Dat blijkt uit een reconstructie die Boerderij maakte van de manier waarop het polderakkoord van de Klimaattafel Landbouw werd omgezet in kabinetsbeleid.
Net voorafgaand en in de zomer is het polderakkoord dat door oud-staatssecretaris Pieter van Geel is gesloten, door de coalitiepartijen flink aangepast. Het budget vanuit de zogeheten 'klimaatenvelop' om het plan te realiseren is drastisch verhoogd van €360 miljoen tot €970 miljoen.
Dat geld gaat onder meer naar boeren die hun bedrijven hebben rond Natura 2000 gebieden en in veenweidegebieden. Er komt €100 miljoen voor stoppers beschikbaar. Het kabinet lijkt daarmee alvast een voorschot op sanering van de veehouderij die vermoedelijk een van de gevolgen zal zijn van de PAS-impasse. Die ontstond toen de Raad van State het regelgevende kader voor het stikstofbeleid dit voorjaar afschoot. Foodlog wijdde net voor de zomer een debat aan de consequenties en mogelijke oplossingsrichtingen.
Opvallend is de stilzwijgende verdwijning van de grondgebondenheid uit de voereisen aan de melkveehouderij. De circulaire landbouw die de minister voorstaat, suggereert immers een kleinere en dus aan Nederland of directe omgeving gebonden kringloop voor veevoer. NZO, de belangenorganisatie voor de zuivelverwerkende industrie, had zich verbonden aan een advies van de Commissie Grondgebondenheid waarin naast sectorvertegenwoordigers het Wereldnatuurfonds (WWF) vertegenwoordigd was. De Commissie beval aan dat minimaal 65% van het eiwit in de voeding van melkkoeien op het eigen bedrijf moest worden geteeld.
Volgens Boerderij wezen VVD en CDA deze maatregel af. Beide partijen vreesden dat de belangen van een grote groep intensieve melkveebedrijven in het geding zouden komen én dat de grasproductie erdoor geïntensiveerd zou worden. Dat laatste zou in strijd zijn 'met andere doelstellingen'.
De bedoeling van de Commissie Grondgebondenheid was het stellen van grenzen aan de groei en het creëren van nieuwe kaders voor de Nederlandse melkveesector. Het kabinet heeft daar minder behoefte aan, zo lijkt te blijken.
In plaats van €360 miljoen, komt bijna een miljard op tafel aan steun. Het succes van de realisatie van structurele vernieuwing met die forse verhoging van middelen, bijkt - zoals ook uit andere beleidsplannen al duidelijk werd - mede afhankelijk van 'afspraken met supermarkten'. Bedoeld is Nederlandse supermarkten, want Duitse, Franse, Belgische en die uit andere lidstaten van de EU vallen buiten de jurisdictie van het ministerie. Wat zulke afspraken überhaupt kunnen opleveren, is nogal een vraag. De Nederlandse supermarkten waarschuwden de minister en haar ministerie een jaar geleden dat ze maar een heel beperkt deel van de productie van Nederlandse boeren verkopen.
Update, 9 september, 9:00 uur: een goed geïnformeerde lezer maakte ons attent op een andere opvallende wijziging in het door de coalitie aangepaste Klimaatakkoord voor de veehouderij. Daarin werd ook de streefverhouding geschrapt om in Nederland te komen tot een consumptie van nu 60 (dierlijke):40 (plantaardige) eiwitten, naar straks 40 (dierlijk):60 (plantaardig) geschrapt. De redactie van Foodlog beschikt over de concept en finale tekst van het akkoord. Het lijkt er ook in dit geval op dat de coalitie ieder klein beetje extra vleesconsumptie dat Nederland nog zelf kan opeten, graag door de keel van Nederlanders blijft stoppen om de gemaakte productie toch ergens kwijt te kunnen. Opvallend, want alle betrokkenen uit de keten en maatschappelijke partijen hadden al een keuze gemaakt om te minderen. Makkelijker konden ze de beleidsvorming niet maken, maar toch koos het kabinet anders.
Dit artikel afdrukken
Dat geld gaat onder meer naar boeren die hun bedrijven hebben rond Natura 2000 gebieden en in veenweidegebieden. Er komt €100 miljoen voor stoppers beschikbaar. Het kabinet lijkt daarmee alvast een voorschot op sanering van de veehouderij die vermoedelijk een van de gevolgen zal zijn van de PAS-impasse. Die ontstond toen de Raad van State het regelgevende kader voor het stikstofbeleid dit voorjaar afschoot. Foodlog wijdde net voor de zomer een debat aan de consequenties en mogelijke oplossingsrichtingen.
Opvallend is de stilzwijgende verdwijning van de grondgebondenheid uit de voereisen aan de melkveehouderij. De circulaire landbouw die de minister voorstaat, suggereert immers een kleinere en dus aan Nederland of directe omgeving gebonden kringloop voor veevoer. NZO, de belangenorganisatie voor de zuivelverwerkende industrie, had zich verbonden aan een advies van de Commissie Grondgebondenheid waarin naast sectorvertegenwoordigers het Wereldnatuurfonds (WWF) vertegenwoordigd was. De Commissie beval aan dat minimaal 65% van het eiwit in de voeding van melkkoeien op het eigen bedrijf moest worden geteeld.
