'Ik denk niet dat een vlogger dingen eet voor geld', kopte het Financieele Dagblad. Toch gebeurt dat juist wel. En daarom lanceert de Stichting Reclame Code (SRC) een mediacampagne om sluikreclame van influencers op internet tegen te gaan.
De stichting ziet wereldwijd het gebruik van influencers als marketinginstrument groeien. In de Nederlandse influencermarkt gaan jaarlijks vele miljoenen euro’s om. Tegelijkertijd daalt het consumentenvertrouwen in het medium internet. De SRC roept daarom influencers op tot transparantie over betaling voor het noemen van een merk in een post of vlog op social media. Dit doen ze middels de campagne ‘#Ad Herken de reclame op internet’. De consument moet snel en eenvoudig kunnen begrijpen of het om reclame gaat. “Dat is goed voor alle betrokkenen: het merk, de influencer én de consument”, aldus Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code
De SRC voerde afgelopen mei nieuwe reclameregels in. Om de influencers en hun team te helpen ontwikkelde de stichting een adviestool om het bestaan van de zakelijke relatie duidelijk te maken.
Het Financieele Dagblad onderzocht tientallen bekende Nederlandse vloggers en influencers en bedrijven die de vloggers betalen om hun boodschap te verspreiden. Het dagblad concludeert dat influencers op grote schaal de regels voor reclame aan hun laars lappen. Zeker vier grote bedrijven in Nederland maken sluikreclame via vloggers door niet duidelijk of duidelijk genoeg te maken dat de vloggers betaald worden, meldt het FD.
Tot op heden is dit allemaal niet verboden. De nieuwe Mediawet moet over ruim een jaar sluikreclame op YouTube verbieden. Instagram blijft nog buiten schot.
Dit artikel afdrukken
De SRC voerde afgelopen mei nieuwe reclameregels in. Om de influencers en hun team te helpen ontwikkelde de stichting een adviestool om het bestaan van de zakelijke relatie duidelijk te maken.
Het Financieele Dagblad onderzocht tientallen bekende Nederlandse vloggers en influencers en bedrijven die de vloggers betalen om hun boodschap te verspreiden. Het dagblad concludeert dat influencers op grote schaal de regels voor reclame aan hun laars lappen. Zeker vier grote bedrijven in Nederland maken sluikreclame via vloggers door niet duidelijk of duidelijk genoeg te maken dat de vloggers betaald worden, meldt het FD.
Tot op heden is dit allemaal niet verboden. De nieuwe Mediawet moet over ruim een jaar sluikreclame op YouTube verbieden. Instagram blijft nog buiten schot.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Natuurlijk heel raar dat de Mediawet wel over YouTube gaat, en niet over Instagram. En over al die andere manieren die misschien nog gaan komen. Die Mediawet is dus meteen al weer verouderd, doordat ze de regels te specifiek maken. Niet slim. Wel een toonbeeld van het ICT inzicht van de overheid. Maar dat is dan weer géén nieuws.