodig die jammerlijk genoeg nooit ontwikkeld zijn. In plaats daarvan is gekozen voor steeds knellender en onsamenhangende regelgeving op vele technische deelgebieden. Dat beleid bewerkstelligt via de markt een steeds akeliger shake-out van het boerenbedrijf.
Met de snel in elkaar gerommelde nieuwe stikstofregels die juridisch nog jarenlang voor grote onzekerheid en conflicten tussen boeren en overheid gaan zorgen, weten boeren dat ze te maken hebben met een onbetrouwbare overheid die niet langer in staat is kaders te scheppen waarbinnen zij een stabiele bedrijfsvoering kunnen realiseren. Het boerenprotest van vandaag is dan ook eerder te zien als een uiting van terechte wanhoop, psychische nood en boosheid als gevolg daarvan. We zijn getuige van het einde van een Nederlands landbouwtijdperk dat zich pas kan oplossen in nieuwe vormen als de overheid weer in staat is om geordend en verantwoordelijk politieke besluiten te nemen in plaats van bestuurlijk onprofessioneel aan te rommelen via partijpolitieke polarisaties.
Bizar gezicht dicht, eerlijk gezegd. Legertrucks worden neergezet in centrum Den Haag. #boerenprotest pic.twitter.com/SRkEh2Dp4Z
— Danielle Fictorie (@dfictorie) October 16, 2019
De wegen lopen vol rond #Utrecht! #boerenprotest pic.twitter.com/6KUsgQ7Ojq
— Boer Bewust (@boerbewust) October 16, 2019
Wauw!!! #boerenprotest pic.twitter.com/cKfemMgS7i
— Boer Bewust (@boerbewust) October 16, 2019
De Biltse Rading staat nu al volledig vol geparkeerd met tractoren. Ook de bermen langs de fietspaden. Honderden boeren lopen richting de sportvelden #boereninactie pic.twitter.com/tDUbgxUxpg
— Nils de Kruijff (@nilsdekruijff) October 16, 2019
Boeren rijden door Bilthovense woonwijken om RIVM te bereiken. Gaat bijna fout. #boerenprotest pic.twitter.com/EhipsH8N44
— Peter Huting (@HutingPeter) October 16, 2019
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik ben het toch meer met de Belgen eens. Nederland 1 wil meer (meer consumptie, meer ruimte, meer groen). Nederland 2 wil ook meer (meer inkomen, meer productie, meer groei). In feite willen ze allebei hetzelfde: meer.
En zelfs als we dit "In Nederland is daarom nog slechts ruimte voor een boerenbedrijf dat maakt wat consumenten als ecologisch en ethisch verantwoord zien" bereiken, dan willen we daarna toch weer meer.
We moeten het meer een richting insturen die niet zo destructief is, maar dat gaat pas gebeuren, vrees ik, als alles op is en er niet meer is.
Eens met de sociale psychologie hoor, Jan Peter. Ik kijk naar de sociologische en politicologische organisatievormen van dat bijsturen. Dat is totaal in de soep aan het lopen en zal - vrees ik - nog een tijdlang verergeren.
Enne: er is wel wát aan te doen, voor het zover is (misschien onvermijdelijk) dat alles op is.
Als die organisatievormen nog wat langer blijven ontbreken, dan wordt Nederland niet het land dat de kansen voor de nieuwe agrarische bedrijven gaat pakken. Die nieuwe markten vereisen namelijk investeringen, en niemand die die gaat doen in een land met zulke onduidelijke en onvoorspelbare regels. Het rendement in verhouding tot de investering is in de agrarische sector al veel te laag, en als het toekomstperspectief ook nog eens vaag wordt dan verdwijnt investeringsbereidheid als sneeuw voor de zon.
De analyse lijkt me spot on. We willen in dit land 3 onverenigbare dingen:
* produceren binnen grenzen van natuur en milieu (Nederland 1 misschien meer dan NL 2)
* alle boeren een boterham geven via verkoop van voedsel (en niet via eco-systeemdiensten als natuur-onderhoud, landschapsbeheer, andere multifunctionele zaken)
* die boterham realiseren met een klassiek model van concurreren op kostprijs via schaalvergroting en dure technische oplossingen voor milieuproblemen (die steeds weer te laat ontwikkeld worden)
Als, conform Remkes cs, niet alles kan en Nederland 1 met de wetgeving in de hand grenzen stelt aan de productieomvang resteren twee opties:
* versnelde afvloeiing van producenten met een deel van de productie zodat je een beperkt aantal grote boerderijen overhoudt die duurzaamheidsinvesteringen misschien wel kunnen dragen. Komt grote ketenpartijen misschien wel uit want dat is huidige model - maar op termijn kon je wel eens heel veel draagvlak verliezen als de klassieke middelgrote gezinsbedrijven weg zijn. Nederland wordt dan echt een diensteneconomie met nog wat lokale productie.
* een ander businessmodel, met meer vaste ketens waarbinnen een duurzamer product wordt vermarkt. Sommige partijen zijn daar op bescheiden schaal mee bezig, misschien biedt advies Commissie May aangrijpingspunten en ik meen de Open brief van CBL op dit forum als uitnodiging te lezen. Ook eco-systeemdiensten die we uit GLB kunnen belonen passen in dit model. Maar zoals Dick stelt, betekent dit, om het eens Marxistisch te zeggen: Sterft gij oude vormen (met bijbehorend beroep op exportpositie, voeden van de wereld en level playing field met Oekraine).
Een klassiek gezinsbedrijf dat in Nederlandse omstandigheden (20 mln mensen, op naar 30 m toeristen) alleen maar niet-te-onderscheiden grondstoffen voor een internationale foodindustrie produceert komt zo aan zijn einde.
Boeren, zeker zij die in dat standaard systeem zitten en niet zelf een weg gevonden hebben naar een andere wijze van boeren en vermarkten of heel groot geworden zijn, zitten klem. Als dan ook de politiek geen keuze kan doorzetten, en onmachtig is om via maatregelen die ook in verkeer en rond vliegen nodig zijn (zo niet voor stikstof dan toch voor CO2) er gedeelde smart van te maken en een aantal miljarden naar de sector voor vrijwillige uitkoop te sluizen, dan krijg je zeer begrijpelijke boosheid.
Als we natuur willen en niet alles kan, moet de rekening daarvan ook bij anderen worden gelegd. Andere sectoren om nu mee te betalen, van automobilisten tot consumenten (true price via de btw bijvoorbeeld). En in de agrifood zullen partijen heel snel andere keten-business modellen moeten ontwikkelen, terwijl de overheid helderheid schept over emissierechten op langere termijn en zorgt dat er voor die eco-systeemdiensten wordt betaald. Een advies van een volgende commissie hoeft wat dat betreft geen week te kosten. Maar hoe groot moet de crisis zijn om een aantal partijen (politiek, agri-business, retail) gelijktijdig te laten bewegen in een richting naar de toekomst?
Niet voor niets vroeg ik om offervaardigheid qua leiderschap.
Mooi stuk.