Met de oproep 'Maak zuivel vegan' staat vanmorgen op Dierendag een veertigtal vegan activisten op de stoep bij FrieslandCampina in Amersfoort. Ga voor plantaardige producten in plaats van koeien om dieren en klimaat te sparen, vertellen ze het wereldwijd opererende zuivelconcern.
De actie is een initiatief van stichting Even Geen Vlees en wordt gesteund door Bite Back, Animal Rights en Animal & Climate Save Nederland. De demonstranten dragen protestborden met teksten als 'Make it Cruelty Free, Make it Vegan', ze delen flyers uit en tonen beelden van een koeienslachthuis.
Wreedheid
Armanda Govers, directeur van Even Geen Vlees, betoogt dat investeringen in innovaties die het dier overbodig maken, zoals plantaardige melk en kweekzuivel, wreedheden tegen dieren uit de wereld kunnen helpen. "Het streven zou niet slechts een halvering van de veestapel moeten zijn, maar een complete vervanging daarvan met nieuwe productiewijzen." En daarom staat Even Geen Vlees in Amersfoort op de stoep, want FrieslandCampina, een van de top-5 zuivelconcerns ter wereld, zou niet in plantaardige innovaties investeren. Concurrenten als Nestlé, Danone en Fonterra doen dat wel.
Volgens woordvoerder Sjoerd van Sprang van FrieslandCampina (RFC) zijn Nederlandse melkveehouders die lid zijn van zijn coöperatie dag in dag uit bezig met een goed leven voor hun koeien. Het bedrijf monitort en meet continu en de standaarden die RFC hanteert, horen tot de hoogste ter wereld. "Wij geloven in de kracht van zuivel en de waardevolle voedingsstoffen die daar in zitten. Het is niet voor niets dat wereldwijd wetenschappelijk onderzoek en internationale gezondheidsorganisaties zuivel aanraden als belangrijk onderdeel in een dagelijks, gezond en gevarieerd dieet."
Daar horen ook vegetarische producten zoals Valess bij. "We sluiten vegan niet uit als product, maar we doen verder geen uitspraken over eventuele innovatietrajecten," aldus Van Sprang.
Fossielvrij
Naast dierenleed is ook het klimaat een belangrijke drijfveer voor de activisten. "Voor dierlijke producten geldt net zo goed als voor fossiele energie dat de nadelen ervan onevenredig groot zijn," zegt Govers. Maar ze staat op de stoep bij een bedrijf dat juist deze week bekend maakte in 2050 helemaal fossielvrij te willen zijn.
Dat doet RFC door te werken aan 100% hernieuwbare energieproductie van zijn boeren, de uitstoot op elk niveau - van sourcing tot productie tot verpakking - te minimaliseren en door ook zelf energieneutraal te worden. "De CO2-footprint van zuivel bestaat voor maar voor een heel klein deel uit fossiele brandstoffen en die faseren we uit," aldus Van Sprang. "We doen het in een zodanig tempo dat iedereen mee kan."
Dit artikel afdrukken
Wreedheid
Armanda Govers, directeur van Even Geen Vlees, betoogt dat investeringen in innovaties die het dier overbodig maken, zoals plantaardige melk en kweekzuivel, wreedheden tegen dieren uit de wereld kunnen helpen. "Het streven zou niet slechts een halvering van de veestapel moeten zijn, maar een complete vervanging daarvan met nieuwe productiewijzen." En daarom staat Even Geen Vlees in Amersfoort op de stoep, want FrieslandCampina, een van de top-5 zuivelconcerns ter wereld, zou niet in plantaardige innovaties investeren. Concurrenten als Nestlé, Danone en Fonterra doen dat wel.
Volgens woordvoerder Sjoerd van Sprang van FrieslandCampina (RFC) zijn Nederlandse melkveehouders die lid zijn van zijn coöperatie dag in dag uit bezig met een goed leven voor hun koeien. Het bedrijf monitort en meet continu en de standaarden die RFC hanteert, horen tot de hoogste ter wereld. "Wij geloven in de kracht van zuivel en de waardevolle voedingsstoffen die daar in zitten. Het is niet voor niets dat wereldwijd wetenschappelijk onderzoek en internationale gezondheidsorganisaties zuivel aanraden als belangrijk onderdeel in een dagelijks, gezond en gevarieerd dieet."
