Voor Belgische consumenten is ‘een eerlijke prijs voor de boer’ een belangrijk argument om producten met het Fairtrade keurmerk te kopen. Supermarkten spelen op die vraag in door meer producten met een duurzaamheidskeurmerk op het schap te nemen. Het volume nam vorig jaar met 26% toe.

Meer dan de helft van de Belgische consumenten wil een groter assortiment producten met het Fairtradelabel. Onze zuiderburen vertrouwen op dit keurmerk “om hen te begeleiden in het maken van ethische voedselkeuzes”, aldus Fairtrade Belgium. Driekwart van de Belgen geeft inmiddels aan gecertificeerde producten te kopen. Het marktaandeel van het Fairtradelabel ontwikkelt zich in stijgende lijn, terwijl de Belgische consument een aantal jaren geleden nog voornamelijk een prijskoper was.

Het grootste deel van het Fairtrade assortiment in België bestaat uit koffie, bananen en cacaoproducten. In 2018 was bijna één op de vijf bananen in de Belgische supermarkt Fairtrade, schrijft VILT. Voor koffie en cacao blijft het marktaandeel steken op 5%.

In Nederland beslaan ook de bananen een groot aandeel van de producten uit het Fairtrade assortiment. Dit komt onder andere doordat je in steeds meer supermarkten alleen nog maar kunt kiezen voor bananen met een Fairtrade keurmerk.

In Nederland is de omzet aan producten met keurmerk de afgelopen vier jaar verdubbeld.
VILT - Vlaams infocentrum land- en tuinbouw - ?Belgische consument wil meer eerlijke handel? - VILT
  • Deel
Druk af