AB InBev is bij ons al bekend van merken als Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch, Leffe en Corona. Maar nog dit jaar wil AB InBev in Nederland een Europees bruggenhoofd slaan met zijn Amerikaanse pilsmerk Budweiser. Dat plan is onder meer ingegeven doordat de brouwerij in het Belgische Leuven sinds kort Bud brouwt. Voorheen moest het Amerikaanse bier per schip naar Europa komen.

"Budweiser is minder bitter dan onze Belgische en Nederlandse pilseners. Het is heel goed doordrinkbaar. Wij de denken dat het een brede doelgroep aanspreekt, niet alleen mannen maar ook vrouwen”, licht de bierbrouwer toe. Dat heet, in marketingjargon, een 'inclusief' product.

Een uitgebreid consumentenonderzoek ligt aan de lancering ten grondslag. "We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is," zegt directeur Nicolas Bartholomeeusen van AB InBev Nederland zelfverzekerd. Volgens hem is de Nederlandse pilsmarkt "best vastgeroest" en ligt er voor het lichte Bud een kans "dit op te frissen."

Bud komt eerst via de horeca op de markt, in het najaar volgen de supermarkten. Dat is best opmerkelijk, want zo'n 70 à 80% van de Nederlandse horecazaken heeft langlopende contracten met biermerken. Volgens sectoreconomoom Stef Driessen van ABN Amro zal de markt dan ook duur betaald moeten worden door bestaande contracten uit te kopen. Bovendien neemt de horeca maar een beperkt deel van de bierafzet voor zijn rekening.

Twee derde van de bierverkopen loopt via supermarkten, waar Bud vanaf september te koop zal zijn. Voor dat moment heeft Bud dan ook een grote reclamecampagne op stapel staan. "We richten ons vooral op de consumenten tot 35 jaar in de Randstad en zullen vooral evenementen sponsoren waar jonge mensen in een goede sfeer bij elkaar komen," aldus De Telegraaf. Hoeveel reclamebudget er is, wil Bartholomeeusen niet zeggen. "We willen het ook niet zomaar even proberen, maar de tijd geven."
Dit artikel afdrukken