Nergens in Europa eten consumenten zo weinig groente en fruit als in Nederland. Nederlanders halen met de consumptie van 131 gram groente en 113 gram fruit per dag bij lange na niet de aanbevolen hoeveelheden van 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vroeg de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN) om een rapport om daar verbetering in te brengen.
Om Nederlanders meer groente en fruit te laten eten zijn maatschappelijke en politieke keuzes en een gezamenlijke aanpak nodig. Dat zegt het nieuwe rapport ‘Wat eten we morgen? Lekker innovatief… groente en fruit’ van de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN).
SIGN verkent in het rapport mogelijke oplossingen die beleidsmakers, politici, telers, marketeers en schoolbesturen kunnen inspireren om een bijdrage te leveren aan het verhogen van de Nederlandse groente- en fruitconsumptie. Het rapport pleit voor een integrale aanpak, want een enkele regel, aanpak, partij of product zal de groente- en fruitconsumptie niet verhogen.
Nederlandse consumenten houden van aantrekkelijk, makkelijk en betaalbaar voedsel dat altijd en overal verkrijgbaar is. “We lusten en eten vrijwel alles, als het er maar mooi uitziet,” volgens het rapport. Ook moet het makkelijk en snel te bereiden zijn. Daarnaast geldt dat we kopen wat voor ons ligt en dat we trek krijgen in wat we zien. Daar kan de voedingsmiddelenindustrie op 2 manieren op inspelen. Enerzijds door groenten en fruit zichtbaar, toegankelijk en beschikbaar te maken en het gebruiksgemak te vergroten. Anderzijds door een innovatief groente- en fruitaanbod te bieden dat past bij de wensen en behoeften van consumenten. Het mooiste zou zijn als dat aanbod meteen ook een grotere aantrekkingskracht heeft dan ongezond en bewerkt voedsel.
Supermarkten zouden groente en fruit anders moeten aanbieden. “Het groenteschap is geen hoek meer aan het begin van de winkel, maar verbreedt en verspreidt zich over de hele supermarkt, tot aan de tompouce van groente die een gelukzalige dopamine-boost geeft,” klinkt het in het rapport. Op deze manier wordt groente- en fruit ‘het nieuwe normaal’.
De overgang naar dat nieuwe normaal vraagt om meer innovatie op het gebied van groente en fruit. Volgens SIGN heeft Nederland alle ingrediënten in huis om hèt innovatielaboratorium voor groente en fruit te worden in de wereld. We hebben de vierkante meters tuinbouwgrond, de kennis, de onderzoeksbasis en de infrastructuur. In het verschiet liggen groente en fruit met een medische waarde (en medische claims) of specifieke inhoudsstoffen als vitamines, antioxidanten en eiwitten. Groente en fruit als 'personalised medicine', afgestemd op de behoeften van specifieke doelgroepen. Maar ook voor het algemene publiek heeft het groente en fruit innovatielaboratorium van alles in petto. Denk aan de ontwikkeling van "superaantrekkelijke groente en fruit met een bliss- of dooreetfactor," die de consument een prettig gevoel geven. Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt?
SIGN pleit er voor bestaande initiatieven van actieve burgers te stimuleren en te versterken en daarbij vooral kinderen en jongeren een stem te geven. Werkgevers, het onderwijs en de zorg hebben een voorbeeldfunctie omdat consumenten het grootste deel van hun dag doorbrengen op het werk en op school. Als dáár groente en fruit de norm wordt, zal dat op den duur echt invloed hebben.
'Denkraam vergroten'
De verkenning sluit af met de oogst aan ideeën, mogelijke acties en maatregelen uit de gesprekken en interviews. Rijp en groen door elkaar. Het is een spannend overzicht, bedoeld om te inspireren, het denkraam op te rekken en te vergroten en mogelijkheden aan te dragen voor het verhogen van de groente- en fruitconsumptie.
Dit artikel afdrukken
SIGN verkent in het rapport mogelijke oplossingen die beleidsmakers, politici, telers, marketeers en schoolbesturen kunnen inspireren om een bijdrage te leveren aan het verhogen van de Nederlandse groente- en fruitconsumptie. Het rapport pleit voor een integrale aanpak, want een enkele regel, aanpak, partij of product zal de groente- en fruitconsumptie niet verhogen.
