Nergens in Europa eten consumenten zo weinig groente en fruit als in Nederland. Nederlanders halen met de consumptie van 131 gram groente en 113 gram fruit per dag bij lange na niet de aanbevolen hoeveelheden van 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vroeg de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN) om een rapport om daar verbetering in te brengen.
Om Nederlanders meer groente en fruit te laten eten zijn maatschappelijke en politieke keuzes en een gezamenlijke aanpak nodig. Dat zegt het nieuwe rapport ‘Wat eten we morgen? Lekker innovatief… groente en fruit’ van de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN).
SIGN verkent in het rapport mogelijke oplossingen die beleidsmakers, politici, telers, marketeers en schoolbesturen kunnen inspireren om een bijdrage te leveren aan het verhogen van de Nederlandse groente- en fruitconsumptie. Het rapport pleit voor een integrale aanpak, want een enkele regel, aanpak, partij of product zal de groente- en fruitconsumptie niet verhogen.
Nederlandse consumenten houden van aantrekkelijk, makkelijk en betaalbaar voedsel dat altijd en overal verkrijgbaar is. “We lusten en eten vrijwel alles, als het er maar mooi uitziet,” volgens het rapport. Ook moet het makkelijk en snel te bereiden zijn. Daarnaast geldt dat we kopen wat voor ons ligt en dat we trek krijgen in wat we zien. Daar kan de voedingsmiddelenindustrie op 2 manieren op inspelen. Enerzijds door groenten en fruit zichtbaar, toegankelijk en beschikbaar te maken en het gebruiksgemak te vergroten. Anderzijds door een innovatief groente- en fruitaanbod te bieden dat past bij de wensen en behoeften van consumenten. Het mooiste zou zijn als dat aanbod meteen ook een grotere aantrekkingskracht heeft dan ongezond en bewerkt voedsel.
Supermarkten zouden groente en fruit anders moeten aanbieden. “Het groenteschap is geen hoek meer aan het begin van de winkel, maar verbreedt en verspreidt zich over de hele supermarkt, tot aan de tompouce van groente die een gelukzalige dopamine-boost geeft,” klinkt het in het rapport. Op deze manier wordt groente- en fruit ‘het nieuwe normaal’.
De overgang naar dat nieuwe normaal vraagt om meer innovatie op het gebied van groente en fruit. Volgens SIGN heeft Nederland alle ingrediënten in huis om hèt innovatielaboratorium voor groente en fruit te worden in de wereld. We hebben de vierkante meters tuinbouwgrond, de kennis, de onderzoeksbasis en de infrastructuur. In het verschiet liggen groente en fruit met een medische waarde (en medische claims) of specifieke inhoudsstoffen als vitamines, antioxidanten en eiwitten. Groente en fruit als 'personalised medicine', afgestemd op de behoeften van specifieke doelgroepen. Maar ook voor het algemene publiek heeft het groente en fruit innovatielaboratorium van alles in petto. Denk aan de ontwikkeling van "superaantrekkelijke groente en fruit met een bliss- of dooreetfactor," die de consument een prettig gevoel geven. Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt?
SIGN pleit er voor bestaande initiatieven van actieve burgers te stimuleren en te versterken en daarbij vooral kinderen en jongeren een stem te geven. Werkgevers, het onderwijs en de zorg hebben een voorbeeldfunctie omdat consumenten het grootste deel van hun dag doorbrengen op het werk en op school. Als dáár groente en fruit de norm wordt, zal dat op den duur echt invloed hebben.
'Denkraam vergroten'
De verkenning sluit af met de oogst aan ideeën, mogelijke acties en maatregelen uit de gesprekken en interviews. Rijp en groen door elkaar. Het is een spannend overzicht, bedoeld om te inspireren, het denkraam op te rekken en te vergroten en mogelijkheden aan te dragen voor het verhogen van de groente- en fruitconsumptie.
Dit artikel afdrukken
SIGN verkent in het rapport mogelijke oplossingen die beleidsmakers, politici, telers, marketeers en schoolbesturen kunnen inspireren om een bijdrage te leveren aan het verhogen van de Nederlandse groente- en fruitconsumptie. Het rapport pleit voor een integrale aanpak, want een enkele regel, aanpak, partij of product zal de groente- en fruitconsumptie niet verhogen.
Nederlandse consumenten houden van aantrekkelijk, makkelijk en betaalbaar voedsel dat altijd en overal verkrijgbaar is. “We lusten en eten vrijwel alles, als het er maar mooi uitziet,” volgens het rapport. Ook moet het makkelijk en snel te bereiden zijn. Daarnaast geldt dat we kopen wat voor ons ligt en dat we trek krijgen in wat we zien. Daar kan de voedingsmiddelenindustrie op 2 manieren op inspelen. Enerzijds door groenten en fruit zichtbaar, toegankelijk en beschikbaar te maken en het gebruiksgemak te vergroten. Anderzijds door een innovatief groente- en fruitaanbod te bieden dat past bij de wensen en behoeften van consumenten. Het mooiste zou zijn als dat aanbod meteen ook een grotere aantrekkingskracht heeft dan ongezond en bewerkt voedsel.
Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt?'Het nieuwe normaal'
Supermarkten zouden groente en fruit anders moeten aanbieden. “Het groenteschap is geen hoek meer aan het begin van de winkel, maar verbreedt en verspreidt zich over de hele supermarkt, tot aan de tompouce van groente die een gelukzalige dopamine-boost geeft,” klinkt het in het rapport. Op deze manier wordt groente- en fruit ‘het nieuwe normaal’.
De overgang naar dat nieuwe normaal vraagt om meer innovatie op het gebied van groente en fruit. Volgens SIGN heeft Nederland alle ingrediënten in huis om hèt innovatielaboratorium voor groente en fruit te worden in de wereld. We hebben de vierkante meters tuinbouwgrond, de kennis, de onderzoeksbasis en de infrastructuur. In het verschiet liggen groente en fruit met een medische waarde (en medische claims) of specifieke inhoudsstoffen als vitamines, antioxidanten en eiwitten. Groente en fruit als 'personalised medicine', afgestemd op de behoeften van specifieke doelgroepen. Maar ook voor het algemene publiek heeft het groente en fruit innovatielaboratorium van alles in petto. Denk aan de ontwikkeling van "superaantrekkelijke groente en fruit met een bliss- of dooreetfactor," die de consument een prettig gevoel geven. Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt?
SIGN pleit er voor bestaande initiatieven van actieve burgers te stimuleren en te versterken en daarbij vooral kinderen en jongeren een stem te geven. Werkgevers, het onderwijs en de zorg hebben een voorbeeldfunctie omdat consumenten het grootste deel van hun dag doorbrengen op het werk en op school. Als dáár groente en fruit de norm wordt, zal dat op den duur echt invloed hebben.
'Denkraam vergroten'
De verkenning sluit af met de oogst aan ideeën, mogelijke acties en maatregelen uit de gesprekken en interviews. Rijp en groen door elkaar. Het is een spannend overzicht, bedoeld om te inspireren, het denkraam op te rekken en te vergroten en mogelijkheden aan te dragen voor het verhogen van de groente- en fruitconsumptie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goed werk van SIGN en wellicht ook nuttig. Maar ouders van kleine kinderen kunnen niet wachten tot de voedselomgeving veranderd is. Goeie kans dat we dan decennia verder zijn, if ever. Blij dat wij de pijn meteen aan het begin genomen hebben. Het is even een investering in stress en rondvliegende spruitjes, maar dan heb je ook wat: kinderen die alles lusten en voor wie de groenten er helemaal horen.
"Eerst het zuur, dan het zoet", zegt onze jongste voormalig premier Balkenende na en knaagt het groen probleemloos naar binnen. En de puber? Die zegt: "Hmm lekker pa!" Mind you, dan hebben we het over snijbiet!
Ik woon tussen 2 dorpen in met in beide dorpen een supermarkt (Spar+Jumbo). Bij beide supermarkten kom je binnen via de AGF afdeling, dus zichtbaar is het zeker wel.
Jumbo heeft een snackbak (knabbelgroenten+-fruit) voor de kleintjes, maar het zijn meer de volwassen vrouwen die daar gebruik van maken. Kwaliteit is (bij beide supermarkten) wisselend, want toen ik laatst bij Jumbo asperges wilde kopen zagen de asperges in de bovenste 2 lagen er al bruinig uit.
#1 Arjan,
Spruitjes heb ik vroeger nooit gegeten; simpelweg omdat mijn moeder dat nooit klaarmaakte.
Het zou misschien helpen als de meeste groente wat meer smaak zouden krijgen? En dan niet door genetisch te manipuleren dat het allemaal zoeter gaat smaken, maar meer door de bodem beter te maken zodat groente en fruit meer voedingsstoffen op kunnen nemen en hun eigen specifieke smaak weer krijgen?
Hoewel ik bij het winkeltje waar ik 1x per week kom nu al een tijd overheerlijke Hollandse aardbeien steeds heb, niet meer die smakeloze waterbommen uit Spanje van eerder dit jaar.
Vandaar dat ik af en toe iets uit de bak proef, zodat ik weet of de aardbeien uit de aanbieding ook echt naar aardbeien of naar water smaken. Ik heb ze toen ook niet gekocht.
Mijn echtgenoot kwam begin van de week thuis met een bak aardbeien van de Lidl en die smaken prima.
Sytske #2 , dat is het hele punt. Wat je met de paplepel meekrijgt dat blijft je leven lang bij je. Voedsel dat door de ouders wordt overgeslagen (gewoon omdat het kan) maakt in de volgende generaties een stuk minder kans. Het is wat dat betreft niet anders als voorlezen voor het slapen gaan. Dat voedt de liefde voor boeken. Allebei eindeloos effectiever dan leesprojecten op latere leeftijd of verleiden met snoeptomaatjes.