Vandaag opende in Utrecht het laatste stuk van de drie verdiepingen tellende ondergrondse fietsenstalling bij het station. Daarmee is de megastalling op Utrecht CS de grootste fietsenstalling ter wereld en wereldnieuws.
De fietsenkelder heeft een vloeroppervlak van 21.373 m2 met ruimte voor 12.500 fietsen en 1.000 OV-fietsen. De bouw kostte ruim €30 miljoen, ProRail nam 60% voor zijn rekening, de gemeente Utrecht en het ministerie ieder 20%.
Uit diverse landen kwamen journalisten af op de opening, uitgevoerd door staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Van Veldhoven sprak over het belang van de fiets als vervoermiddel, schrijft het AD. De staatssecretaris wil 200.000 forenzen op de fiets krijgen. Daarom wordt er door het kabinet fors in fietsen geïnvesteerd, zoals, naast deze stalling, in goede en veilige verbindingen en deelfietsen.
Tijdens de feestelijke opening droeg van Veldhoven samen met de gemeente Utrecht, NS, ProRail en de Stichting Landelijk Fietsplatform de Nederlandse fietscultuur aan voor de nationale lijst van immaterieel erfgoed.
AD - Opening grootste fietsstalling ter wereld: ?Maak van onze fietscultuur nationaal erfgoed?
De fietsenkelder heeft een vloeroppervlak van 21.373 m2 met ruimte voor 12.500 fietsen en 1.000 OV-fietsen. De bouw kostte ruim €30 miljoen, ProRail nam 60% voor zijn rekening, de gemeente Utrecht en het ministerie ieder 20%.
Uit diverse landen kwamen journalisten af op de opening, uitgevoerd door staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Van Veldhoven sprak over het belang van de fiets als vervoermiddel, schrijft het AD. De staatssecretaris wil 200.000 forenzen op de fiets krijgen. Daarom wordt er door het kabinet fors in fietsen geïnvesteerd, zoals, naast deze stalling, in goede en veilige verbindingen en deelfietsen.
Tijdens de feestelijke opening droeg van Veldhoven samen met de gemeente Utrecht, NS, ProRail en de Stichting Landelijk Fietsplatform de Nederlandse fietscultuur aan voor de nationale lijst van immaterieel erfgoed.
Een aantal weken geleden kondigde Vervoerregio Amsterdam aan dat zij gaan experimenteren met deelfietsen. De fietsenstalling op Station Zuid is namelijk overvol door fietsen van forenzen.
'De bedoeling is dat de eerste helft in de ochtend naar het station fietst en dat de andere helft dezelfde fietsen gebruikt om van het station naar hun werk te fietsen. Aan het eind van de werkdag zal dit patroon zich herhalen.'
Goed idee!
#1 Dominque, help !
Ik ben maar een eenvoudige halve Belg, en ik snap er niets van…
“De fietsen worden gedeeld door mensen die van hun huis naar station Zuid rijden en mensen die vanaf het station Zuid naar hun werk rijden.”
Hoe dan de 50 die op de fiets die op het station Zuid arriveren, dan naar hun werk moeten blijft onduidelijk, en ook hoe de andere helft zonder fiets naar Station Zuid terug moet.
Of wordt onder delen verstaan, dat die ander dan op de bagagedrager mee moet ?
Want de hele afstand op de fiets wordt nu per persoon maar voor een deel..
Er wordt door de 200 mensen van de proef MINDER gefietst, toch ?
Het wordt nog iets verwarrender bij de volgende voorwaarde:
“Tweehonderd mensen kunnen zich gratis aanmelden voor de proef met de wisselfietsen. De helft daarvan moet minstens 1,5 kilometer van station Zuid wonen, de andere helft 1,5 kilometer van het station werken.”
Dat moet een vergissing zijn… dat moet natuurlijk zijn “maximaal 1,5km”, want dat is een haalbare afstand om zonder fiets van Zuid naar je werk te lopen, en/of terug naar Zuid willen van hun werk naar Station Zuid te laten lopen, omdat een ander je fiets mocht inpikken...
Of krijgen ze een gratis tram of metro kaartje ?
Het is me wat..
GroenLinks ?
#2 de bedoelde forenzen zijn mensen die (een eind) met de trein naar hun werk moeten reizen. In veel gevallen hebben zij een fiets in hun woonplaats en eentje in hun werkplaats.
Stel: Pietje gaat om 8u 's ochtends van huis. Hij woont op 15 minuten fietsen van station Zuid. Daar zet hij zijn fiets weg en pakt de trein naar zijn werk in Den-Haag. Op station Den-Haag zou hij zijn tweede fiets pakken om naar kantoor te fietsen.
Ondertussen is Jantje vanuit Den-Haag vertrokken naar zijn werk in Amsterdam Zuid. Hij zet zijn fiets op het station van Den-Haag en stapt in de trein naar Amsterdam. Daar pakt hij zijn tweede fiets om het laatste stukje naar kantoor af te leggen.
Het idee van Vervoerregio Amsterdam: Geef Pietje en Jantje allebei een sleutel van de fiets in Amsterdam en een sleutel van de fiets in Den-Haag. Wanneer Pietje om 8.15 de fiets wegzet op Amsterdam Zuid, kan Jantje deze fiets gebruiken om naar kantoor te fietsen. Aan het einde van de dag brengt Jantje de fiets weer naar het station en gaat hij terug naar Den-Haag. Even later komt Pietje terug en fietst hij op deze fiets naar zijn huis.
Als Jantje en/of Pietje — heerlijk die oudhollandse namen — onderweg ongesteld raken, moeten overwerken, ketting gebroken, lekke band, of Pietje durft niet en Jantje durft wel met sneeuw/zware rukwinden/plensregens te fietsen, wordt het hommeles.
#4 Daar heb je helemaal gelijk in.
Gelukkig hebben ze daar iets voor bedacht, zoals is te lezen in het bericht van NU.nl: 'Dertig fietsen worden als buffer gebruikt zodat niemand zonder fiets komt te staan.'