Nederlandse consumenten houden van aantrekkelijk, makkelijk en betaalbaar voedsel dat altijd en overal verkrijgbaar is. “We lusten en eten vrijwel alles, als het er maar mooi uitziet,” volgens het rapport. Ook moet het makkelijk en snel te bereiden zijn. Daarnaast geldt dat we kopen wat voor ons ligt en dat we trek krijgen in wat we zien. Daar kan de voedingsmiddelenindustrie op 2 manieren op inspelen. Enerzijds door groenten en fruit zichtbaar, toegankelijk en beschikbaar te maken en het gebruiksgemak te vergroten. Anderzijds door een innovatief groente- en fruitaanbod te bieden dat past bij de wensen en behoeften van consumenten. Het mooiste zou zijn als dat aanbod meteen ook een grotere aantrekkingskracht heeft dan ongezond en bewerkt voedsel.
Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt?'Het nieuwe normaal'
Supermarkten zouden groente en fruit anders moeten aanbieden. “Het groenteschap is geen hoek meer aan het begin van de winkel, maar verbreedt en verspreidt zich over de hele supermarkt, tot aan de tompouce van groente die een gelukzalige dopamine-boost geeft,” klinkt het in het rapport. Op deze manier wordt groente- en fruit ‘het nieuwe normaal’.
De overgang naar dat nieuwe normaal vraagt om meer innovatie op het gebied van groente en fruit. Volgens SIGN heeft Nederland alle ingrediënten in huis om hèt innovatielaboratorium voor groente en fruit te worden in de wereld. We hebben de vierkante meters tuinbouwgrond, de kennis, de onderzoeksbasis en de infrastructuur. In het verschiet liggen groente en fruit met een medische waarde (en medische claims) of specifieke inhoudsstoffen als vitamines, antioxidanten en eiwitten. Groente en fruit als 'personalised medicine', afgestemd op de behoeften van specifieke doelgroepen. Maar ook voor het algemene publiek heeft het groente en fruit innovatielaboratorium van alles in petto. Denk aan de ontwikkeling van "superaantrekkelijke groente en fruit met een bliss- of dooreetfactor," die de consument een prettig gevoel geven. Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt?
SIGN pleit er voor bestaande initiatieven van actieve burgers te stimuleren en te versterken en daarbij vooral kinderen en jongeren een stem te geven. Werkgevers, het onderwijs en de zorg hebben een voorbeeldfunctie omdat consumenten het grootste deel van hun dag doorbrengen op het werk en op school. Als dáár groente en fruit de norm wordt, zal dat op den duur echt invloed hebben.
'Denkraam vergroten'
De verkenning sluit af met de oogst aan ideeën, mogelijke acties en maatregelen uit de gesprekken en interviews. Rijp en groen door elkaar. Het is een spannend overzicht, bedoeld om te inspireren, het denkraam op te rekken en te vergroten en mogelijkheden aan te dragen voor het verhogen van de groente- en fruitconsumptie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#16 Theo,
Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee hoe en/of wat mensen tegenwoordig precies eten.
Hier in het dorp (<- stelt weinig voor) eten nog veel mensen klassiek, maar zijn de vele extraatjes (bij overgewicht) het probleem.
Prevaleert bij heel veel mensen zei ik. Als bijna de helft te dik is zal het die overgebleven meer dan de helft zijn die klassiek of semi klassiek eet.
#14 Theo,
Als dat klassieke eetpatroon nog zou prevaleren zou niet bijna de helft van de Nederlands te zwaar zijn...
Je kunt het in ieder geval niet gooien op de verpakkingen van groenten dat mensen niet genoeg groenten eten.
#11 Sietske bij heel veel mensen is het klassieke eetpatroon prevalerend. Ontbijt: pap/brood/thee.
Lunch: brood, melk. thee of koffie. Suppertime: piepers, vlees en groenten. Nee hoor daar ga ik niets van zeggen, mij treft het niet, zal wel company policy zijn.
Dan zal je aan de limoenen en citroenen moeten Gert...........maar je hebt gelijk, er is veel fruit wat idd niet lekker meer smaakt omdat het te zoet smaakt. Mandarijnen koop ik daarom al jaren niet meer, zijn niet zuur meer, die kleine clementines heb ik het dan over, waren vroeger altijd groenig op de schil, dan zag je dat ze zuur waren en tegenwoordig worden ze geverfd. Kersen moeten wat mij betreft ook lichtzurig zijn. Leuke anekdote daarover: Ik vroeg ooit eens op de markt aan de verkoper of de kersen zuur zijn.
"Nee hoor mevrouw, ECHT NIET!!" en hij komt daarbij hoopvol naar me toe lopen en ik zeg: "Dan hoef ik ze niet". Je had hem moeten zien kijken, alsof hij water zag branden.
En zo heb ik met meerdere dingen dat ik vind dat het wat minder zoet zou mogen, er zijn vruchten die zoet horen te zijn, maar andere soorten mogen wel wat minder.