De bestaande doelen over het plasticgebruik van Unilever dateren uit 2017. Het bedrijf maakte met zichzelf de afspraak dat in 2025 alle plastic verpakkingen volledig herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar moeten zijn.

In de afgelopen 2 jaar werkte Unilever aan technische verbeteringen rondom het gebruik en verwerking van plastic. Zo worden er bijvoorbeeld luchtbelletjes in de fleswand van Dove en Vaseline geblazen waardoor tot 15% minder plastic nodig is voor eenzelfde verpakking, en is het nu mogelijk om zwarte plastic verpakkingen te recyclen.

Circulaire plasticstroom
Door deze materiaalkundige ontwikkelingen kunnen de gestelde doelen voor plasticgebruik worden aangescherpt. De levensmiddelengigant stelt zichzelf daarom twee nieuwe doelstellingen bovenop de bestaande afspraken uit 2017. Unilever wil tegen 2025 de hoeveelheid nieuw plastic in verpakkingen met 50% reduceren en meer plastic inzamelen en verwerken dan het zelf op de markt brengt. Om deze doelen te behalen opereert het bedrijf volgens het ‘Geen, Minder en Beter Plastic’-credo. Op dit moment produceert Unilever ongeveer nog 700.000 ton nieuw plastic per jaar. Dit wil het terugbrengen tot maximaal 350.000 ton in 2025.

Alan Jope, CEO van Unilever zei in een persbericht: “Plastic heeft zijn plaats, maar die plaats is niet in het milieu. We kunnen plastic afval alleen elimineren door snel te handelen en op alle punten in de plastic cyclus radicale actie te ondernemen. […] Ons plastic is onze verantwoordelijkheid en daarom streven we ernaar meer in te zamelen dan te verkopen, als onderdeel van ons streven naar een circulaire economie.”

solero zonder jasje
‘Solero zonder jasje’
Een van de manieren waarop Unilever het plasticgebruik terugdringt, is het aanpassen van de verpakkingen voor voedingsmiddelen. Heel concreet betekent dat voor voedingsmiddelen dat de ijsjes van Solero, thee van Pukka, tubs van Magnum en knijpflessen van Hellmann’s een nieuwe verpakking krijgen. Deze zomer mocht Foodlog de ‘Solero zonder jasje’ testen. Deze nieuwe verpakking voor Solero ijsjes bevat ingebouwde vakken, waardoor individuele ijsjes niet meer apart verpakt hoeven te worden.

De internationale tekst please reclyce as carton’ is voor Nederland dan ook niet ideaal. De technologie om het materiaal te recyclen bestaat echter al jaren
Unilever laat ons weten dat de verpakking is gemaakt van polyethyleen (PE) gecoat karton. “Deze coating zorgt ervoor dat ijs niet aan de verpakking blijft kleven en creëert een belangrijke vocht-barrière, die nodig is om ijs veilig en schoon te kunnen vervoeren.” De ijsjes plakken inderdaad niet vast aan de verpakking en smaken niet anders dan normaal.

Recyclen van gelamineerd karton
Waar we ons wel over verbazen, is de weggooi-suggestie die op de verpakking staat. Op het ‘no wrapper’ multipack van de Solero’s staat namelijk de tekst ‘please recycle as carton’. Dat is gek, omdat een gelamineerde verpakking in Nederland helemaal niet bij het oud papier mag.

In een reactie naar Foodlog antwoordde Unilever: “We hebben nader onderzoek gedaan en het klopt dat binnen de huidige Nederlandse richtlijnen gelamineerde verpakkingen nog niet bij het oud papier ingeleverd kunnen worden. De internationale tekst:‘please reclyce as carton’ is voor Nederland dan ook niet ideaal. De technologie om het materiaal te recyclen bestaat echter al jaren. Dergelijke verpakkingen worden in verschillende EU-landen ook daadwerkelijk gerecycled.”

Papierrecyclingsbedrijven kunnen die kleine beetjes plastic prima aan, vertellen ons insiders, en lossen het probleem op door in het verpulpingsproces het plastic te scheiden
In Nederland blijkt in de praktijk karton-met-coating gewoon in het oud papier terecht te komen, al zeggen verwerkers het niet te kunnen verwerken. Papierrecyclingsbedrijven kunnen die kleine beetjes plastic prima aan, vertellen ons insiders, en lossen het probleem op door in het verpulpingsproces het plastic te scheiden. Dat kost echter meer tijd en dus geld. Op de grote volumes gelamineerd karton is de recyclesector niet ingesteld. Om die reden draagt de sector uit dat de nieuwe verpakkingssoorten niet kunnen worden gerecycled. Voor verwerking op grote schaal zijn nieuwe machines nodig. Die zijn technologisch al beschikbaar, maar vergen een moeilijk terug te verdienen investering.

Uitdagingen om samen op te lossen
Unilever ziet dat ook als een van de uitdagingen in de transitie naar een circulaire plasticketen. In zijn nieuwe plasticdoelen-statement spreekt het bedrijf dan ook van technische belemmeringen en wettelijke barrières die opgelost moeten (kunnen) worden.

Zo is bijvoorbeeld het gebruik van gerecycled plastic in verpakkingen voor voedingsmiddelen slechts beperkt toegestaan vanwege de voedselveiligheid en vragen de sorteer- en recyclingtechnieken om verdere innovatie vanuit kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Op dit moment bestaat nog veel verschil in het niveau van recycling tussen landen, regio’s en zelfs steden. Dat verklaart onder meer waarom de wrapperless verpakking bij ons eigenlijk geen recyclebestemming heeft.

Unilever vraagt van overheden, natuur- en milieuorganisaties en het bedrijfsleven om mee te denken over oplossingen voor deze en soortgelijke problemen. “Als Unilever werken we aan aanpassingen van verpakkingen om de recyclebaarheid te verbeteren, maar tegelijkertijd is het cruciaal dat geavanceerde sorteertechnieken en recyclingtechnologie worden ontwikkeld, om ook in de praktijk daadwerkelijk nieuwe hoogwaardige grondstoffen te maken, volgens de nieuwste technologische mogelijkheden.”

Pilot met Picnic
Op dit moment zijn de wrapperless Solero’s als pilot exclusief bij Picnic te verkrijgen. Als de pilot succesvol uitpakt, worden ze op meer plekken verkrijgbaar. De eerste reacties vanuit de consumenten zijn in ieder geval positief. Unilever: “Consumenten waarderen dat de verpakking erop gericht is minder plastic verpakkingsmateriaal te gebruiken, daarnaast is het voordeel dat er (door het voorkomen van individuele wrappers) minder verpakkingen zijn die in het milieu terecht kunnen komen.”
Fotocredits: Unilever
Dit artikel afdrukken