Klanten van Delhaize krijgen op vertoon van hun Plus-klantenkaart - het equivalent van AH's Bonuskaart - 20% korting op producten met een Nutri-Score A en B. De actie geldt in de winkel en online. De korting kan oplopen tot maximaal €30 per maand. De actie loopt tot het einde van het jaar en volgt op een succesvolle pilot dit voorjaar, aldus Distrifood.

De Belgische overheid accepteerde het Nutri-Score-logo begin 2018. Nederland moet dit jaar nog beslissen over een nieuw nationaal voedselkeuzelogo in het kader van het Preventieakkoord.

De Nutri-Score is een van de mogelijke kandidaten en heeft de steun van onder meer de Consumentenbond en foodwatch. Onder meer Hak voerde het al in. Coca-Cola test inmiddels het stoplichtlogo uit. Er zijn nog meer logo's in omloop.

Ook Albert Heijn maakt zich sterk voor de Nutri-Score. De supermarkt is van plan het voedselkeuzelogo op het online-assortiment in te gaan voeren. Volgens Albert Heijn om de staatssecretaris te helpen met een 'grootschalig gezondheidsexperiment'. In België test Ahold Delhaize onderwijl uit hoe effectief de combinatie van een voedselkeuzelogo én prijsvoordeel is om consumenten gezonder te laten eten. Een logo is misschien moeilijk te snappen, een spaaractie begrijpt iedereen. Nu is het wel zo dat er gezonde producten zijn die geen A of B scoren, zoals bijvoorbeeld olijfolie (D). Mogelijk vergaten de marketeers nog even navraag te doen bij gezondheidsdeskundigen.
Dit artikel afdrukken