Volgens Boerderij wezen VVD en CDA deze maatregel af. Beide partijen vreesden dat de belangen van een grote groep intensieve melkveebedrijven in het geding zouden komen én dat de grasproductie erdoor geïntensiveerd zou worden. Dat laatste zou in strijd zijn 'met andere doelstellingen'.
De bedoeling van de Commissie Grondgebondenheid was het stellen van grenzen aan de groei en het creëren van nieuwe kaders voor de Nederlandse melkveesector. Het kabinet heeft daar minder behoefte aan, zo lijkt te blijken.
In plaats van €360 miljoen, komt bijna een miljard op tafel aan steun. Het succes van de realisatie van structurele vernieuwing met die forse verhoging van middelen, bijkt - zoals ook uit andere beleidsplannen al duidelijk werd - mede afhankelijk van 'afspraken met supermarkten'. Bedoeld is Nederlandse supermarkten, want Duitse, Franse, Belgische en die uit andere lidstaten van de EU vallen buiten de jurisdictie van het ministerie. Wat zulke afspraken überhaupt kunnen opleveren, is nogal een vraag. De Nederlandse supermarkten waarschuwden de minister en haar ministerie een jaar geleden dat ze maar een heel beperkt deel van de productie van Nederlandse boeren verkopen.
Update, 9 september, 9:00 uur: een goed geïnformeerde lezer maakte ons attent op een andere opvallende wijziging in het door de coalitie aangepaste Klimaatakkoord voor de veehouderij. Daarin werd ook de streefverhouding geschrapt om in Nederland te komen tot een consumptie van nu 60 (dierlijke):40 (plantaardige) eiwitten, naar straks 40 (dierlijk):60 (plantaardig) geschrapt. De redactie van Foodlog beschikt over de concept en finale tekst van het akkoord. Het lijkt er ook in dit geval op dat de coalitie ieder klein beetje extra vleesconsumptie dat Nederland nog zelf kan opeten, graag door de keel van Nederlanders blijft stoppen om de gemaakte productie toch ergens kwijt te kunnen. Opvallend, want alle betrokkenen uit de keten en maatschappelijke partijen hadden al een keuze gemaakt om te minderen. Makkelijker konden ze de beleidsvorming niet maken, maar toch koos het kabinet anders.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nagekomen bericht: in haar Kamerbrief Duurzame Veehouderij van 4 september haalt Carola Schouten de volgende passage uit het sectorplan melkveehouderij aan:
"In 2025 is de melkveehouderij grondgebonden (ingevuld conform advies commissie Grondgebondenheid)".
En vervolgens:
"De doelen van DZK [Duurzame Zuivelketen] sluiten aan bij de omslag naar kringlooplandbouw en ik ben blij dat betrokken partijen verantwoordelijkheid willen nemen voor de uitvoering hiervan. Een belangrijke vervolgstap voor de sector is om de voorgenomen plannen (zoals op grondgebondenheid en ammoniak) verder uit te werken. De afspraken die in het kader van het klimaatakkoord zijn gemaakt en de bijbehorende middelen die het kabinet hiervoor beschikbaar heeft gesteld, leveren een belangrijke bijdrage aan het realiseren van de doelen."
Zulke passages moet je nauwkeurig lezen.
Ze zegt eigenlijk: mooi plan, het sluit aan bij mijn kringloopbeleid, maar jullie zijn zelf verantwoordelijk en de toegezegde klimaatgelden kunnen daar bij helpen.
Ze zegt niet: het is ook mijn plan.
Ah, je doelt op veevoer, niet op milieu.
Daar heb je wel een punt. Ik zie het zelf ook nog niet gebeuren dat de overheid zich bezig gaat houden met de hoeveelheid eiwit van eigen land. De zuivelindustrie kan dat beter.
Wel zou de overheid zo'n voorschrift algemeen verbindend kunnen verklaren.
Wouter van der Weijden,
Ik bedoel het anders.
De uitgangssituatie is dat je melkveebedrijven hebt en die bepalen zelf hoeveel eiwit ze van het land halen en hoeveel ze aankopen en op welke afstand.
Vervolgens zou een overheid dan gaan zeggen, vrolijke vriend mijnheer/mevrouw boer vanaf nu moet u 65% van uw eiwit zelf produceren op uw eigen grond (of grond bij uw bedrijf) en tevens mag enkel uw eigen grond binnen 20km meetellen.
Sommige bedrijven komen daardoor in de problemen, bijv. degene die eerst legaal eiwit aankochten of zelf teelden op 20,001 km afstand of 64% eiwit zelf teelden.
De bedrijven voldeden dus aan alle regelgeving en dan komt er plotseling iets uit de lucht vallen wat feitelijk geen rechtstreekse milieueis is of milieudoel dient.
Bij de fosfaatrechten: extra koeien houden zonder daarvoor rechten te hebben gekocht. Of zonder daarvoor een vergunning te hebben verkregen.
Circulaire agrarische afvalwaterlozingen: verbod om huishoudelijk afvalwater te lozen in de mestkelder.
Wouter van der Weijden,
Welke milieueis overtrad het bedrijf dan?