Bij de meeste vestigingen van de fastfoodgigant bestel je via speciale touchscreens wat je wilt eten en drinken. Voor het onderzoek veranderden 622 Engelse McDonald’s vestigingen de volgorde waarin frisdranken op deze touchscreens worden aangeboden. Gedurende 12 weken stond de normale Coca-Cola variant onderaan in plaats van helemaal bovenaan het menu. Coca-Cola zero sugar verschoof van de derde naar de eerste plek.

Onderzoekers van de universiteiten van Manchester en Warwick vergeleken de verkoopgegevens van 511 vestigingen voor de korte- en 367 vestigingen voor de lange termijneffecten.

In de eerste week na de verschuiving daalde het aantal gesuikerde Coca-Cola aankopen met 10%. Van de suikervrije variant werd juist 20% meer verkocht.

Over de hele proefperiode van 12 weken daalde de consumptie van de reguliere cola met 8% vergeleken met de 12 weken voor deze verandering. De suikervrije cola werd gedurende die periode gemiddeld 30% vaker besteld.

“Je kunt het een cognitieve truc noemen”, zegt onderzoeker Ivo Vlaev. “Gebaseerd op een bias, of een psychologische blinde vlek die we hebben als we kijken naar het scala aan keuzes die ons wordt aangeboden.” Vlaev hoopt dat het onderzoek een stimulans is voor fastfoodketens om hun menu’s zo te herschikken dat de calorie-arme opties het meest in het oog springen. Minder verkopen is geen optie. De nudges mogen de winst van een bedrijf niet aantasten, aldus Vlaev.
Dit artikel afdrukken