Al elf jaar organiseert Wakker Dier jaarlijks de ludieke Liegebeest-verkiezing. Bedrijven die 'dierenleed verbloemen met mooie praatjes' worden genomineerd; het publiek kan 3 weken lang zijn stem uitbrengen op de meest misleidende claim. Vandaag nomineerde Wakker Dier voor de Liegebeestverkiezing 2019 de ‘enriched’ plofkip van McDonald’s, ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse runderen van Bord Bia, ‘liefdevol’ afgevoerde geitenlammeren van Jumbo en ten slotte de AH kip 'met de minder ruimte dan die van Aldi'.
De Liegebeestverkiezing is bedoeld om misleiding van consumenten aan de kaak te stellen en onderliggende wantoestanden aan te pakken. In voorgaande jaren was de nominatie voor veel bedrijven een directe aanleiding om in te grijpen. Verpakkingen en etiketten werden aangepast, reclame-uitingen herschreven of een product uit het assortiment gehaald.
Maar dit jaar gaat Wakker Dier lijnrecht tegen genomen beleidskeuzen in. McDonald's geeft zijn kippen een verrijkte leefomgeving met stro. Nee, wijst Wakker Dier de fastfoodketen terecht, het is nog steeds plofkip. En de AH-kip, die wél meer ruimte heeft gekregen en van een trager groeiend ras is, is niet goed omdat het dier van alle supermarktkippen de minste ruimte erbij kreeg. Milka en Jumbo krijgen het verwijt dat ze geen repen en kaas verkopen van de melk van moeders die hun kalfjes en geitjes een tijdje mochten zogen. Maar dat gaan de boeren die de melk leveren niet aanpassen, omdat ze dat economisch niet rond kunnen rekenen. Hetzelfde geldt voor de jonge Ierse runderen - bofkonten, want ze komen ruimschoots buiten tijdens hun leven - mogen niet meer onverdoofd worden onthoornd. De Ierse boeren en slachters zullen dat naar verwachting weigeren en de Nederlandse markt moeten opgeven.
Op de schaal waarop Wakker Dier zijn eisen dit jaar stelt, krijgen de bedrijven het moeilijk. Bovendien laat zich raden dat volgend jaar de kippen aan de beurt zijn die net boven die van AH zitten, maar nog geen ster hebben.
'Wanneer is een dier gelukkig genoeg?', vroegen we onlangs. Bedrijven en supermarkten proberen hun best te doen, maar doen dat binnen economische kaders. Wakker Dier heeft daar geen boodschap aan en vindt het niet genoeg. Bedrijven vinden doorgaans juist dat ze al heel wat gedaan hebben.
In vorige jaargangen konden genomineerde bedrijven aan de verkiezing 'ontsnappen' door een aanpassing te doen. Hoe reageren ze op de hoge lat van dit jaar? Foodlog vraagt het na en laat het de komende dagen weten.
Dit artikel afdrukken
Maar dit jaar gaat Wakker Dier lijnrecht tegen genomen beleidskeuzen in. McDonald's geeft zijn kippen een verrijkte leefomgeving met stro. Nee, wijst Wakker Dier de fastfoodketen terecht, het is nog steeds plofkip. En de AH-kip, die wél meer ruimte heeft gekregen en van een trager groeiend ras is, is niet goed omdat het dier van alle supermarktkippen de minste ruimte erbij kreeg. Milka en Jumbo krijgen het verwijt dat ze geen repen en kaas verkopen van de melk van moeders die hun kalfjes en geitjes een tijdje mochten zogen. Maar dat gaan de boeren die de melk leveren niet aanpassen, omdat ze dat economisch niet rond kunnen rekenen. Hetzelfde geldt voor de jonge Ierse runderen - bofkonten, want ze komen ruimschoots buiten tijdens hun leven - mogen niet meer onverdoofd worden onthoornd. De Ierse boeren en slachters zullen dat naar verwachting weigeren en de Nederlandse markt moeten opgeven.
Op de schaal waarop Wakker Dier zijn eisen dit jaar stelt, krijgen de bedrijven het moeilijk. Bovendien laat zich raden dat volgend jaar de kippen aan de beurt zijn die net boven die van AH zitten, maar nog geen ster hebben.
'Wanneer is een dier gelukkig genoeg?', vroegen we onlangs. Bedrijven en supermarkten proberen hun best te doen, maar doen dat binnen economische kaders. Wakker Dier heeft daar geen boodschap aan en vindt het niet genoeg. Bedrijven vinden doorgaans juist dat ze al heel wat gedaan hebben.
