Supermarktketen Albert Heijn biedt scholieren van circa 2.000 basisscholen een lesprogramma aan over gezonde tussendoortjes en verantwoorde pauzehapjes, schrijft Distrifood. Dat doet het bedrijf in samenwerking met Het Voedingscentrum en en sportkoepel NOC*NSF.
Op 7 oktober start, tijdens de Dutch Food Week, de Week van de Pauzehap. Vijf dagen vol met aansprekende filmpjes, uitdagende opdrachten en gezonde tussendoortjes voor de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8. Die moeten zo kennismaken met een gezondere levensstijl: de leerlingen leren over de herkomst van hun eten en ervaren wat een gezonde leefstijl doet voor hun lijf. Naast het lesprogramma krijgen de deelnemende basisscholen ook een gratis productpakket met gezonde 10-uurtjes aangeboden van de supermarktketen.
Tijdens deze week vindt ook nog de officiële uitrol plaats van ‘De Pauze Spelen’, een laagdrempelig beweegprogramma voor in de klas.
Beide programma's zijn onderdeel van het ‘Ik eet het beter’-programma, dat ruim 10 jaar geleden door Albert Heijn opgezet werd. Interactieve lesprogramma’s moeten leerlingen op een speelse manier bewustmaken van wat ze dagelijks eten en drinken.
Distrifood - Albert Heijn geeft les op 2000 basisscholen
Op 7 oktober start, tijdens de Dutch Food Week, de Week van de Pauzehap. Vijf dagen vol met aansprekende filmpjes, uitdagende opdrachten en gezonde tussendoortjes voor de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8. Die moeten zo kennismaken met een gezondere levensstijl: de leerlingen leren over de herkomst van hun eten en ervaren wat een gezonde leefstijl doet voor hun lijf. Naast het lesprogramma krijgen de deelnemende basisscholen ook een gratis productpakket met gezonde 10-uurtjes aangeboden van de supermarktketen.
Tijdens deze week vindt ook nog de officiële uitrol plaats van ‘De Pauze Spelen’, een laagdrempelig beweegprogramma voor in de klas.
Beide programma's zijn onderdeel van het ‘Ik eet het beter’-programma, dat ruim 10 jaar geleden door Albert Heijn opgezet werd. Interactieve lesprogramma’s moeten leerlingen op een speelse manier bewustmaken van wat ze dagelijks eten en drinken.
In de pakketten zitten de volgende producten reageert AH:
- Zaanse Hoeve Jong Belegen 30+ plakken
- AH Rijstwafels meergranen
- AH 100% pindakaas met stukjes pinda
- AH Winterpeen verpakt voordeel
- AH Paprika mix
- komkommers
- mini watermeloenen
- bananen
De kinderen gaan de volgende pauzehappen maken:
- spiezen van stukjes watermeloen en banaan
- reepjes paprika, komkommer en winterpeen dippen in 100% pindakaas met stukjes pinda
- meergranen rijstwafels met plakje jong belegen 30+ kaas
Kinderen leren al vroeg luisteren naar de Supermarkt, die bol staat van de producten die je volgens de schijf van 5 moet vermijden. Maar daar worden ze in een later stadium wel mee geconfronteerd zodra ze met hun zakgeld groepsgewijs door de supermarkt gaan struinen.
We kunnen hier zoveel eten als we willen. Met 3 x per dag is dat mooi verdeeld voor en optimale stofwisseling. Tussendoortjes — bedacht in de 70-er jaren — horen daar niet bij. Traditioneel bakkie koffie of een koppie thee met een kaakje dat is al en zijn geen dikmakers. Fruit at je thuis als toetje of als je uit school kwam.
AH verkoopt hier listige lulkoek. Kinderen zien het logo en dat kweekt toekomstige nieuwe klanten. Vroeger hadden we nooit iets mee naar school voor tussendoor. In de gedachte van geestelijk en lichamelijk gezonde slanke ouders en hun dito kinderen kwam dit niet eens op. Alleen als er eentje jarig was kreeg je wel eens een toffee. Daar spraken we dan nog dagen lang over.
Blijf zitten met de vraag wat nou een ‘10-uurtje’ is.
Lekker objectief natuurlijk, een bedrijf wat wil verkopen, gaat voorlichting geven.
#2 Inderdaad, wat is er mis met drie keer per dag eten. Maarja, dan kan AH niets verkopen, dus dat zullen ze wel niet voorstellen.
Wat is er mis met "gewoon" 3 x per dag eten en meer niet?