Volgens Philippe is de aanpak van het logo succesvol. Omdat het onwaarschijnlijk is dat producenten van te zoete frisdrank of sterk bewerkte levensmiddelen vrijwillig aan het initiatief zullen deelnemen, vindt hij wettelijke verplichting van belang.
Tevens kondigde Philippe aan "een nieuwe gezondheidsfase" te willen openen door obesitas preventief aan te pakken. Dat moet een nationale doelstelling worden "voor scholen, gezondheid, sport, landbouw, industrie," zei hij. Hij nodigde het parlement uit om met voorstellen te komen.
Vanmorgen lieten de bedenkers van Nutri-Score weten dat consumenten er goed aan doen om het initiatief van de premier te steunen en de Europese petitie voor invoering te steunen. Die blijft vooralsnog steken op 22.000 handtekeningen terwijl er een miljoen nodig zijn.
Als je dan toch dingen gaat verplichten, dan kun je ook een stap verder gaan:
Verbiedt het verkopen van snoepgoed (alles wat geen basis voeding is, dus frisdrank, chips, koekjes, zoete ontbijtzuivel, etc.) in algemene supermarkten en laat dat lopen via een beperkt aantal speciale verkooppunten. Iets dergelijks doet men in Zweden met alcohol. Iedereen kan zijn of haar favoriete pretproduct nog gewoon kopen, maar wordt niet volcontinu verleid om dat te doen. Dat lijkt me een stuk effectiever dan die minder dan 5% verandering in aankopen die Nutriscore haalt. Het is ook in één klap duidelijk dat producten in die speciale winkels er niet liggen vanwege hun gezonde effect.
Nutri-score en als ik verder het artikel lees is de titel dan de vlag die de lading dekt?
Nutri-score zegt hoe scoort het product qua nutriënten dichtheid (voedingstoffen) en minder over wat zit er te veel in. Het gaat om de balans aan voedingstoffen die ons lichaam nodig heeft.
Ja dan krijgen we van sommige nutriënten te veel, en daar is de focus op, maar van een ander deel voedingstoffen veel te weinig. Die onbalans zorgt voor stress in onze organen en daar komen allerlei ziekten en kwalen uit voort tot chronische aandoeningen aan toe. Waarom worden we door niet over geïnformeerd? Is voor zover onze informatie strekt misschien veel belangrijker in ieder geval niet minder belangrijk.
Dennis zijn opmerking in #1 t.a.v. op een andere manier, minder goede producten aanbieden zou een welkome aanvulling zijn op de goede weg, maar werken aan de bewustwording van de consumenten kan ook wel een paar tandjes bij.
In NL hebben supermarkten sterke drank in een aparte ruimte staan. Alles wat geen basisvoeding is zou ook in een aparte ruimte kunnen. Nu liggen de koekjes (uitnodigend) bij de koffie/thee.
Apartheid nieuwe stijl. Goed idee.
#3, Sytske, bedoel hier dat thee/koffie wel basisvoedingsmiddelen zijn?