Ik vind trouwens óók nieuwe aardappelen uit Israël, uien uit Egypte, sperziebonen uit Kenya, asperges uit Peru etc uitwassen van vrijhandel en keuzevrijheid.
— Patrick Jansen (@PatrickAJansen) July 16, 2019
Wat altijd en overal verkrijgbaar is, verliest waarde.#groentevanhetseizoen #vaneigenbodem
Of zie ik iets over het hoofd? pic.twitter.com/zvF1ceEVk0
“De aardappelen uit Israël waren zelfs biologisch. Als je zoals AH dit typisch Hollandse product uit andere werelddelen gaat halen dan snap je niks van het biologische gedachtengoed. Vrachtwagens, boten en vliegtuigen zijn nu eenmaal niet biologisch. En al die extra kilometers zijn een aanslag op het milieu”, aldus van der Wouw.
Wie zoals @albertheijn míddenin de zomer biologische pompoenen aanbiedt - uit Nieuw Zeeland en Argentinië - snapt het niet óf heeft geen moreel kompas. En wie ze koopt mag zich ook wel even achter de oren krabben.
— Patrick Jansen (@PatrickAJansen) 15 juli 2019
Vind ik.#groentevanhetseizoen pic.twitter.com/LhZzQ46u3F
Van der Wouw hekelt ook het “wegmoffelen” van het land van herkomst in de kleine lettertjes in een hoekje van de verpakking. “Ook ik kom er af en toe pas thuis achter dat mijn groente uit een ander werelddeel komt, het is vaak amper te zien. Of de foutieve informatie op het winkelschap heeft me op het verkeerde been gezet.” Vandaar zijn klacht:
Vorig jaar won foodwatch klachtenprocedures tegen AH en Jumbo over het op grote schaal verkeerd vermelden van land van herkomst in het winkelschap.
Waarom die groente van ver op momenten dat het er hier ook van barst? Als prijzen of condities elders gunstiger zijn dan hier, kopen handelaren daar in; zelfs als het hier bulkt van de boontjes. Dat is logisch in een vrije markt. Als consumenten het niet willen, moeten ze dat zeggen. Als het er genoeg zijn, passen supermarkten met plezier het aanbod aan. Laat het dus weten als je dat wilt.
Mochten onvoldoende Nederlanders het willen, dan kan altijd de regering nog kunnen besluiten import te verbieden op momenten dat Nederlandse boeren en tuinders genoeg oogst hebben. Maar is dat denkbaar binnen een democratie?
Overigens: de broccoli van hier is nu echt even op.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
“Ook ik kom er af en toe pas thuis achter dat mijn groente uit een ander werelddeel komt, het is vaak amper te zien. Of de foutieve informatie op het winkelschap heeft me op het verkeerde been gezet.”
Over die te kleine lettertjes kun je klagen, maar in hoeverre heeft dat zin?
Foutieve informatie op het winkelschap kun je de consument niet kwalijk nemen. Hoe moet ik weten dat de informatie op het winkelschap niet juist is?
Een groot aantal producten dat u noemt (boontjes) zijn hier te duur om te plukken, er wordt wel voor snijderijen en verpakte groente geteeld ( geautomatiseerd) maar vers in de schappen kunnen we niet met onze nog te lage lonen. Dat werk zorgt hopelijk ook voor werk in landen die ook aan armoede willen ontsnappen. Aardappelen zijn hier nog nauwelijks vroeg en door de importen wordt daar ook niet veel extra op verdiend door de prijsdruk. Uien is nog niet klaar en als wij die bewaren van vorig jaar zijn de opslagkosten ook niet laag. Overigens waren er veel te kort uien door de droogte.
Gelukkig zal de wal het schip keren, als de lonen in deze landen ook stijgen zal weer naar onze eigen producten worden gekeken. Dat gaat altijd zo, helaas is er wel tijd voor nodig. Als in die landen ook meer wordt geconsumeerd door een hogere levenstandaard, zullen ze vooral voor de eigen markt gaan telen.
Gebrek aan kennis met betrekking tot groente en fruit speelt hier een even grote rol als de schijnheiligheid van de consument. Er zijn volop nieuwe aardappelen, maar die zijn voorlopig nog niet schilvast en kunnen tot die tijd niet gewassen en verpakt worden. Hetzelfde voor uien, op dit moment zijn er alleen nieuwe plantuien beschikbaar en ook die zien er anders uit dan de goed gedroogde en opgeslagen plantuien. Het seizoen van sperziebonen is net begonnen, we hebben vorige week de eerste geplukt die in een tunneltje en onder doek opgekweekt zijn.
De eerste Nederlandse pompoenen zijn er ook, maar ook in dat geval alleen met een hoop gepamper door en risico voor de teler.
Ik heb de aanbodslijst van Udea (Ekoplaza's) even doorgekeken en daar zijn alle alle verse blad-, kool-, wortelgewassen plus peulvruchten uit Nederland afkomstig. En dat is een serieuze lijst, inclusief knolselderie met loof en wortelpeterselie. Spaghetti oranje en groene pompoen uit Nederland, de butternut nog niet. Sperziebonen zijn handpluk, machinepluk en verpakt beschikbaar.
Overigens ben ik me er zeer van bewust dat supermarktinkopers voor een paar cent minder een produkt van de andere kant van de wereld halen en dat consumenten graag de aanduiding over het land van herkomst missen als dat een paar dubbeltjes scheelt.
'Gebrek aan kennis en schijnheiligheid van de consument', zegt Jopie Duijnhouwer in bijdrage no. 3. Daar heb je De Consument weer, die niet bestaat.
Er zit waars in wat Jopie Duijnhouwer zegt. Maar het initiatief om voorbij Winterswijk en Roosendaal groente en fruit te kopen komt niet van burgers. Er was nooit vraag naar asperges in de winter. Die is gecreëerd door telers, handelsondernemingen en supermarkten die ze uit Peru laten komen.
Ooit hadden we in Nederland het Centraal Bureau voor de Tuinbouwveilingen, later kwam de Greenery. Beide organisaties verkondigden het geloof: 'We gaan burgers jaarrond van sperziebonen voorzien'. Dat is gelukt. Senegal, Egypte, Marokko, het staat op de zak. Zoals ook op verpakkingen van biologische groente, te koop in ecologische speciaalzaken op momenten dat klanten niet wisten dat ze ze wouen. Nooit hebben consumenten gedemonstreerd voor nieuwe aardappelen. Handelshuizen haalden ze naar hier en maakten Malta's begeerd. Inmiddels komt beter spul, uit Spanje: Frieslanders!
Eerst is er iemand die iets aanbiedt. Als vervolgens burgers het kopen heet het dat er vraag naar is.
Alleen als supermarkten producten weg gaan halen dan heb je kans dat klanten die dit product kochten naar dit product gaan vragen. Zo vraag ik ook wel eens wat er loos is als er een schap leeg is. De ene keer is het product even niet beschikbaar en de andere keer blijkt dat ze dit product uit het assortiment gehaald hebben.