Vanaf vandaag mag je bij Lidl alle producten met een ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’-sticker meenemen voor 25 eurocent. Het is een drastische én commercieel geraffineerde manier om voedselverspilling tegen te gaan.
Andere supermarkten plakken veelal een kortingssticker, variërend van 30 tot 50% korting, op hun 'bijna-over-de-datum'-producten.
Lidl doet het handiger. “Vanaf vandaag verkopen wij verse producten op de laatste houdbaarheidsdatum voor maar €0,25! Bijvoorbeeld deze heerlijke 2 kilo groente- en fruitboxen. Maar ook vlees, vis, brood en gekoelde producten van goede kwaliteit doen mee!” laat de discountketen weten op Facebook.
Slimme marketing
Medewerkers van Lidl voorzien de producten van een unieke afprijssticker en verzamelen deze in speciale ‘verspil mij niet’-bakken in de winkel. Alle producten (zelfs luxeproducten als biefstuk, zalm en varkensfilet) doen mee. Als je als klant nooit naar Lidl toe ging, ga je voortaan toch even kijken of je iets kunt scoren voor zó weinig geld. En natuurlijk neem je dan meteen ook wat andere boodschappen mee van de discounter. Het is een knap bedachte en in alle opzichten sympathieke oplossing.
Onder de slogan ‘Het kwartje van Lidl’ doen 23 filialen mee met deze pilot. Lidl start daarnaast met drie filialen ook een pilot met anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go.
Voedselverspilling strafbaar volgens wet
In Polen is het vanaf vandaag strafbaar voor winkels om voedsel weg te gooien. Onverkocht voedsel moet gratis aan liefdadigheidsinstellingen worden gegeven.
Dit artikel afdrukken
Lidl doet het handiger. “Vanaf vandaag verkopen wij verse producten op de laatste houdbaarheidsdatum voor maar €0,25! Bijvoorbeeld deze heerlijke 2 kilo groente- en fruitboxen. Maar ook vlees, vis, brood en gekoelde producten van goede kwaliteit doen mee!” laat de discountketen weten op Facebook.
Slimme marketing
Medewerkers van Lidl voorzien de producten van een unieke afprijssticker en verzamelen deze in speciale ‘verspil mij niet’-bakken in de winkel. Alle producten (zelfs luxeproducten als biefstuk, zalm en varkensfilet) doen mee. Als je als klant nooit naar Lidl toe ging, ga je voortaan toch even kijken of je iets kunt scoren voor zó weinig geld. En natuurlijk neem je dan meteen ook wat andere boodschappen mee van de discounter. Het is een knap bedachte en in alle opzichten sympathieke oplossing.
Onder de slogan ‘Het kwartje van Lidl’ doen 23 filialen mee met deze pilot. Lidl start daarnaast met drie filialen ook een pilot met anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go.
Voedselverspilling strafbaar volgens wet
In Polen is het vanaf vandaag strafbaar voor winkels om voedsel weg te gooien. Onverkocht voedsel moet gratis aan liefdadigheidsinstellingen worden gegeven.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik blijf het vreemd vinden dat Jumbo nog steeds geen stickers plakt. Ze geven dan wel aan dat je producten met tht-datum = vandaag gratis mag meenemen, maar dan moet je daar wel zelf op bedacht zijn + dit vervolgens melden aan de persoon achter de kassa.
'Commercieel geraffineerd' zegt u in het bericht hierboven en u legt het uit. Mensen gaan naar de winkel om een biefstuk voor een kwartje, maar kopen ook iets anders. Veronderstelt u dat of weet u dat het zo werkt en aldus zo is opgezet?
In elk geval speelt iets anders mee. Kijk naar wat een supermarkt na sluitingstijd aan waardevol voedsel moet (!) verwijderen en afvoeren. Heel veel. En dat kost geld. Minder afvoeren betekent minder kosten. Dat kwartje kan ook mooi meegenomen zijn.
Overigens. Lidl heeft al proeven gedaan na de vorige Sinterklaas en Kerst. Met snoepgoed ondermeer. Ik heb nog voor drie jaar marsepein in de vriezer waarmee ik bodempjes maak onderin appeltaarten. Bonken topkwaliteit marsepein, omhuld met pure chocola, kwartje per stuk na kerstmis 2018. Van Lidl.
Wouter, lees deze zin nog eens: "het is een knap bedachte en in alle opzichten sympathieke oplossing." Het woord 'geraffineerd' moet je niet lelijk nemen maar zoals het goed moet in een liberale economie waarin iedereen op de kleintjes let.
Mij doet het pijn als ik in een super rondloop en weet wat er wegmoet. Daarom is het zo knap. Dat anderen (die al veel langer vers verkopen dan Lidl) het niet eerder bedacht hebben, is misschien wel een raadsel.
Overigens, de Belgische super Colruyt doet het al jaren als volgt: wat over is wordt bereid en als gratis maaltijd uitgereikt aan klanten in de winkel. Even briljant, maar Lidl wint deze slag met een straatlengte.
Nou ja, nog eentje dan (want helemaal origineel is het niet): ook HEMA prijst tegen sluitingstijd flink af op zijn versafdeling. En jazeker, klanten weten dat en komen juist dan even langs. Ze zijn niet gek!
Er is helemaal niets slims aan. Het is een kwestie van slecht inkopen en slecht je verkopen plannen. Zelfs nog met de mogelijkheden die 'over de datum' bieden.
Er is dan een aardige promotionele draai aangegeven, maar echt blij zullen ze bij Lidl er niet van worden.
Jan Peter, je zit te geiten: zó goed kun je je inkopen niet plannen, tenzij je lege schappen wilt (en dat is een doodzonde voor wie winkeltjes runt, al zou het duurzaam het beste zijn).
En natuurlijk heb je tegelijk gelijk: dat kwartje kost euro's aan inkoop én aanvullende logistiek die allemaal van de marge afgaan. Maak er daarom een trekker van waar mensen over praten, dan dient het tenminste nog als reclame-inspanning.