Morgen begint in Brussel het grootste fietsevenement van het jaar: de Tour de France. Wist je dat de beroemde wielerwedstrijd een van de meest vervuilende evenementen ter wereld is?
De organisatie, deelnemers en toeschouwers veroorzaken een flinke wolk CO2-uitstoot en daarnaast veroorzaakt de Tour het nodige bermafval dat zich verspreidt. Trouw sprak met Karine Bozzacchi, die binnen de Tourorganisatie ASO (Amaury Sport Organisation) verantwoordelijk is voor milieuzaken.
Milieu beleidsplan
Sinds 2009 is milieu een aandachtspunt in het beleidsplan van de Tour. Om de uitstoot van het sportevenement te verminderen, zijn maatregelen genomen, vertelt Bozzacchi: “De maximale snelheid van de auto’s die in de Tour meerijden, ligt 10 kilometer per uur lager dan de standaard toegestane snelheid, motoren die een minuut (of langer, red.) stilstaan moeten hun motor uitzetten, het aantal toegestane auto’s is vastgepind op 2.200, en er worden meerdere miljoenen euro’s uitgegeven aan projecten om de uitstoot te compenseren.”
Het blijkt moeizaam om een evenement van dit formaat milieuvriendelijk te krijgen. Elektrische auto’s kunnen bijvoorbeeld (nog) niet gebruikt worden, omdat het opladen ervan te lastig is met deze afstanden. Wel rijdt een aantal hybride wagens mee in de reclamekaravaan, de 11 kilometer lange optocht die voor de renners uit rijdt en (vervuilende) goodies uitdeelt aan de supporters.
Bewuste bezoekers
In de reclamekaravaan rijdt namens de organisatie ook een ‘milieuauto’ mee, die het publiek informeert over hoe zij het parcours schoon kunnen of moeten houden. De bezoekers krijgen hiervoor onder andere vuilniszakken uitgereikt. Desondanks blijft er, naar schatting, nog 420 ton afval achter op de Franse wegen.
Waar de organisatie echter weinig invloed op kan uitoefenen, is bijvoorbeeld het vervoer van de bezoekers. De meeste plekken zijn nu eenmaal niet met het openbaar vervoer te bereiken. De organisatie stimuleert daarom carpoolen. Uit een eigen onderzoek onder de Tour-toeschouwers bleek dat 92% van de bezoekers met z'n vieren komt.
Bozzacchi: “De Tour is niet schoon. Dat kan ook niet. We doen alleen ons uiterste best. Met de elektrische auto’s, maar ook met onze programma’s wat bewustwording aangaat. Als we mensen samen naar de wedstrijd kunnen laten rijden, helpt dat de wereld en de natuur.” Wat leuk is mag wat kosten en vervuilen, zegt ze met zoveel woorden.
Dit artikel afdrukken
Milieu beleidsplan
Sinds 2009 is milieu een aandachtspunt in het beleidsplan van de Tour. Om de uitstoot van het sportevenement te verminderen, zijn maatregelen genomen, vertelt Bozzacchi: “De maximale snelheid van de auto’s die in de Tour meerijden, ligt 10 kilometer per uur lager dan de standaard toegestane snelheid, motoren die een minuut (of langer, red.) stilstaan moeten hun motor uitzetten, het aantal toegestane auto’s is vastgepind op 2.200, en er worden meerdere miljoenen euro’s uitgegeven aan projecten om de uitstoot te compenseren.”
Het blijkt moeizaam om een evenement van dit formaat milieuvriendelijk te krijgen. Elektrische auto’s kunnen bijvoorbeeld (nog) niet gebruikt worden, omdat het opladen ervan te lastig is met deze afstanden. Wel rijdt een aantal hybride wagens mee in de reclamekaravaan, de 11 kilometer lange optocht die voor de renners uit rijdt en (vervuilende) goodies uitdeelt aan de supporters.
Bewuste bezoekers
In de reclamekaravaan rijdt namens de organisatie ook een ‘milieuauto’ mee, die het publiek informeert over hoe zij het parcours schoon kunnen of moeten houden. De bezoekers krijgen hiervoor onder andere vuilniszakken uitgereikt. Desondanks blijft er, naar schatting, nog 420 ton afval achter op de Franse wegen.
Waar de organisatie echter weinig invloed op kan uitoefenen, is bijvoorbeeld het vervoer van de bezoekers. De meeste plekken zijn nu eenmaal niet met het openbaar vervoer te bereiken. De organisatie stimuleert daarom carpoolen. Uit een eigen onderzoek onder de Tour-toeschouwers bleek dat 92% van de bezoekers met z'n vieren komt.
Bozzacchi: “De Tour is niet schoon. Dat kan ook niet. We doen alleen ons uiterste best. Met de elektrische auto’s, maar ook met onze programma’s wat bewustwording aangaat. Als we mensen samen naar de wedstrijd kunnen laten rijden, helpt dat de wereld en de natuur.” Wat leuk is mag wat kosten en vervuilen, zegt ze met zoveel woorden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Alle sportevenementen zijn vies, de een al erger dan de ander, voor mij zijn dingen met fossiele brandstofmotoren (auto- en motor''sport'') het ergste, omdat die zelf sterk vervuilen. Overigens zijn ook grote festivals niet erg duurzaam. En al die dingen dienen geen enkel nuttig doel, anders dan amusement voor de massa's en zakkenvullerij voor de happy few. Laten we daar eens proberen te winnen op milieu ipv achter de boeren aan te zitten.
Tja, alle entertainment, evenementen zijn vies.....
Efteling, (vlieg)vakantie, dagje shoppen, festival bezoek, etc.
Waarom wordt (top)sport nu zo naar voren gebracht?
Waarom de Tour de France?
De formule 1 die een competitie voert over meerdere circuits verdeelt over de wereld. De verplaatsing van de renstallen en hun goederen van circuit naar circuit.
Het is maar waar je de grens trekt van het begin en het einde van een evenement. Maar ik denk dat menig wereldkampioenschap evenement op basis van klassement veel meer vervuilend is.
Dan doet de Tour de France dat zo gek nog niet kun je ook zeggen. Die werken het gewoon in 3 weken op rij af. En praktisch allemaal in 1 land. Oké, de proloog is nog wel eens elders en dan vliegt het hele circus ook net als formule 1.
T'is weer lekker stof opwaaien met flinke verscholen bliksemafleider(s).
@Nederland: Wereldbekerschaatsen klassement.....
De Tour is inderdaad niet het enige vervuilende sportevenement. De Olympische Spelen en een WK voetbal tasten het milieu nog meer aan volgens Trouw. Maar deze evenementen worden 'slechts' iedere vier jaar georganiseerd. De Tour is ieder jaar 'vies'.
Joep je vergeet de social media.
Maar goed zo kun je elke sport 'shamen'.
Voetbal competitie 18 clubs 34 weekenden lang volle stadions alleen al in NL.
Mondiaal nog vele malen meer.
En dan ook nog die 21 etappes op de TV uitzenden voor ? miljard kijkers, dat is wellicht uit te drukken in een aantal extra (kolen)centrales voor wat betreft extra energieverbruik en CO2 uitstoot.