Met welke van die nieuwe, duurzame Nederlandse zuivelproducten zijn boerenlandvogels, zoals kievit, grutto en boerenzwaluw, het meest geholpen?
De Vogelbescherming geeft antwoord met de Vogelvriendelijke Zuivelwijzer.
De natuurbeschermingsorganisatie vergeleek verschillende producten met elkaar en kende minimaal één en maximaal vijf kieviten toe. Weerribben Zuivel, Zuiver Zuivel en Red de Rijke Weide Kaas krijgen de maximale score van vijf kieviten.
PlanetProof van onder andere de topzuivellijn van FrieslandCampina komt er bekaaid vanaf met maar 1 kievit. De Dierenbeschermingsmelk met 1-ster van Jumbo scoort 2 kieviten.
De Vogelbescherming deelde de kievitsymbolen uit op basis van vijf criteria: aandeel kruidenrijk grasland, niet maaien tijdens het broedseizoen, vernatting van grasland, streekeigen landschapselementen, zoals sloten en knotwilgen en broedgelegenheden.
Vogelbescherming - Vogelvriendelijke zuivelwijzer
De Vogelbescherming geeft antwoord met de Vogelvriendelijke Zuivelwijzer.
De natuurbeschermingsorganisatie vergeleek verschillende producten met elkaar en kende minimaal één en maximaal vijf kieviten toe. Weerribben Zuivel, Zuiver Zuivel en Red de Rijke Weide Kaas krijgen de maximale score van vijf kieviten.
PlanetProof van onder andere de topzuivellijn van FrieslandCampina komt er bekaaid vanaf met maar 1 kievit. De Dierenbeschermingsmelk met 1-ster van Jumbo scoort 2 kieviten.
De Vogelbescherming deelde de kievitsymbolen uit op basis van vijf criteria: aandeel kruidenrijk grasland, niet maaien tijdens het broedseizoen, vernatting van grasland, streekeigen landschapselementen, zoals sloten en knotwilgen en broedgelegenheden.
Uit de Boerderij van vandaag: PlanetProof van FrieslandCampina is hoe dan ook een succes.
Samengevat: commercieel gezien is het een verontrustend verhaal. FrieslandCampina betaalt de boer meer voor PlanetProof met 1 kievit, maar krijgt er zelf niet meer voor. Het succes zou zitten in het weren van de Nederlandse markt van concurrenten in een markt waarvoor FrieslandCampina nu met zijn topzuivellijn de onderkant zou afzekeren.
Dit soort redenering doet pijn als je een beetje verstand van commerciële economie hebt. Ik houd mijn hart vast bij FrieslandCampina: we hebben het over 12.104 leden-melkveebedrijven en meer dan 18.261 leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België. Je mag niet interen op je verdienvermogen om je boeren tevreden te houden, want dat houd je niet vol.
Bennie Stevelink zegt op Boerderij: "PlanetProof is met stoom en kokend water in de markt gezet om te voorkomen dat het Campina merk zou degraderen tot een B-merk achter de duurzame zuivel van AH/A-Ware. Het eerste doel was dus voorkomen dat het prijsniveau van Campina naar beneden zou gaan. De meerprijs die je beurt is altijd relatief."
Dick, ben je het eens met mijn reactie of zie ik het verkeerd?
Bennie, ik ben het er volkomen mee eens en er erg ongerust over. Kleinere merken zullen uiteindelijk de Nederlandse markt overnemen (zie het oordeel van de Vogelbescherming) en de 20% afzet van zijn productie opvreten die RFC echt nodig heeft om rendabel te blijven. Supermarkten en nieuwe retailers willen nl. onderscheid voor zichzelf. Als RFC dat onvoldoende kan bieden, ontstaat er een behoorlijk vraagstuk.
Ik moet wel wat glimlachen om de hijgerigheid Dick Veerman, zowel die van jou als van Klaas van der Horst op Boerderij. Met graagte overnemen dat het wel tegen moet vallen bij FrieslandCampina. Terwijl daar geen journalistiek bewijs voor wordt geleverd.
De supermarkten betalen meer voor PlanetProof-zuivel dan voor weidemelk. Je kunt iets anders suggereren maar daarvoor lijkt fantasie de bron.
De criteria voor PP verdienen vandaag nog maar 1 kievit van de Vogelbescherming om de eenvoudige reden dat criteria voor kruidenrijk grasland (minimaal 5%) en natuur & landschapsbeheer (minimaal 10%) vanaf 2020 verhoogd worden. Reden is dat het nu nog niet te borgen is. Dat betekent dat dit vandaag nog niet voor alle bedrijven beschikbaar is en daarom volstaat vandaag een beheerpakket bij een van de agrarische collectieven of een eigen verklaring.
Niets ten nadele van de andere melkstromen met 5 kieviten, maar daarvan weten we dat de Vogelbescherming ze zelf actief promootte. Die zijn zeer beperkt in hun omvang en daarmee is de bewering dat de weidevogel er beter mee af is ook wat overdreven. Op die boerderijen ongetwijfeld, landelijk is die impact beperkt.
Wiebren, ik schreef dat zulke redeneringen pijn doen en dat kleinere merkproposities grote kansen hebben.
Ik twijfel inderdaad aan het merkenbeleid van FrieslandCampina dat in essentie voor dezelfde vraagstukken staat als Unilever: te groot om klein te kunnen zijn en dus kwetsbaar voor nieuwe spelers. Unilever neemt die over, maar maakt daar onvoldoende geld op anders gezegd: het bedrijf is te groot om voldoende klein te kunnen zijn, zelfs als dak voor kleinere spelers. Dat is een logica die in de commerciële economie van dit moment zit. Efficiency in de operatie is uit, onderscheid en karakter van de merkwaarden is in.
Mij trof gisteravond het toeval dat dit stukje - ongetwijfeld ook marketing voor eigen parochie van de Vogelbescherming (die met de Red de Rijke Weide-zuivel inderdaad een eigen merk introduceerde en - in navolging van de Dierenbescherming - er nu ook nog eens 'sterren' aan toekent; ik kan de slimmigheid wel waarderen) - samen op ging met het stukje op Boerderij (idd vnl. boerengemor, voor de achterban).
Nog iets (ook een marktlogica): Nederland heeft uiterst efficiënte verwerkende fabrieken, maar boeren die te duur zijn. Dat geldt zowel in akkerbouw, als in slacht als in zuivelverwerking. Dat is een uiterst reële analyse: zet de kostprijzen van een liter melk, een aardappel en een suikerbiet maar eens op een rij en kijk naar de verwerkingskosten ervan. Vergelijk die kosten met buitenlandse fabrieken. De fabrieken doen het prima
Om het even bij zuivel te houden - en nog een stukje van Boerderij aan te halen: "Het is voor velen een raadsel hoe de Nederlandse melkveebedrijven willen gaan overleven in het Europese speelveld. Wat is er aan de hand: de break-even melkprijs voor de Nederlandse bedrijven ligt rond de 38 eurocent. Nu is het al jaren een wetmatigheid dat de melkprijs en de Europese break-even melkprijs elkaar volgen." Dat schreef Henk Schoonvelde in zijn column voor aan de boerenkrant.
Als dat klopt - ik heb de jongste berekeningen niet precies nagelopen - dan zit Friesland in een dubbele klem: de grote plas is te duur om rendabel de exportmarkten te kunnen bedienen en de bijzondere plas voor Nederland is gemakkelijk aan te vallen door kleinere spelers.
Ik zou er niet te schamper over doen.