Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maakte donderdag tijdens de jaarlijkse Haringparty in het Scheveningse Kurhaus bekend dat de supermarktomzet voor 2019 naar verwachting boven de €40 miljard uit zal komen. In 2018 kwam de supermarktomzet uit op €38,7 miljard, een groei van 3,5% ten opzichte van 2017.

De omzetstijging ligt boven het niveau van de afgelopen jaren. Mooi toch? Nee, zegt CBL-voorzitter Bert Roetert.

De sterkere stijging heeft direct te maken met de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9%. Roetert onderstreepte het belang van ketensamenwerking en de focus op de consument door alle ondernemers in de voedselketen. "Veel nieuwe regelgeving leidt tot aanzienlijke kostenverhogingen. Kosten die uiteindelijk weer betaald moeten worden door de consument. De btw-verhoging en andere kostprijsverhogende maatregelen zullen niet positief bijdragen aan de koopkrachtontwikkeling voor de burger”, aldus Roetert.

Supermarkten en foodservicebedrijven nemen veel initiatieven om te voldoen aan de maatschappelijke eisen en wensen. Een gezonder assortiment, zorg voor het milieu en dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden in productielanden ver weg en een steeds gezondere voedselomgeving voor jongeren waren thema's die tijdens de Haringparty - en ook het komend jaar - centraal staan.

Het CBL presenteerde ook de vernieuwde website, waar resultaten en acties voor een gezonder assortiment en een duurzamere voedselproductie per thema gepresenteerd worden.

CBL - Omzet supermarkten gaat in 2019 door grens van 40 miljard - CBL
  • Deel
Druk af