Met een neutrale verpakking creëer je voor die ongezonde producten een gelijk speelveld met groente en fruit, die het al jaren zonder merken en marketing stellen. Dat gaat helpen in de strijd tegen obesitas, schrijft Sky News.
Verder stelt IPPR voor de suikertaks die nu voor frisdrank geldt uit te breiden naar snoep en koek. Het geld dat dat oplevert moet besteed worden aan lichamelijk opvoeding en sport. Tv-reclame voor snoep en dergelijk mag niet voor 9 uur worden uitgezonden op tv. Supermarkten moeten kookcursussen gaan bekostigen en de leeftijdgrens voor roken moet naar 21 jaar. Engeland moet weer gezonder worden, want de helft van de ziektegevallen en 1 op de 5 sterfgevallen worden veroorzaakt door ongezond eten, aldus het rapport.
De Nederlandse hoogleraar gezonde voeding Jaap Seidell vindt het een 'interessante gedachte'. Groente en fruit doen het immers al jaren zonder lokverpakking. Op twitter zijn de reacties wat sceptisch: we proberen toch juist onderscheidende producten te maken?
Neutrale verpakkingen voor ongezonde voedingsmiddelen; een interessante gedachte.
— jacob seidell (@jaapseidell) June 6, 2019
Groenten en fruit doen het ook al jaren zonder merken en marketing.
Call for plain packaging for unhealthy drinks and snacks https://t.co/RuOBea25MI
Het blijft hier stil. Toch ben ik heel benieuwd wat onze lezers hiervan vinden.
Ik zal mijn mening vast geven: de critici hebben gelijk, we hebben onderscheid nodig.
Waarom? Zo kun je beter onderscheiden van minder goed. Tenzij je denkt dat eenheidsworst ook automatisch het beste niveau oplevert, lijkt me dat een no brainer.
Snoep was al populair voordat het in kleurrijke verpakkingen zat.
Lijkt me niet dat dat gaat helpen zolang de consument weet wat erin zit. Ik zou liever zien dat er wat minder variaties in de schappen liggen zoals 30-40 jaar geleden, toen had je bijv. 2 of 3 merken en soorten chips, ik ken van toen nog Croky, Smiths en even later een eigen huismerk slechst in de smaken naturel en paprika. NU heb je een tig aantal merken, 2 of 3 soorten huismerken en tig soorten chips en tig smaken. De chipseter wil van alles wat dus koopt die ook van alles wat, vooral als het lekker in de aanbieding is, dan kan je lekker inslaan.
Ook het gedoe van bijv de mars, snickers enz. Leuke repen, vind niet iedereen lekker, oke, maar ook nog eens als ijs, toetjes, minibites, uitdeelzakken en wat nog meer? Minder keus lijkt me een veel betere stap om de verkoop van ongezonde meuk terug te brengen dan neutrale verpakkingen.
Dit soort denktanken moeten we snel afschaffen. Stop snoep in een kleurloze saaie zak en vertel erbij dat het de bedoeling is dat het dan minder aantrekkelijk wordt en het wordt een hit.
Jan Peter, het hele idee is toch dat het géén hit wordt? Dan dalen de verkopen en daarmee de consumptie, doel behaald..