Daar horen ook vegetarische producten zoals Valess bij. "We sluiten vegan niet uit als product, maar we doen verder geen uitspraken over eventuele innovatietrajecten," aldus Van Sprang.
Fossielvrij
Naast dierenleed is ook het klimaat een belangrijke drijfveer voor de activisten. "Voor dierlijke producten geldt net zo goed als voor fossiele energie dat de nadelen ervan onevenredig groot zijn," zegt Govers. Maar ze staat op de stoep bij een bedrijf dat juist deze week bekend maakte in 2050 helemaal fossielvrij te willen zijn.
Dat doet RFC door te werken aan 100% hernieuwbare energieproductie van zijn boeren, de uitstoot op elk niveau - van sourcing tot productie tot verpakking - te minimaliseren en door ook zelf energieneutraal te worden. "De CO2-footprint van zuivel bestaat voor maar voor een heel klein deel uit fossiele brandstoffen en die faseren we uit," aldus Van Sprang. "We doen het in een zodanig tempo dat iedereen mee kan."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#17 Helemaal waar. Dat verhaal hebben we ook, en dat houden we bij voorkeur in eigen winkel wanneer mensen onze producten proeven. Maar ik zit niet op Foodlog om reclame te maken, dus dat laat ik hier achterwege.
Misschien kunnen de zuivel- en vleessector iets leren van de geschiedenis, Koen #16 . Hoe kwam het dat plantaardige vetten populairder werden dan dierlijke?
Zoals Bennie al scherp opmerkte, er is nu een vergelijkbare beweging gaande, maar dan met plantaardige versus dierlijke eiwitten. De krachten achter deze beweging zijn anders, maar de beïnvloedingsmechanismen werken nog altijd hetzelfde.
De grootste verandering zit in de sterk toegenomen hoeveelheid kanalen en daarmee de sterk toegenomen hoeveelheid informatie die op ons af komt. Een mens kan maar zoveel informatie verwerken.
Als je wil dat dierlijk vetten en eiwitten weer op waarde geschat worden moet je van goede huize komen. FrieslandCampina worstelt er ook mee.
Een ding weet ik wel, met een verontwaardigde houding (zoals ik die bij jou zie) of koude feiten zul je niet veel mensen overtuigen. Het draait allemaal om verhalen en tegenverhalen.
Om er nog maar eens met gestrekt been in te gaan: Margarine is valsemunterij. Het is één van de oorzaken dat reuzel en niervet waardeloos zijn geworden en varkenshouders economisch gedwongen zijn om megastallen neer te zetten. Het is populair geworden door een gebrek aan dierlijk vet in oorlogstijd. De oorlog is al een tijdje afgelopen, maar nu moeten slagers betalen om dierlijk vet af te voeren. Gekkenwerk. Het wordt tijd dat dierlijk vet weer op waarde geschat wordt, zodat veehouders economisch toe kunnen met een kleinere veestapel.
#13 Bennie, nu zijn de boeren financierder van de witte grondstof melk verwerking.
Waarom zou het coöperatie model niet blijvend kunnen en zijn en dat er een inzicht ontstaat dat het toch ook handig is anno 2020 om wat naast de witte grondstof melk verwerking te ontwikkelen?
Meeste bedrijven die lang bestaan hebben zich in hun bestaan opnieuw uitgevonden, zoniet meermaals opnieuw uitgevonden.
Vion heeft dat volgens mij behoorlijk aan de deur voelen kloppen afgelopen jaren....
Interessante vergelijking, Bennie. Voor zover ik weet heeft het nooit echt geboterd tussen de margarinesector en de zuivelsector. (Sorry, die moest ik even maken.) Is er in de geschiedenis een zuivelcoöperatie geweest die margarine produceerde?
Iets anders. Fonterra wordt genoemd als organisatie die wel in plantaardige innovaties investeert. Dat zou interessant zijn, want Fonterra is net als FrieslandCampina een boerencoöperatie. Ik kan er echter niets over terugvinden. Heeft iemand een bron?