In vorige jaargangen konden genomineerde bedrijven aan de verkiezing 'ontsnappen' door een aanpassing te doen. Hoe reageren ze op de hoge lat van dit jaar? Foodlog vraagt het na en laat het de komende dagen weten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Geen bedrijf zal het openlijk zeggen, maar nu Wakker Dier fatsoens grenzen en draagvlak voor verbeteringen van dierenleven overschrijdt en via weerzinwekkende advertenties maar door blijft drammen om onhaalbare doelen te behalen, gaan ze juist van bedrijven die eerder met hen in zee gingen, geen gehoor meer krijgen.
Des te meer omdat zij, na deels bij een bedrijf resultaat behaald te hebben, er niet voor terugdeinzen al een jaar later dit zelfde bedrijf aan te vallen met hele vervelende, haast manipulatieve en aan een bruin verleden terugdenkende spotjes.
Het imago van drammer hadden ze al, daarbij toepassen van activistische terreur tactieken ( kauf nicht bei "J....n") :-( gaat ze opbreken schat ik in: Mijn neiging bij het zien van dit onfatsoen, en waarschijnlijk ook de motivatie van andere consumenten, zal zijn om het slachtoffer, hier AH, met een bestelling van zijn op die onfatsoenlijke manier betwiste kipfilet te belonen.
Hun spaarpotje raakt ondertussen vanzelf wel leeg, gezien het geringe aantal sponsors.
Men kan dan uiteindelijk geen onacceptabele publicaties als deze meer doen.
(Of verbeteringen effectueren, zo als voorheen het geval was).
Zij hebben dus de keuze: dimmen, of verdwijnen uit de gunst van het publiek.
Ik heb zelden een reactie zo de plank zien misslaan. Voel je je zo bedreigd?
Wat is 'Wakker Dier' ?
Een hetzefabriekje met een 'nobel' doel dat ethiek ter zijde schuift en verkiest zich qua baten/inkomsten voor bijna 50% (jaarcijfers 2018) financieel afhankelijk te stellen van een internationale gokindustrie (Postcodeloterij), die met regelmaat zich voor het gerecht moet verantwoorden voor ongeoorloofde mailings en bedrog, en fiscaal een deal kon maken om slechts 50% belasting te hoeven betalen, zodat de winst in een netwerk van holdings gedipt kan worden.
Waarbij opgemerkt, dat de Postcodeloterij niet schroomt om juist geld te verstrekken aan activisten die buitenparlementair burgers hun wil willen opleggen, om zo politiek invloed te creëren.
#2 Jan Peter.. Haal de inkomsten uit gokwereld weg, en je hoort ze niet meer...
@#1 En wat stelt U dan voor om te doen? Misschien eens contact opnemen met de activisten en meedenken hoe eea aan te pakken? Of achter de computer blijven zitten en kritiek geven?
Het Zomergasten-interview met (anti-tabak activiste) Wanda de Kanter laat zien dat we te weinig weerstand bieden aan economische belangen. Veranderingen beginnen met het zetten van een eerste stap.
#2 Ja, ik voel me inderdaad bedreigd door dit soort splintergroeperingen die met behulp van misleiding , manipulatie en intimidatie hun eigen zin willen doordrijven.
Het zal wel ouderwets zijn, maar ik heb bezwaar tegen bezettingen, blokkades en intimidatie alsmede boycot acties als de laatste tegen AH, die zo langzamerhand het handelsmerk zijn geworden van dit soort clubs van zichzelf heilig verklarende moraalridders.
Het is niet moeilijk om hun methodes te spiegelen aan in het verleden door extreme politieke partijen gehanteerde propaganda technieken: "koop niet bij...." is er een van, maar ook het creëren van een vijandbeeld waar tegen te hoop moet worden gelopen is een van die succesvolle methodes, naast het eindeloos herhalen van halve waarheden en hele leugens , een zekere Jozef G met zijn tegenhanger Jozef S waren daar heel goed in. Moet ik nog wijzen op de heilstaat posters uit de jaren 30 en 50 waarin een verondersteld collectief belang van de zichzelf noemende elite motivatie was andersdenkenden te discrimineren, economisch uit te sluiten van de maatschappij , of naar de Goelag of concentratie kampen te verbannen of gek te verklaren?
Als reclame man moet je op de hoogte zijn van deze klassieke technieken voor beïnvloeding, die naar mijn mening in dit geval onacceptabel zijn voor het doel wat men zegt na te streven.
Valt het wel mee?
Nee dus.
Deze club heeft zn krediet verspeeld door zo te overvragen en door te drammen , hopenlijk houdt het sponsoren van dit soort ongein snel op.
Ik spreek me uit want voel m'n vrijheid dat te doen bedreigd en aangetast als dit soort intimideren schering en inslag wordt.