Dat zegt voormalig winkelprofessor en nu bijzonder hoogleraar e-marketing Cor Molenaar in het Financieele Dagblad. Hij verwacht dat de Europese Commissie zal in ingrijpen in de macht van platformbedrijven als Amazon, Zalando, Thuisbezorgd.nl en Bol.com omdat ze een einde maken aan concurrentie door de markt naar hun hand te zetten.

Zulke bedrijven weten alles van mensen die iets bij hen bestellen en hebben daarom een oneerlijke concurrentievoordeel ten opzichte van gewone bedrijven die proberen een klant te lokken met een aantrekkelijk product voor een aantrekkelijke prijs. Platformeigenaren verkopen de producten van zulke derden, maar ook hun eigen spullen. Die kunnen ze gemakkelijk een voorkeurspositie geven op hun overal aanwezige en alle klanten opslokkende digitale winkelcentra. Molenaar vindt dat een vorm van concurrentievervalsing.

Molenaar: "Als je alleen maar vraag en aanbod aan elkaar koppelt, ben je onafhankelijk en is er geen probleem. Dat verandert als je zelf ook spullen gaat aanbieden. Want hoe kun je dan bewijzen dat je zoekdata en selectiedata niet gebruikt om je eigen propositie te verbeteren? Dan kom je in de gevarenzone. Want dat klinkt wel leuk, maar het is marktverstoring. Jij hebt de voorsprong op anderen, omdat je data gebruikt om zelf beter naar voren te komen. Dat is typisch iets waar nu heel sterk naar gekeken wordt door de Europese Commissie."

Molenaar schreef een boek over de oneerlijkheid die hij signaleert: Het einde van de concurrentie.
Het Financieele Dagblad - 'Webwarenhuizen begeven zich op gevaarlijk terrein'
  • Deel
Druk af