Discounters Lidl en Aldi maken klanten én boeren blij met hun laaggeprijsde biologisch assortiment. Wie het niet zien zitten, zijn de traditionele verkopers van biologische levensmiddelen.
Na Lidl in 2017, kondigde Aldi Nord begin vorig jaar aan vol in te zetten op biologisch in Duitsland.
Op de Duitse thuismarkt pakt de discounter inmiddels flink uit met zijn biologische assortiment. Ook in andere Europese landen waar Aldi Nord actief is, waaronder Nederland, België, Frankrijk en Spanje, wil Aldi nu volop in biologisch.
Het jaagt traditionele verkopers van biologisch de stuipen op het lijf, meldt RetailDetail. Volgens het Duitse blad Stern wil Aldi zelfs de Europese marktleider in biologisch worden.
Aldi pakt uit met prijzen die zelfs tot zo'n 30% onder de gebruikelijke, toch al lage, prijzen voor biologisch van Aldi zelf liggen. Waarom Aldi dat doet? Het bedrijf lokt kopers van biologisch uit andere winkels weg en hoopt dat die ook steeds meer van hun andere boodschappen bij Aldi komen doen.
Vrees voor verdampende marges
Verkopers van biologisch voedsel zien de recente ontwikkelingen met lede ogen aan; ze vrezen prijsstijgingen omdat Aldi de vraag snel laat groeien in een markt die toch al door schaarste wordt getroffen. Aldi's agressieve prijsaanpak zou de marges kunnen laten verdampen in een markt waarin de inkoopprijzen hoog zijn en Aldi de winkelprijzen omlaag dwingt. Aldi kan concurreren met lage marges omdat het bedrijf veel hogere omzetten per product weet te realiseren dan traditionele concurrenten.
Foodlog interviewde in het voorjaar van 2017 biologische tuinders en boeren die verklaarden dat de prijzen af-erf niet slechter worden door de toename van betaalbaar biologisch aanbod omdat die losstaan van de handelsprijzen. Schaarse grondstoffen zijn bovendien een garantie voor een goede prijs voor de boer. Wel kan het betekenen dat de randjes van de biologische manier van produceren, worden afgesneden en dat nieuwe toetreders de aard van de markt veranderen. Daarvoor waarschuwden de eigenaren van biologische groothandel Udea en de biologische supermarkt Ekoplaza.
Dit artikel afdrukken
Op de Duitse thuismarkt pakt de discounter inmiddels flink uit met zijn biologische assortiment. Ook in andere Europese landen waar Aldi Nord actief is, waaronder Nederland, België, Frankrijk en Spanje, wil Aldi nu volop in biologisch.
Het jaagt traditionele verkopers van biologisch de stuipen op het lijf, meldt RetailDetail. Volgens het Duitse blad Stern wil Aldi zelfs de Europese marktleider in biologisch worden.
Aldi pakt uit met prijzen die zelfs tot zo'n 30% onder de gebruikelijke, toch al lage, prijzen voor biologisch van Aldi zelf liggen. Waarom Aldi dat doet? Het bedrijf lokt kopers van biologisch uit andere winkels weg en hoopt dat die ook steeds meer van hun andere boodschappen bij Aldi komen doen.
Vrees voor verdampende marges
Verkopers van biologisch voedsel zien de recente ontwikkelingen met lede ogen aan; ze vrezen prijsstijgingen omdat Aldi de vraag snel laat groeien in een markt die toch al door schaarste wordt getroffen. Aldi's agressieve prijsaanpak zou de marges kunnen laten verdampen in een markt waarin de inkoopprijzen hoog zijn en Aldi de winkelprijzen omlaag dwingt. Aldi kan concurreren met lage marges omdat het bedrijf veel hogere omzetten per product weet te realiseren dan traditionele concurrenten.
Foodlog interviewde in het voorjaar van 2017 biologische tuinders en boeren die verklaarden dat de prijzen af-erf niet slechter worden door de toename van betaalbaar biologisch aanbod omdat die losstaan van de handelsprijzen. Schaarse grondstoffen zijn bovendien een garantie voor een goede prijs voor de boer. Wel kan het betekenen dat de randjes van de biologische manier van produceren, worden afgesneden en dat nieuwe toetreders de aard van de markt veranderen. Daarvoor waarschuwden de eigenaren van biologische groothandel Udea en de biologische supermarkt Ekoplaza.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goh. hoe moet dat nu als bio echt groot wordt?
Volgens onze verse WUR-Syngenta commissaris hebben we dan 6maal zoveel landbouwareaal nodig. Maar WUR-CEO Fresco vindt dat we niet alleen zonder bijen, maar ook best zonder fruit kunnen, dus op dat areaal kunnen we dan gelukkig weer besparen...
Ik heb jarenlang in de bio-branche gewerkt en de winstmarges zijn vaak erg groot. Gesprekken met boeren leerden mij dat de prijs die zij voor hun product krijgen vaak maar een schimmetje is van de uiteindelijke consumentenprijs. Ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen...
K van Leeuwen , ik interviewde een aantal bekende biologische boeren in 2017.
Denk je dat ze vandaag iets anders zouden zeggen dan toen?
Ik denk dat jij het hebt over de marges verderop in de keten. Die zijn inderdaad prima. Aldi beknibbelt daar juist op, is het argument hierboven. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het bedrijf functioneert als een soort Robin Hood: het geeft die marge van verderop in de keten aan consumenten.
Daar staat een reëel argument tegenover van Udea/Ekoplaza zoals in 2017 verwoord door Erik Does in reactie op Lidl in bio: hoe meer je van biologisch een 'gewone' markt maakt, hoe meer de ruimte voor het extra en het experimenteren naar beter eruit wordt gemept. Door de schaarste aan aanbodkant trekt de biologische markt bovendien telers aan die het alleen om het geld doen; dat merkte Udea onlangs terecht op rond RTL's onterechte beschuldigingen aan Skal. Die ontwikkeling vergt nieuwe controles omdat er nieuwe integriteitsrisico's optreden. Daar moeten de Aldi's en Lidl's van deze wereld goed rekening mee houden.
#3 Dat schreef ik en bedoelde ik inderdaad, Cécile: de biologische boer krijgt maar een fractie van de prijs die de consument in de winkel betaalt, dus verderop in de keten wordt stevig verdiend. Mijns inziens veel meer dan nodig.
Meteen een scherpe vraag dan: als de boeren er niet om malen (die verdienen hun marge in de handelsmarkt en vinden die goed), vind je de Aldi-ambitie dan lovenswaardig? Het zal de markt voor biologisch immers flink groter maken.